۱۱:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۳

رسم عاشورایی از دل شالیزارها تا عمود ۲۶۳ کربلا

رسم عاشورایی از دل شالیزارها تا عمود ۲۶۳ کربلا

برداشت شالی که به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، شالی‌کاران آملی به شکرانه برکت محصول تولیدی، به نیت برپایی مراسم عزادارای سالار شهیدان نذر اربعین می‌کنند.

 به گزارش کاسپین24|  این رسم به عنوان نذر برنج، نسل به نسل توسط شالی‌کاران آملی به یادگار مانده و همه ساله و به شکرانه برکت محصول زراعی به نیت پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر برگزار می‌شود و برنج نذری تحویل دست اندرکاران برگزاری این مجالس و موکب می‌شود.

جلساتشان سال هاست که پا برجاست، چه آن دوران که خبری از بیماری کرونا و محدودیت‌هایش نبود و چه همین یکی دو سال گذشته که با آمدن این ویروس خیلی چیزها تغییر کرده است. گردهمایی‌ها محدودیت سنی ندارد، حاجی شجاع بره باسابقه‌ترین عضو این جلسات است.

قدم‌هایی در مسیر ارباب

حاجی شجاع که با کیسه برنج در دست و نفس نفس زنان خودش را به حسینیه روستای پاشاکلا دشت سر می‌رساند تا برکتی که از برداشت محصول برنج خودش با رنج برداشت کرده تحویل موکب شهدای مدافعان حرم شهرستان دهد، گفت: همه ساله چه محصول ما زیاد و یا کم باشد، سهم مراسم محرم و اربعین را مشخص و در موعد مقرر پس از برداشت محصول برنج، تحویل مسئولان موکب می‌دهیم.

رحمان شاکری از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس که چندسالی به عنوان یکی از خادمان موکب شهدای مدافع حرم در شهرستان آمل فعالیت می‌کند، گفت: عشق و ارادت مردم به خصوص کشاورزان زحمت کش این شهرستان وصف نشدنی است و هرسال به واسطه یک رسم ماندگار که از پدران نسل به نسل شده، به عنوان برکت مال و محصول، بخشی از تولیدات سالانه خود را نذر اربعین می‌کنند.

وی افزود: خدا را شکر امسال هم شالی‌کاران شهرستانی استقبال خوبی از طرح نذر برنج برای اربعین داشتند و امیدواریم تا پیش از اعزام موکب به کربلا نذورات مردمی جمع آوری شود.

زهرا حسینی که به همراه تعدادی از زنان روستایی در بخش دشت سرآمل، برنج نذری برای اربعین جمع آوری و آن را برای اطعام به زائران امام حسین (ع) تحویل موکب شهرستان می‌دادند، این اقدام را برکت محصول و رزق و روزی بیشتر خودشان می‌داند.

وی ادامه داد: اهالی روستا بی صبرانه منتظر اعلام جمع آوری از سوی متولیان موکب اربعین بودند به طوری که پس از توزیع کیسه‌های مزین و نقش بسته برای جمع آوری نذورات اربعین، همه با استقبال از این اقدام که به نام سید الشهداست و برکت دارد، مشارکت بسیار خوبی داشتند.

میراثی که وفادار به اجرایش هستند

آنچه همه اینان را این همه سال به مانند مهره‌های تسبیح گرد هم آورده میراثی است که از گذشتگانشان به جا مانده و آنها را وفادار به اجرایش کرده است. کیسه‌های برنجی که روی هم در انبار موکب اربعین شهرستان آمل انباشته می‌شوند برای اینکه جای دیگری هزینه شوند، در سفره و انعامی بزرگ‌تر به نام ارباب و سالارشان.

امسال نیز شالی‌کاران شهرستان آمل پس از برداشت محصول برنج این سنت حسنه را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته پیش گرفتند. با توزیع کیسه‌های برنج که از سوی ستاد موکب اربعین شهدای مدافع حرم شهرستان آمل و بخشداری‌های شهرستان در دهیاری و شوراهای روستاها توزیع تا مردم به هر مقدار و توان در این طرح خداپسندانه مشارکت کنند.

حسین مسئول ستاد موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل گفت: پس از برگزاری جلسه‌ای با فرماندار، امام جمعه و دیگر اعضای ستاد عتبات عالیات شهرستان آمل در خصوص چگونگی برپایی احتمالی مراسم اربعین و نیز موکب در کربلای معلی، تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

اسماعیل فدایی افزود: امسال هم با استقبال خوب کشاورزان شهرستان، با توزیع کیسه‌های برنج اربعین، نذورات شالی‌کاران پس از برداشت برنج که امسال و برای دومین سال متوالی به علت عدم پذیرایی و اطعام دهی در دهه نخست ماه محرم در روستاها به واسطه شیوع بیماری کرونا، نذرهای خود را به ستاد موکب اربعین اختصاص دادند.

مسئول موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل، گفت: با امکاناتی که به واسطه کمک‌های خوب مردمی، خیران و برخی ادارات سطح شهرستان، تمام اقلام مورد نیاز شامل برنج، حبوبات، شوینده‌ها و حتی خدمات پخت نان، دستگاه‌های یخ ساز، پتو، موکت و دیگر اقلام جمع آوری و در انبار مرکزی این موکب در شهرستان ذخیره سازی شده و آمادگی کامل وجود دارد که در صورت برگزاری مراسم اربعین، نیروها اعزام شوند.

ظرفیت پذیرایی و اسکان ۲ هزار زائر در عمود ۲۶۳ کربلا

فدایی همچنین در خصوص شرایط خدمات دهی توسط موکب اربعین شهدای مدافع حرم شهرستان آمل در کشور عراق گفت: با پیگیری‌هایی که از حدود دو ماه گذشته با مسئولان عراقی انجام شده، دو باب حسینیه در عمود ۲۶۳ در مسیر نجف به کربلا در اختیار موکب شهرستان قرار داده شده و از نظر وجود مکان تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: هر دو حسینیه ظرفیت اسکان حدود ۲ هزار نفر را دارد و موکب نیز به طور میانگین در سه وعده صبحانه، ناهار و شام آمادگی پذیرایی از حدود ۲ هزار زائر اربعین را خواهد داشت.

موکب شهدای مدافع حرم، تنها موکب رسمی آمل

مسئول موکب اربعین شهدای مدافعان حرم شهرستان آمل همچنین در خصوص فعالیت و موازی کاری در سطح شهرستان توسط برخی گروه‌ها و افراد گفت: موکب شهدای مدافع حرم شهرستان آمل تنها موکب ثبت شده و مورد پذیرش ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان آمل و استان مازندران است و از مردم نیز درخواست کرد که نذورات خود را به این موکب تحویل بدهند.

نذر و نیتی که به نام اباعبدالله باشد مسیر خود را می‌شناسد، حتی اگر موکبش برپا نشود راه برای بجا آوردنش فراوان است. برکاتی که از ارادت ما و رشادت و بزرگی خاندان اهل بیت (ع) قرن هاست در زندگی ما ساری و جاری است.


منبع: مهر