۱۲:۱۱ ۱۴۰۱/۶/۱

رکود و رخوت در آموزش و پرورش

رکود و رخوت در آموزش و پرورش

مدرس و مشاور دبیرستان تیزهوشان شهرستان نور و کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی گفت : بی انگیزگی در دانش آموزان با توجه به نبود آینده روشن و نیز در بین جامعه فرهنگیان به سبب وعده وعیدهای توخالی باعث شده تا آموزش و پرورش دچار رکود و رخوت شده و ادامه این روند در یک دوره زمانی می تواند به تعطیل شدن بسیاری از مدارس بیانجامد.

به گزارش کاسپین24 |احمد ابراهیمی، مدرس و مشاور دبیرستان تیزهوشان و کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: هرگاه خروجی آموزش و پرورش با فارغ التحصیلانی عالی باشد مطمئنا آموزش عالی پربارتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: هنگامی که صحبت از آموزش و یادگیری می شود مجموعه ای از ارکان آموزش و پرورش شامل دانش آموزان، اولیا، مجموعه اداری و آموزشی مدرسه، تجهیزات و امکانات، منابع مالی و محتوای تدریس مورد توجه قرار می گیرد که با هماهنگی بین این مجموعه طی یک فرآیند بلندمدت باید شاهد خروجی خوبی از آموزش و پرورش باشیم که مطمئنا نتیجه خروجی خوب آموزش و پرورش شرایط ایده آل را برای آموزش عالی ایجاد خواهد کرد.

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به دلایل مختلف شاهد افت تحصیلی و عدم کسب برتر در مدارس دولتی و عادی بودیم و خواهیم بود.

ابراهیمی با اشاره به بی انگیزه بودن دانش آموزان در مدارس به دلایل مختلف گفت: وجود مدارس استعدادهای درخشان و نمونه و عادی در شهرهای کوچک باعث شده متاسفانه یک مدرسه در شرایط ایده آل نگه داشته شده و مدارس دیگر تضعیف شوند به طوری که در مدارس دولتی و عادی شاهد تک ستاره هستیم و با توجه به نبود رقیب، بی انگیزگی در این مدارس خود به خود موج می زند.

کرونا مزید بر علت ناکامی آموزش و پرورش

این کارشناس افزود: وجود بیماری کرونا در سال های اخیر که دامنگیر مجموعه مدارس شده با غیرحضوری شدن مدارس، آموزش را تک بعدی نموده و دانش آموزان در یادگیری نتوانسته اند از مجموعه حواس خود سود ببرند و فقط شنونده محض به حساب آمدند و بازار کپی رایت دانش آموزان در بین آن ها از هر زمانی بیشتر شد.

وی ادامه داد: با حضوری شدن مدارس و عدم حضور و غیاب دانش آموزان در کلاس ها به دلیل همه گیر شدن کرونا و به روز نبودن یادگیری دانش آموزان و آموزش دهنده ها (دبیران) متاسفانه شرایط ایده آل برای دانش آموزان فراهم نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: جذب دانشگاه های برتر در هر گروه آموزشی مابقی دانشگاه ها خصوصا غیرانتفاعی ها و دانشگاه آزاد با جذب دانشجو از طریق سوابق تحصیلی خود به خود یک بی انگیزگی را در رقابت ایجاد می کند که نهایتا با کمترین تلاش دانش آموزان فارغ التحصیل می شوند و در مدارس برای کسب رتبه برتر به خود زحمت رقابت نمی دهند و متاسفانه فقط و فقط دانش آموزان مدارس خاص برای بدست آوردن رشته های برخوردار در بازار کار تلاش می کنند و مابقی بی هدف مسیر تحصیلی خود را ادامه می دهند.

مدرس و مشاور دبیرستان تیزهوشان یادآور شد: مطمئنا ادامه این روند را در یک دوره زمانی شاهد خواهیم بود و برای این بیماری باید درمان متفاوتی در نظر گرفته شود زیرا اگر همین شرایط ادامه پیدا کند به طور یقین بعضی کلاس های درس رشته های نظری در شهرهای کوچک بسته می شود کما اینکه در رشته ریاضی چنین موردی را شاهد هستیم.

چالش های جامعه فرهنگیان

وی معتقد است: فرسودگی شغلی و بی انگیزگی در بین جامعه فرهنگیان و وعده وعیدهای توخالی اثرات مخربی را برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان می گذارد که ادامه تحصیل در ذهن دانش آموزان بی اهمیت جلوه می کند چرا که دانش آموزان آینده خود را در روحیه معلم می بینند و به تصویر می کشند.

ابراهیمی مشکلات مالی و فاصله طبقاتی در جامعه دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس را یکی از مشکلات دانست و افزود: چه بسیار از دانش آموزان که برای جبران مافات و مشکلات درسی خود، قدرت رفتن به کلاس های کمکی و خرید کتاب های کمک آموزشی را ندارند و حتی بسیاری از آن ها با کار کردن باید کمک خرج خانواده باشند که روند تحصیلی نیز با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی گفت: تعداد تحصیل دانش آموزان به شاخه نظری باید خوب دیده شود و این طور نباشد که دانش آموزان را به صرف اینکه در شهرهای کوچک فنی‌وحرفه ای و کارودانش ضعیف است به شاخه نظری ارجا داده بشود ‌و باید در این زمینه راهکار اندیشیده شود.

وی افزود: توجه موردی به ارکان ششگانه آموزش و پرورش باعث می شود تا قسمت های دیگر نتوانند قدرت مانور لازم را داشته باشند ‌بنابراین زمانی می توانیم باعث رشد و توسعه آموزش و پرورش شویم که این ارکان به صورت هماهنگ عمل کنند.

راهکارهای برون رفت

ابراهیمی بیان کرد: با ایجاد انگیزه در دانش آموزان جلوی فرار مغزهای دانش آموزی به کشورهای دیگر را خواهیم گرفت که اگر ما شرایط متناسب با تحصیل را برای دانش آموزان فراهم نکنیم مطمئنا این رقابت باز کم رنگ تر خواهد شد.

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: اگر ماشین فارغ التحصیلی دانشگاه ها به سمت اشتغال سوق داده شود و رقابت بین آن ها ایجاد شود، هدفی پشت سر تحصیل بوجود می آید و جلوی بی هدفی را خواهد گرفت و مطمئنا به مرور زمان باعث ایجاد انگیزه خواهد شد که البته این کار باید در راس هرم قرار بگیرد تا بین عرضه و تقاضا رابطه مثبت ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر در نظر داشته باشیم که تولیدناخالص ملی بخش آموزش و پرورش چندین برابر دیگر بخش ها است و دورنمای آینده دانش آموزان در حال تحصیل با ضریب اطمینان بالا برای آن ها فراهم شده و روند آموزش تغییر کند، رقابت فضای بهتری را جهت کسب کرسی های بالاتر فراهم خواهد آورد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این موارد می تواند کمک کند تا گام های شایسته ای را در مسیر دانش آموزان در دبیرستان خصوصا برای آموزش عالی فراهم کنیم تا دانش آموزان بی هدف و بی انگیزه نباشند و با رقابتی سالم در کسب رتبه برتر هم تلاش مضاعفی را از خودشان نشان دهند.


منبع : ایسنا