۲۱:۲۲ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
معاون استاندار

دونقشه بودن ساختمان‌ها ممنوع

دونقشه بودن ساختمان‌ها ممنوع

طرح جلوگیری از دو نقشه بودن ساختمان‌ها برای نخستین بار در مازندران آغاز شده است.

به گزارش کاسپین24 | رضا علیخانی بعدازظهر سه شنبه در جلسه نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه مشاهده می‌شود برخی از طرح‌های ساختمانی استان دو نقشه‌ای هستند، اظهار کرد: بر اساس برنامه، سازمان نظام مهندسی ساختمان با جدیت به این موضوع ورود و دو نقشه بودن ساختمان‌ها را از فرایند حذف کند.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹، قوانین آن به درستی رعایت شود تا با ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات جلوگیری شود، افزود: اگر طرح‌های دونقشه ای بودن ساختمان‌ها به نحو مطلوب مدیریت شود و با یک نقشه سازه ساخته شود دیگر به مرحله ماده ۱۰۰ یا ۹۹ نخواهد رسید.

علیخانی با بیان اینکه مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و محدود کردن کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ در گرو ۳ موضوع مهم یعنی کنترل کارآمد بر نظارت مهندسین، حذف دو نقشه‌ای کردن فرایند نظام مهندسی و تاییدات مرحله به مرحله ساخت و ساز می‌باشد، گفت: در این خصوص ضرورت دارد ۳ موضوع مهم مدیریت مؤثر مهندسین ناظر، همچنین همکاری و هم سویی شهرداری‌ها با نظام مهندسی و نیز اقدامات به موقع دستگاه قضا و پلیس ساختمان در اجرای احکام به عنوان ضمانت حسن انجام فرایند، حذف دو نقشه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران یادآورشد: مرحله به مرحله شدن تاییدات مجوزات ساختمانی و صدور عدم خلاف موجب کاهش بسیار زیاد تخلفات خواهد شد.

علیخانی سازمان نظام مهندسی ساختمان را مرجع تولید دانش در بحث ساختمانی، نظارت، کنترل و تأیید دانست و تصریح کرد: اساس کار نظام مهندسی توجه به قوانین و مقررات ملی ساختمان و هر قوانین مربوط و همچنین شاخص‌ها و معیارها ساخت و ساز و کنترل و نظارت است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به روز و جدی و متناسب با نیاز جامعه و توسعه ساخت و ساز برنامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: توسعه استان، رفع نظام مسائل و چالش‌ها باید برای آن مهم باشد و کاملاً سیستماتیک و بر مدار فناوری نوین روز انجام پذیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران ضعف نظارت و ضعف کنترل بر نظارت را از مشکلات و دغدغه‌هایی مهم برای ساختمان‌ها دانست و گفت: این دغدغه باید رفع شود و اساس نظارت نیروی انسانی و مهندسین ناظر هستند و نیاز است تا به قوانین روز مسلط و در کار متعهد باشند.

علیخانی با اشاره به اینکه نظارت بر نظارت ناظرین بسیار مهم است و باید با شاخص‌های تبیین شده همراه باشد و با مسائل حاشیه‌ای همراه نباشد، اظهار کرد: توسعه شهری، حقوق شهروندی و رعایت الزامات قوانین ملی مسکن به نحو متوازن در دستور کار نظام مهندسی استان قرار بگیرد حل کند و این سازمان باید قطب مرجعیت باشد.

وی اصول نظام مهندسی را برای ایمن بودن ساختمان‌ها و ایمنی جان مردم و برخورداری از شهر سالم و کاربردی مطلوب دانست و افزود: تکلیف ساختمان‌های ناایمن در استان باید مشخص شود و بلند مرتبه سازی و توجه به فاضلاب ساختمان‌ها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.


منبع : مهر