۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۵
با آمدن بهار

ساعت موبایل‌ها باز هم جلو می‌رود؟!

ساعت موبایل‌ها باز هم جلو می‌رود؟!

با رسیدن به روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ این سوال مطرح می‌شود که آیا اول فروردین ۱۴۰۳ همه موبایل‌ها از «قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور» تمکین خواهند کرد یا اینکه برخی کاربران دوباره باید نیمه اول سال جدید را یکساعت جلوتر از دیگران زندگی کنند.

به گزارش کاسپین24 | تغییر ساعت رسمی در آغاز بهار در هر کشوری موافقان و مخالفان خود را دارد. در ایران هم در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار تغییر ساعت رسمی کشور به قانون تبدیل شد، اما چند سال بعد لغو شد و سپس در سال ۱۳۸۶، مجلس مجددا با تصویب یک قانون، دولت را مجبور کرد که ساعت رسمی کشور را در ابتدای بهار تغییر دهد. ولی این پایان ماجرا نبود و در مجلس یازدهم، نمایندگان یکبار دیگر با تصویب یک طرح، قانون تغییر ساعت را لغو کردند.

بر همین اساس، در اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان با تصویب این طرح در مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال ۱۴۰۲ دیگر تغییر نمی‌کند، اما با وجود اینکه تقریبا از ۱۰ ماه قبل اعلام شده بود که با فرارسیدن بهار، ساعت‌ها دیگر تغییر نمی‌کنند، برخی کاربران ساعت ۲۴ روز یکم فروردین ۱۴۰۲ به ناگهان متوجه شدند ساعت گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آن‌ها به طور خودکار یک ساعت به جلو کشیده شده است!

در ابتدا گفته شد که علت این مسئله تنظیم بودن سرور‌های جهانی با تغییر ساعت در ابتدای سال در ایران است و در حال حاضر تنظیمات این سرور‌ها در حال تغییر است و تا دقایقی دیگر ساعت گجت‌ها و گوشی‌های موبایل به حالت عادی برخواهد گشت.

وزارت ارتباطات اما در واکنش به این اختلال اعلام کرد که از ماه‌ها قبل همه اقدامات لازم را برای مطلع ساختن مراجع جهانی از ثابت ماندن ساعت در ایران انجام داده است.

سازمان تنظیم مقررات هم با اعلام اینکه موضوع ثابت ماندن ساعتِ ایران در خرداد ۱۴۰۱ به اطلاع مراجع جهانی رسیده و در سرور‌های زمانی مانند time.is از ۶ ماه قبل تغییرات لازم انجام شده، مشکل اختلال ساعتِ برخی گوشی‌ها را مربوط به شرکت سازنده آن‌ها دانست و از انجام پیگیری‌های لازم برای حل سریع این مشکل و انتشار به‌روزرسانی جدید از سوی تولیدکنندگان تلفن‌همراه خبر داد.

این سازمان همچنین اعلام کرد که مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتور‌های همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آن‌ها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانه‌های خود را به‌روزرسانی کرده‌اند.

در این میان، برخی نیز توپ را در زمین وزارت صمت انداختند و این وزارتخانه را -به عنوان متولی واردات گوشی- مسئول پیگیری و حل این مشکل معرفی کردند. به عنوان نمونه، وزیر ارتباطات در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که مسئله ایجادشده به فناوری برخی گوشی‌ها مربوط است که نیاز به بروزرسانی دارد و تولیدکننده گوشی باید این کار را انجام دهد. او در ادامه تاکید کرد که چنین مسئله‌ای ماموریت وزارت ارتباطات نیست بلکه به وزارت صمت مربوط است و آنها در حال رایزنی هستند تا مشکل حل شود، اما در هر حال "کمی زمان‌بر" است.

با این حال، این مشکل، بر خلاف وعده مسئولان هرگز حل شد تا اینکه شب ۳۰ شهریور همزمان با تاریخی که در سال‌های قبل ساعت رسمی کشور به حالت عادی خود بازمی‌گشت، ساعت موبایل‌ها و گجت‌های مختل‌شده هم به صورت خودکار یک‌ساعت به عقب کشیده شد و کاربرانی که به دلیل عمل نکردن برخی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های آنلاین (مانند همراه‌بانک‌ها) در صورت تنظیم دستی ساعت، نیمه اول سال ۱۴۰۲ را بالاجبار یک ساعت جلوتر از دیگران زندگی کرده بودند، بالاخره پس از ۶ ماه توانستند ساعتِ درست را برروی گوشی خود ببینند!

نگرانی از تکرار این مسئله بهانه‌ای شد تا در آخرین روز‌ها و هفته‌های سال از وزیر ارتباطات بپرسیم که آیا تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل در ابتدای فروردین ۱۴۰۳ اندیشیده شده یا اینکه دوباره ساعت موبایل برخی کاربران در نیمه اول سال آینده یکساعت به جلو کشیده خواهد شد؟!

عیسی زارع‌پور، اما مجددا همان حرفی را زد که ابتدای امسال پس از مختل شدن ساعت موبایل‌ها گفته بود. او گفت که وزارت ارتباطات وظیفه خود را در این زمینه انجام داده و امیدوار است که تجربه نیمه اول امسال در سال جدید تکرار نشود!

حال باید منتظر ماند و دید امیدواری آقای وزیر کارساز خواهد بود یا اینکه ساعت ۲۴ فروردین سال جدید نیز برای دومین سال پیاپی ساعت برخی موبایل‌ها جلو کشیده خواهد شد و بدون آنکه هیچ نهادی مسئولیت آن را بپذیرد، دوباره همان مشکلاتِ نیمه اول امسال برای برخی شهروندان تکرار خواهد شد.

در یک نظرسنجی آنلاین که ابتدای امسال انجام شد، ۴۹ درصد از مجموع ۵۴۲۲ کاربر رای‌دهنده، اعلام کردند که ساعت گوشی آن‌ها یکساعت به جلو کشیده شده است و این یعنی اینکه تقریبا نیمی از کاربران موبایل و گجت‌های آنلاین در صورتی که این مشکل حل نشده باشد یا در واپسین روز‌های باقیمانده از سال حل نشود، با شروع سال جدید دوباره در برنامه‌ریزی‌ها و انجام امور روزمره خود با مشکل مواجه خواهند شد.