۱۷:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۳

رونق نسبی بازار برنج در شالیکوبی های مازندران

رونق نسبی بازار برنج در شالیکوبی های مازندران

صاحبان شالیکوبی در مازندران دلیل رکود نسبی بازار برنج را پایین بودن قیمت اعلام می کنند، به گفته آنان فقط شالیکارانی که نیاز به نقدینگی دارند محصولشان را با قیمت ۶۳ تا ۶۵هزار تومان عرضه و به صورت نقدی می فروشند.

به گزارش کاسپین24 | برنج رتون یا دونوج با پرورش ساقه های شالی باقی مانده در شالیزارها پس از برداشت کشت اول به دست می آید. شالیکاران مازندران برنج به دست آمده از شالی دونوج را بهترین نوع برنج می دانند و با قیمت بالاتر از برنج کشت اول و یا حتی برنج دوباره نشاء می فروشند.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران امسال کشت مجدد برنج در ۶۰ هزار و ۷۰۴ هکتار و پرورش رتون در ۳۶ هزار و ۸۲۴ هکتار شالیزار استان انجام شد، بررسی ها نشان می دهد که بارندگی های اواخر تیرماه سبب شد تا کشت نشاء مجدد برنج نسبت به پرورش رتون بیشتر شود.

پارسال از حدود ۱۰۰ هزار هکتار کشت مجدد و پرورش رتون ،حدود ۶۰هزار هکتار به روش رتون و ۴۰ هزار هکتار نشا مجدد انجام شد که این آمار تقریبا امسال برعکس شده است.

طبق آمار هواشناسی مازندران میانگین بارش تیرماه امسال مازندران ۴۳.۳ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۰.۶ میلی متر بوده، حدود هفت درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که هفت میلی متر بوده، ۵۱۰ درصد افزایش داشته است.

بنابراین گزارش میانگین بارش فصل تابستان سال جاری استان ۱۰۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱۷ میلی متر بوده، حدود ۹ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۱ میلی متر بوده، حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است.

میانگین برداشت محصول شالی طارم محلی در کشت رتون ۲ تا ۲.۵ تن است؛ در واقع این نوع کشت که به مراتب هزینه کمتری نسبت به کشت اول و یا دوباره نشاء دارد، سبب افزایش درآمد کشاورزان می شود.

گزارش میدانی از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که در حال حاضر برنج کشت اول هر کیلو ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان به صورت عمده فروشی در استان به صورت نبسی خرید و فروش می شود. پیش بینی می شود برنج رتون نیز با قیمت حدود ۸۵ هزار تومان وارد بازار استان شود.

معمولا برنج طارم محلی دونوج به عنوان کیفی ترین برنج با حدود ۲۰ درصد قیمت بیشتر از برنج کشت اول در بازار خرید و فروش می شود و علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد، کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

صاحبان شالیکوبی در مازندران دلیل رکود نسبی بازار برنج را پایین بودن قیمت اعلام می کنند، به گفته آنان فقط شالیکارانی که نیاز به نقدینگی دارند محصولشان را با قیمت ۶۳ تا ۶۵هزار تومان عرضه و به صورت نقدی می فروشند.

بازار برنج در نتیجه انباشته شدن برنج سفید در شالیکوبی‌ها به مهم ترین دغدغه تصمیم گیریِ خرید و فروش برای کشاورزان و تاجران مازندران تبدیل شده است، وضعیتی که شالیکاران را پس از گذشت حدود ۶۰ روز از برداشت به شدت آزار داده و در فروش محصولشان به خاطر قیمت بسیار پایین مردد و در عین حال به دلیل نیاز به نقدینگی مجبور به فروش هم هستند.

آنان بیان داشتند: طبق روال سال های گذشته با شروع برداشت شالی رتون بازار عمده فروشی برنج کشت اول تا حدودی رونق می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گزارش از آخرین وضعیت برداشت محصول کشت اول برنج گفت: برداشت کشت اول برنج در ۲۰۶ هزار و ۷۳۶ هکتار برابر با ۹۸ درصد از شالیزارهای استان انجام شد.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران به نقل از احسان عباسپور اظهار کرد: از این سطح، ۲۰۴ هزار و ۱۹۱ هکتار به صورت مکانیزه و مابقی به روش سنتی برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به کشت مجدد برنج در ۶۰ هزار و ۷۰۴ هکتار و پرورش رتون در ۳۶ هزار و ۸۲۴ هکتار شالیزار استان اشاره کرد و افزود: امسال کشت مکانیزه برنج در ۱۴۱ هزار و ۳۵۳ هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد.

عباسپور با اشاره به فعالیت ۱۷۸ واحد بانک نشاء برنج در استان، اضافه کرد: با علف‌های هرز در یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۹۸ هکتار، کرم ساقه خوار برنج در ۱۲۷ هزار و ۷۴۲ هکتار(۱۱۴ هزار و ۲۳۱ هکتار شیمیایی و ۱۳ هزار و ۵۱۱ هکتار بیولوژیک)، بلاست برگ در ۵۰ هزار و ۲۰۴ هکتار و بلاست خوشه در ۱۳۱ هزار و ۹۲۰ هکتار اراضی شالیزاری استان مبارزه شد.

این مسوول با بیان اینکه بیمه زراعت برنج در ۱۵ هزار و ۲۹۲ هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد، ادامه داد: ۸۹ هزار و ۵۸۱ تن کود شیمیایی به کشاورزان شالیکار استان توزیع شد.

وی با اظهار اینکه میزان آب ذخیره شده سدهای استان در حال حاضر ۸۳ میلیون مترمکعب و آببندان‌ها ۵۴ میلیون مترمکعب است، گفت: سال زراعی امسال بیش از ۱۰ هزار و ۴۵۵ تن بذر گواهی شده و خود مصرفی در مزارع شالیزاری استان مصرف و ۲۷۶ نمونه آزمون خاک انجام شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.


منبع ایرنا