۲۱:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴

دستِ پر ورزشکاران مازندرانی از پارالمپیک توکیو۲۰۲۰

دستِ پر ورزشکاران مازندرانی از پارالمپیک توکیو۲۰۲۰

ورزشکاران مازندرانی حاضر در رقابت‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ بهترین عملکرد را نسبت به دوره‌های قبلی این مسابقات ثبت کردند و توانستند پنج مدال تیمی و انفرادی را به تاریخ ورزش مازندران اضافه کنند.

به گزارش کاسپین۲۴|   رقابت‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ که از چهارم شهریور آغاز شده بود، امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به طور رسمی پایان یافت. کاروان ۵۹ نفره ایران در این رقابت‌ها توانست عملکردی درخشان ثبت کند و با کسب ۱۲ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره و یک مدال برنز در جایگاه سیزدهم مسابقات قرار بگیرد.

از کاروان ۵۹ نفره پارالمپیکی ایران که با نام کاروان سردار دل‌ها در این رقابت‌ها حضور یافته بود، ۶ ورزشکار اهل مازندران بودند که دو نفر از آن‌ها در رشته‌های انفرادی و چهار نفر در رشته‌های گروهی حضور داشتند. از این ۶ ورزشکار نیز ۵ نفرشان پارالمپیک را با کسب مدال به پایان رساندند. چهار مدال طلا و یک نقره حاصل تلاش ورزشکاران مازندرانی در رقابت‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ بود. مازندرانی‌ها با کسب ۳ طلا از والیبال، یک طلا در جودو و یک نقره در رشته تیراندازی با کمان سهم ورزش این استان در مدال‌آوری ایرانی‌ها را افزایش دادند.

رمضان بیابانی در تیراندازی با کمان، وحید سعادتی در بسکتبال با ویلچر و محمدرضا خیرالله‌زاده در جودو نابینایان و کم‌بینایان و مرتضی مهرزاد، رمضان صالحی و مجید لشکری در تیم ملی والیبال نشسته ورزشکاران مازندرانی حاضر در رقابت‌های پارالمپیک توکیو بودند.

تیم ملی والیبال نشسته ایران که یکی از قدرت‌های جهان در این رشته محسوب می‌شود و در ۹ دوره اخیر پارالمپیک همواره فینالیست رقابت‌ها بود، در این دوره هم با سرمربیگری هادی رضایی و حضور سه والیبالیست شاخص مازندرانی توانست خوش بدرخشد و علاوه بر قهرمانی و کسب مدال طلا، یک رکورد را هم ثبت کند. این تیم در طول رقابت‌ها فقط یک ست را به حریف واگذار کرد که در فینال رقابت‌ها رقم خورد. تیم ملی والیبال نشسته ایران در پارالمپیک توکیو با درخشش سه والیبالیست مازندرانی خود توانست به ترتیب آلمان، برزیل و چین را در مرحله مقدماتی، بوسنی را در نیمه‌نهایی و روسیه را در فینال شکست دهد و برای هفتمین بار مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کند.

رمضان صالحی

باسابقه‌ترین عضو کاروان ایران رمضان صالحی والیبالیست اهل بهشهر است که پنجمین پارالمپیک خود را نیز ثبت کرد و کسب یک مدال طلای دیگر از این رقابت‌ها را به کارنامه‌اش افزود. صالحی از پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن تا کنون در هر پنج دوره این رقابت‌ها حضور داشت و در چهار دوره بهترین لیبروی مسابقات معرفی شد. در رقابت‌های توکیو۲۰۲۰ نیز صالحی مانند چهار دوره اخیر حضوری اثرگذار و درخشان داشت. این والیبالیست بهشهری با کسب ۳ مدال طلا و ۲ نقره اکنون یکی از پرافتخارترین والیبالیست‌های دنیا و پرافتخارترین لیبروی والیبال نشسته دنیاست.

مرتضی مهرزاد

مرد محبوب ۲۴۶ سانتیمتری والیبال نشسته ایران پس از کسب نخستین مدال طلا در رقابت‌های پارالمپیک ریو و معرفی شدن به ورزش دنیا به عنوان یک پدیده در والیبال نشسته، در المپیک توکیو۲۰۲۰ با تجربه‌تر از گذشته ظاهر شد و سهم بسزایی در مهار حملات حریفان و همچنین امتیازگیری برای ایران داشت. والیبالیست چالوسی که حالا به یکی از چهره‌های محبوب والیبال نشسته دنیا تبدیل شده، در کنار هم‌تیمی‌های خود علاوه بر این که یک بار دیگر ایران را روی سکوی نخست والیبال نشسته مهم‌ترین رویداد ورزشی معلولان جهان قرار داد، دومین مدال پارالمپیکی خود را نیز کسب کرد تا حالا با تجربه‌تر از گذشته در عرصه‌های بین‌المللی زیر پرچم ایران به میدان برود.

مجید لشگری

والیبالیست قائمشهری تیم ملی والبیال نشسته هم از ورزشکاران پرافتخار پارالمپیکی ایران محسوب می‌شود که در این دوره همراه با کاروان پارالمپیکی ایران در توکیو حضور یافت و با هم‌تیمی‌هایش خوش درخشید. او برای سومین دوره پیاپی به عنوان عضو تیم ملی راهی مسابقات پارالمپیک شد و نشان داد که مانند هم‌استانی‌اش رمضان صالحی هنوز می‌توان به حضور اثرگذارش در تیم ملی والبیال نشسته امیدوار بود. لشگری مدال نقره پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ و مدال طلای پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ را نیز در کارنامه دارد. سه مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی گوانگ‌ژو ۲۰۱۰، اینچئون۲۰۱۴ و جاکارتا۲۰۱۸ نیز در کارنامه ورزشی او ثبت شده است.

رمضان بیابانی

تیرانداز ۴۲ ساله اهل ساری روز ۹ شهریور در رقابت‌های پارالمپیک توکیو توانست با هدف‌گیری‌های دقیق و شکست دادن رقبایی قدرتمند یک مدال برای ایران به دست بیاورد و نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک را کسب کند.

بیابانی در نخستین گام و مرحله یک‌شانزدهم باید با حریفی از استرالیا به نام پیتر مارچانت رقابت می‌کرد. رقابتی نزدیک که با دو امتیاز اختلاف و نتیجه ۱۴۱ بر ۱۳۹ به سود تیرانداز مازندرانی کاروان پارالمپیک ایران پایان یافت.

در یک هشتم رقابت‌ها به مصاف با پیوتر مونتاگو از بلژیک رفت و توانست در جدالی حساس و بسیار نزدیک، با امتیاز ۱۴۳ بر ۱۴۲ حریف بلژیکی را شکست دهد. او در گام دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف بائیر شیگائف تیرانداز ماهر روس رفت و باز هم رقابتی بسیار حساس و نزدیک را ثبت کرد. نتیجه هدف‌گیری‌های این دو تیرانداز امتیاز برابر ۱۴۳ بود و در نهایت تیر طلایی تکلیف برنده رقابت یک‌چهارم نهایی را روشن کرد. تیرانداز مازندرانی تیر طلایی خود را با دقت بیشتری به هدف زد و توانست دومین حریف را نیز پشت‌سر بگذارد تا به نیمه‌نهایی برسد.

 حریف بعدی بیابانی در این رقابت‌ها چین لیانگ تیرانداز نامدار چینی بود که با شکست دادن کومار تیرانداز کاربلد و ماهر هندی به نیمه‌نهایی رسیده بود. دوئل تیراندازهای ایرانی و چینی در نیمه‌نهایی هم مانند مصاف‌های قبلی بیابانی نزدیک و میلیمتری و با نتیجه ۱۴۶ بر ۱۴۴ به سود بیابانی پایان یافت و تیرانداز مازندرانی فینالیست شد تا کسب نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک قطعی شود.

او پس از پشت‌سر گذاشتن یک حریف چینی در نیمه‌نهایی، در فینال هم به مصاف حریف قدرتمند دیگری از چین ‌رفت. هی ژیائو که با ۱۴۸ امتیاز رکورددار پارالمپیک است در مصاف با بیابانی توانست ۳ امتیاز بیشتر کسب کند و با نتیجه ۱۴۷ بر ۱۴۳ حریف ایرانی خود را شکست دهد. به این ترتیب رمضان بیابانی که توانسته بود چهار حریف قدرتمند خود را با امتیازهای نزدیک و در رقابت‌هایی حساس شکست دهد، در فینال به کمان‌دار چینی باخت و مدال نقره را به دست آورد.

بیابانی در میکس کامپوند نیز همراه با علی‌سینا منشازاده و فرزانه عسگری برای ایران تیراندازی کرد که حاصل عملکرد او و دو تیرانداز دیگر با وجود رسیدن به دیدار رده‌بندی، به کسب مدال منجر نشد. تیم میکس کامپوند کاروان پارالمپیک ایران پس از پیروزی ۱۵۳ بر ۱۵۱ مقابل تیم انگلیس در مرحله یک هشتم، در مرحله نیمه‌نهایی از تیم میکس کامپوند چین با نتیجه ۱۵۰ بر ۱۴۶ شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رسید. اما در رده‌بندی هم مصاف را با نتیجه ۱۵۳ بر ۱۵۱ به تیم روسیه واگذار کرد و از کسب مدال برنز این رشته در پارالمپیک باز ماند.

محمدرضا خیرالله‌زاده

جودوکای ۲۶ ساله و کم‌بینای اهل بابل که سه سال پیش مدال نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا را کسب کرده بود، در پارالمپیک توکیو۲۰۲۰ هم نماینده ایران برای وزن ۱۰۰+ کیلوگرم بود. او که رنکینگ رنکینگ یک دنیا در سنگین‌وزن را دارد، پیش از آغاز مسابقات نیز یکی از بخت‌های اصلی کسب مدال وزن ۱۰۰+ کیلوگرم و کلاس B۲ به حساب می‌آمد و توانست یک مدال طلا برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد.

خیرالله‌زاده روز هفتم شهریور در نخستین دیدار خود به مصاف تئودور سوبا از جاماییکا رفت و توانست مقتدرانه حریف خود را در کمتر از دو دقیقه و با ضربه فنی ایپون شکست دهد و به نیمه‌نهایی صعود کند.

او در دومین رقابت خود برای صعود به فینال با جانگجون چوئی از کره جنوبی رقابت کرد و این حریف خود را نیز با امتیاز ایپون شکست داد تا صعودی بی‌چون و چرا به فینال داشته باشد.

جودوکای سنگین‌وزن ایران در فینال مقابل حریف قدرتمند و سرسخت گرجستانی یعنی چیکویدزه رفت و در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد کار دشواری برای کسب مدال طلا داشته باشد، مانند دو دیدار قبلی خود در کمتر از سه دقیقه حریف قدرتمند خود را با امتیاز ایپون شکست داد و صاحب مدال طلای پارالمپیک شد.

وحید سعادت‌پور

دیگر نماینده ورزش مازندران در رقابت‌های پارالمپیک توکیو۲۰۲۰ وحید سعادت‌پور بسکتبالیست آملی است که طی یک دهه اخیر بارها با لباس تیم ملی در میادین مختلف حضور یافته و همراه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر، کسب عنوان قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ را نیز در کارنامه دارد.

 سعادت‌پور در پارالمپیک توکیو۲۰۲۰ نیز همراه با تیم ملی ایران حضور داشت. اما این تیم با سرمربیگری عباس آقاکوچکی نتوانست از مرحله مقدماتی صعود کند. سعادت‌پور و هم‌تیمی‌هایش در مرحله مقدماتی رقابت‌های بسکتبال با ویلچر پارالمپیک توکیو به مصاف تیم‌های استرالیا، امریکا، بریتانیا، آلمان، الجزایر و کره جنوبی رفتند که حاصل این دیدارها کسب دو برد مقابل الجزایر و کره جنوبی و پذیرش چهار شکست برابر تیم‌های دیگر بود. با این نتایج تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران رتبه نهم مسابقات را کسب کرد.

مازندران در ادوار پارالمپیک

مازندران علاوه بر حضور پررنگ و برجسته ورزشکاران در رقابت‌های المپیک، در ادوار مختلف پارالمپیک نیز طی دو دهه اخیر مدال‌های خوش‌رنگی را کسب کرد. ورزشکاران معلول این استان طی دو دهه اخیر در رشته‌های والیبال نشسته، وزنه‌برداری، فوتبال ۷ نفره، جودو و تیر و کمان حضوری اثرگذار برای کاروان پارالمپیکی ایران داشتند.

نگاهی به عملکرد مازندرانی‌ها در ادوار مختلف پارالمپیک نشان می‌دهد که تا کنون ۱۸ مدال شامل ۱۰ مدال طلا و ۸ مدال نقره پنج دوره اخیر این رقابت‌ها توسط ورزشکاران معلول مازندرانی وارد این استان شده است که از این تعداد ۳ مدال در رشته‌های انفرادی و ۱۵ مدال در رشته‌های گروهی به دست آمده است.


منبع: ایرنا