۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۸
سینا قربانی :

ساختار رسانه‌ای استان‌ها آسیب‌پذیر است

ساختار رسانه‌ای استان‌ها آسیب‌پذیر است

وابستگی مطلق برخی از رسانه‌های برخط به سرورهای خارجی یکی از آسیب‌های ساختاری حوزه رسانه است.

به گزارش کاسپین24| سینا قربانی کارشناس مسائل رسانه، گفت: واقعیت موجود این است که به دلیل اجرای سیاست‌ها و راهبرد‌های عملیاتی متناقض در یک دهه اخیر، ساختار رسانه‌ای کشور دارای آسیب پذیری متعدد و نیز دچار کج‌کارکردی شده است.

این تحلیلگر رسانه، می‌افزاید: عدم اتکا بر امکانات و توانایی‌های بخش خصوصی با ایجاد مشوق‌های دولتی، فقدان و عدم کادرسازی در حوزه نیروی انسانی متخصص، عدم پشتیبانی نسبتا موفق در حوزه آموش‌عالی، ناهمگون بودن ساختار نیروی انسانی در رسانه‌ه، فقدان قوانین حمایتی از رسانه‌ها، غلبه نگاه‌های سیاسی و اقتصادی بر رویکرد‌های حرفه‌ای و ضعف ساختار فنی و تکنولوژی رسانه‌های اینترنتی و... از جمله مسائلی هستند که پیوند اندام وار و نزدیکی با موضوع آسیب‌پذیری در ساختار‌های رسانه‌ای ایران دارند.

قربانی با اشاره بر اینکه قدرت و توانمندی رسانه‌ای هر کشوری به نتیجه عوامل و فاکتور‌های گفته شده است، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند از یک سیستم رسانه‌ای تاثیرگذار و فراگیر بدون توجه به این فاکتور‌ها برخودار باشد، چه برسد که بخواهد در میدان جنگ رسانه‌ای با حریف وارد مرحله مقابله شود.

این کارشناس ارشد مطالعات رسانه با تاکید بر اینکه یکی از نقاط آسیب‌پذیر رسانه‌های برخط محلی موضوع میزبانی سرور‌های خارجی از این رسانه‌ها است، اظهار کرد: وابستگی مطلق در بخش رسانه‌های اینترنتی دارای مجوز به سرور‌ها و خدمات دهنده‌های خارجی آسیب پذیری آشکار است که در ناآرامی‌های ۱۴۰۱ نیز این نقطه آسیب پذیری نمایان شد.

او گفت: در جریان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مسئولان کشور در تصمیمی درست با هدف مدیریت میدان، دسترسی به سرور‌های خارجی را موقتا محدود کردند، اما نکته‌ای که در چنین شرایطی کمتر به آن توجه شد، حذف رسانه‌های محلی از چرخه اطلاع‌رسانی بود؛ زیرا بسیاری از پایگاه‌های خبری محلی از شرکت‌های خدمات‌دهنده خارجی استفاده می‌کردند و بدین ترتیب نتوانستند در چرخه مدیریت ارتباطات بحران، نقش داشته باشند.

سینا قربانی تصریح کرد: موفقیت در زمینه اصلاح ساختار‌های رسانه‌ای و مقابله در میدان جنگ رسانه‌ای نیازمند درک صحیح، دانش، نیروی انسانی متخصص، منابع مالی و هم‌افزایی بین دستگاهی است؛ زیرا نمی‌شود که عده‌ای تمام امکانات را در دستگاه‌های اجرایی در اختیار داشته باشند برای اولویت‌های خودساخته و صرفا در انظارعمومی از کلید واژه جنگ رسانه‌ای یا بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه به نفع مطلوب در تریبون‌های رسانه‌ای استفاده کنند.


منبع: صداوسیما