۲۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
همزمان با اعلام کف قیمت خرید توافقی برنج کیفی مازندران :

دست تجار بازار به خرید برنج شمال دراز شد

دست تجار بازار به خرید برنج شمال دراز شد

همزمان با استقبال کشاورزان مازندرانی از خرید توافقی و تحویل برنج به دولت، با دراز شدن دست تجار بازار برای خرید، عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک در شالیکوبی های استان پس از گذشت حدود هشت ماه رونق نسبی به خود گرفت.

به گزارش کاسپین24 | پس از رایزنی های مختلف و بررسی های کارشناسی استاندار مازندران، کارشناسان اقتصادی و کشاورزی و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، پیشنهاد قیمت و خرید توافقی انواع برنج محلی استان های شمالی به خصوص مازندران از سوی دولت پذیرفته شده است.

طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۳۰۰ هزار تن برنج تولیدی آماده فروش سال زراعی گذشته در انبارها وجود دارد، دولت نیز در راستای کاهش نگرانی کشاورزان مازندران بابت وجود برنج دپو شده و رکود بازار در آستانه فعالیت کشت و کار جدید که امنیت شغلی شالیکاری را به مخاطره می اندازد با اختصاص اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریالی برای خرید برنج استان اقدام عملی کرده است.

قیمت برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقمی که امسال حدود ۹۰ درصد ارقام برنج کشت شده را به خود اختصاص داده، از ابتدای فصل برداشت یعنی اواخرمرداد ماه تاکنون از قرار کیلویی ۶۰۰هزار ریال شروع و تا سه روز گذشته به ندرت حداکثر تا ۶۳۰ هزار ریال قیمت گذاری می شده است، درحالی که این قیمت نسبت به اواخر مرداد سال گذشته که یک میلیون ریال به ازای هر کیلو گرم بود تا ۴۰۰ هزار ریال کمتر عرضه شد.

اگرچه عرضه و تقاضا یک اصل مهم در تجارت هر کالایی است و طبق این اصل به دلیل انباشته بودن و عرضه زیادی برنج در قیمت این محصول تاثیر گذاشت، اما نکته مهم براساس بررسی های میدانی این است که در حالی امسال حاصل دسترنج شالیکاران حدود ۴۰۰ هزار ریال کمتر نسبت به سال گذشته خریداری شد که هزینه تولید به مراتب بیشتر بوده و مهمتر این که به جزء برنج هیچ کالایی قیمتش کاهشی نبوده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز به کار مراکز خرید توافقی برنج در تمامی شهرهای استان و خرید انواع برنج محلی و پرمحصول خبر داد و گفت: کف قیمت برنج طارم محلی که ۹۰ درصد برنج موجود در انبارهای استان را از این رقم تشکیل می دهد، در هر کیلو گرم ۷۰۰ هزار ریال است.

بابک مومنی به خرید بیش از ۱۰۰ تن برنج محلی با قیمت توافقی از کشاورزان اشاره کرد و افزود: اتحادیه شرکت تعاونی روستایی مازندران در شهرهای مختلف استان از ۲ روز گذشته برنج کشاورزان را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری می کند و این طرح علاوه بر اینکه مورد استقبال شالیکاران قرار گرفت، سبب رونق گرفتن عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک نیز شده است.

وی با بیان این که طبق دستور شخص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و با همت استاندار مازندران و وزیر جهاد کشاورزی امروز شاهد رونق نسبی بازار برنج هستیم، ادامه داد: امروز گشایش عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی های استان رخ داده و امیدواریم کشاورزان از فرصت عملی که دولت بریا این امر فراهم کرده است، بهره ببرند.

مومنی با اظهار این که هم اکنون شالیکاران درحال شخم و شیار و آماده برای خزانه گیری شدند، توجه دولت به خروج بازار برنج را در راستای امید و انگیزه شالیکاران برای ادامه کشت و کار توصیف کرد.

این مسوول جهاد کشاورزی مازندران از همه دست اندرکاران و فعالان بازار برنج مازندران و کشور خواست تا با استفاده از فرصت تامین نقدینگی از محل اعتبار چهار همت دولت، وارد بازار برنج آماده فروش در این خطه شوند.

رونق نسبی بازار عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی های مازندران

مدیر یکی از واحد های شالیکوبی مستقر در بخش لاله آباد شهرستان بابل ضمن تایید رونق نسبی بازار برنج به استقبال کشاورزان نسبت به قیمت ۷۰۰ هزار ریال به عنوان کف خرید توافقی برنج کیفی اشاره کرد و گفت: در چند روز اخیر دست تجار بازار برنج نیز دراز شده و اقدام به خرید کرده است.

محمد موسوی با توضیح این که اکنون قیمت ارقام پرمحصول شیروردی، ندا و فجر نیز همراهبا طارم محلی و هاشمی در شالیکوبی ها به ازای هر کیلو گرم تا ۷۰ هزار ریال افزایش یافته است، در عین حال گفت: تاجران برنج نیز به امید افزایش قیمت و سود بیشتر پای معامله نمی آیند، بلکه همزمان که خرید را در شالیکوبی ها انجام می دهند، خریدشان را با گرفتن سود منطقی روانه بازار استان های دیگر می کنند.

وی قیمت برنج کیفی با ۷۰۰ هزار ریال را به نسبت هزینه های تولید، کم دانست و ادامه داد: این که دولت کف قیمت خرید توافقی برنج کیفی را اکنون اعلام کرده است، بسیار خوب بود، ولی ای کاش زودتر این اقدام را می کرد تا بسیاری از شالیکاران که محصولشان را با قیمت ۶۰۰ هزار ریال فروختند، متضرر نمی شدند.

اهمیت اعلام کارشناسی هزینه تمام شده برنج کیفی طارم و هاشمی به این دلیل است که امسال حدود ۹۰درصد سطح کشت برنج از ارقام محلی بوده است، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۰۹ هزار و ۷۳ هکتار اراضی از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفته است که ۱۸۰ هزار و ۹۶۱ هکتار از آن زیر کشت ارقام محلی طارم و طارم هاشمی و ۲۸ هزار و ۱۱۲ هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

نگاهی به آمار کشت ارقام پرمحصول در مازندران طی سال های اخیر نشان می دهد که امسال پایین ترین سطح کشت ارقام پرمحصول در طول تاریخ ورود راقام پرمحصول به زمین های کشاورزی استان به ثبت رسید، این آمار یعنی آب رفتن کشت برنج ارقام پرمحصول در شالیزارهای مازندران است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.


منبع : ایرنا