۱۱:۰۵ ۱۴۰۱/۸/۱۹

دست رد به سینه برنج پرمحصول با عرضه برنج خارجی

دست رد به سینه برنج پرمحصول با عرضه برنج خارجی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه برنج خارجی با قیمت زیر ۳۰ هزار تومان در واقع دست رد به سینه برنج پرمحصول است.

به گزارش کاسپین24 | منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز درباره وضعیت برنج پرمحصول در مازندران اظهار کرد: در ارتباط وضعیت برنج پرمحصول از وزارت جهادکشاورزی گلایه داریم.

وی گفت: سیاست دولت این بود بهره‌وری زمین را بالا ببرد،به‌گونه‌ای که کشاورز به کشت برنج پرمحصول ترغیب شود و به این صورت کشت قراردادی با برنج‌کاران قرارداد بسته شد که به نظر می‌رسد نتوانستند خرید محصولی داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه امسال در زمان برداشت برنج می‌بینیم بلافاصله واردات برنج انجام شد، تصریح کرد: البته دولت اظهار می‌کند که برنج خارجی را وارد بازار نکردیم.

زارعی اضافه کرد: از مردادماه تا آبان‌ماه باید ممنوعیت فصلی واردات برنج در دستور کار قرار می‌گرفت ولی براساس اخبار رسیده برنج واردات شده است.

وی با بیان اینکه عرضه برنج خارجی با قیمت زیر ۳۰ هزار تومان در واقع دست رد به سینه برنج پرمحصول است، ادامه داد: همچنین برنج خارجی در فروشگاه‌های استان در حال عرضه است ولی اذعان دارند این برنج از قبل در بازار وجود داشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه با وارد کردن برنج خارجی، برنج پرمحصول دست کشاورز مانده است، تصریح کرد: در روزهای اخیر خبر دادند در یکی از فروشگاه‌های ساری برنج خارجی با قیمت کمتر از ۳۰ هزار تومان در حال عرضه است و همین موضوع به مشکلات تولیدکنندگان دامن می‌زند.

زارعی یادآور شد: با توجه به هزینه‌های بالای تولید، برنج‌کاران باید دست‌‌کم برنج پرمحصول را کیلویی ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش برسانند اما این محصول کمتر از ۴۰هزار تومان در حال فروش است و با این قیمت مشتری ندارد و همین موضوع موجب شد بازار از برنج وارداتی دارد اشباع می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر برنج از کشاورز خریداری نشود و این اعتماد ایجاد نشود سال بعد کشاورز رغبتی برای کشت پرمحصول ندارد که با سیاست دولت مغایرت دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: نگرانی کشاورزان را می‌دانم و این مشکلات را با مسؤولان از وزیر جهاد کشاورزی تا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در میان گذاشتم و تمام پیگیری‌ها را در این زمینه در دستور کار داریم.


منبع : فارس