۱۷:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹

رامسر؛همچنان سر درگم انتخاب شهردار

رامسر؛همچنان سر درگم انتخاب شهردار

یکی از سوالات رایج افکار عمومی در کوران انتخاب شهرداران در شهرهای کم برخوردار این سوال است که شهردار بومی خوب می باشد یا غیربومی؟

به گزارش کاسپین24؛ محمدرضا بهرامی فعال اجتماعی شهرستان رامسر و مدیر مسئول هفته نامه موج شمال در گفت و گو با کاسپین24، عنوان کرد: شهردار بومی خوب است یا غیربومی؟ یکی از سوالات همیشگی و رایج افکار عمومی در کوران انتخاب شهرداران در شهرهای کم برخوردار همین سوال است.
وی افزود: بی تردید برای رسیدن به این پاسخ، نیازمند بررسی عملکرد شهرداران سابق رامسر است که ببینیم آیا باید انتخاب یک شهردار بومی در دستور کار قرار گیرد یا اینکه باید تغییری در این سمت و سو ایجاد شود.
بهرامی تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم، گاهی  می‌توان شاهد اجماع اعضای شورای شهر بر انتخاب یک شهردار غیربومی بود؛ شهرداری که مطابق با خواسته‌های اعضای شورای شهر عمل کرده و آنچه را که اعضای شورا صحیح می‌دانند را بر وی تحمیل کنند و در این شرایط، شهردار منتخب نیز کمتر بر وظایف خود احاطه داشته باشد.
این فعال اجتماعی، گفت: نتیجه چنین وضعیتی، نادیده گرفتن حقوق شهروندان و دچار شدن مجموعه شهرداری و شورای شهر به روزمره‎گی و مسائل خارج از تکالیف است و آنوقت شهری خواهیم داشت که همچنان با معضلات کهنه دست و پنجه نرم می‌کند و مردمی که از یکدیگر می‌پرسند: به‌راستی اعضای شورای شهر چه می‌کنند؟
وی یادآور شد: تجربه نشان داده است که عملکرد شهرداران بومی در رامسر همواره قابل قبول‌تر از شهرداران غیربومی بوده است زیرا هر چقدر هم یک شهردار غیربومی از تجربه و برنامه‎های خوبی برخوردار باشد و در ظاهر بتواند با ارائه این برنامه در ابتدای فعالیت خود در جهت اجرایی کردن گام بردارد و مورد تحسین نیز قرار بگیرد اما در ادامه راه با چالش‌هایی مواجه می‎شود که ناشی از عدم شناخت او از متن جامعه زیر پوشش است.
بهرامی گفت: بی شک یک شهردار غیربومی در خلال اجرای برنامه‎های خود متوجه خواهد شد که در تعامل با مدیران، قانع کردن شهروندان، رسیدگی به مطالبات مردمی و ساماندهی وضعیت شهری با موانع غیر قابل پیش‎بینی و بعضاً عجیب و غریب مواجه است.
وی افزود: امتیاز مهم یک شهردار بومی این است که مشکل زمان و فرصت از دست رفته برای شناخت جامعه زیر پوشش را ندارد و تنها با ارائه برنامه‎های خوب می‌تواند به عملیات اجرایی بپردازد و در روند کار خود نیز از تبعات اجتماعی کاملاً باخبر است و وقت بیشتری برای رسیدگی به امورات شهری و هماهنگی‎های بین دستگاهی دارد.