۱۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴

رونق زنبورداری در مازندران در پی افزایش قیمت عسل در سال های اخیر

رونق زنبورداری در مازندران در پی افزایش قیمت عسل در سال های اخیر

کارشناس زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که افزایش قیمت عسل طی یک سال گذشته سبب صرفه اقتصادی زنبورداری در استان شده و به همین دلیل بیش از یکهزار بهره‌بردار جدید وارد عرصه پرورش زنبور و تولید عسل شده‌اند.

به گزارش کاسپین24 | سیدوحید دانشیار افزود که با بالا رفتن حدود ۳۰ درصدی قیمت عسل در سال جاری ، آمار زنبورداران مازندران از هفت هزار و ۱۸۲ نفر در سال گذشته به هشت هزار و ۲۹ نفر در سال جاری افزایش یافته است.

وی نتیجه افزایش اقبال به زنبورداری در استان را افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل نسبت به سال گذشته برشمرد و گفت که امسال زنبورداران استان ۶ هزار و ۷۰ تن عسل از ۷۴۴ هزار و ۸۳۵ کندوی مدرن زنبورستان هایشان برداشت کردند.

زنبورداران بومی مازندران سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل تولید کرده بودند.

این کارشناس جهاد کشاورزی مازندران قیمت میانگین هر کیلوگرم عسل را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: زنبورداران استان امسال حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عسل تولید و روانه بازار کردند.

وی مازندران را جزو پنج استان برتر کشور در تولید عسل معرفی کرد و افزود : امسال ۴۰ درصد تولید عسل استان از باغات مرکبات، ۴۰ درصد از مراتع ییلاقی و ۲۰ درصد دیگر نیز از جنگل به دست آمد.

دانشیار لازمه رونق بیش از پیش زنبورداری در استان را حفظ برنامه‌های آموزشی و ترویجی ، به‌روز کردن فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فرآورده‌های صنعتی عسل برشمرد و گفت : تولید سایر فرآورده‌های جانبی متعدد از جمله موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور که به همراه عسل درآمد زایی بیشتری برای زنبورداران دارد که با توجه به سرمایه اولیه کمتر در مقایسه با سایر طرح‌ها و ریسک پایینی برای اشتغال جوانان ایجاد اشتتغال پایدار ، رونق تولید و اقتصاد داخلی را به همراه دارد.

وی افزود : زنبورداران استان امسال ۴۹۷ کیلوگرم ژل رویال با قیمت تخمینی هر کیلوگرم حدود ۱۵ میلیون تومان، حدود ۶۹ تن گرده گل به ارزش تقریبی هر کیلوگرم حدود ۲۵۰ هزار تومان، ۱۳ تن موم به ارزش تخمینی هرکیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان، ۲۲ تن بره موم به ارزش تقریبی هرکیلوگرم ۸۰۰ هزار تومان تولید کردند.

دانشیار همچنین از تلفات حدود ۱۰ درصدی زنبورداران استان بر اثر بیماری ناشناخته و بیماری «نوزما» در سال جاری اشاره کرد و تلفات زنبور داران، داروهای کمیاب و گران، استفاده بد از سموم در زمان های نامناسب و بحث تسهیلات را از مهم ترین مشکلات پیش روی صنعت زنبورداری استان عنوان کرد.

نوزما بیماری واگیر و شایع زنبور عسل بالغ است که عمدتا در مناطق مرطوب و مناطقی با زمستان‌های سرد و طولانی شیوع می یابد. علتش هم این است که زنبورهای عسل در شرایط سرد و مرطوب مجبورند مدت زیادی را در کندو بگذرانند و نمی‌توانند از کندو خارج شوند.

بر اساس آمارهای رسمی، مازندران ۱۰ درصد از عسل تولیدی کشور را در اختیار دارد و بیش از ۵۰ درصد از عسل تولیدی مازندران به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.


منبع : ایرنا