۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۳

سه تیم مازندرانی در نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد

سه تیم مازندرانی در نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد

راه یافتن سه تیم از پنج تیم مازندرانی بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر کشتی آزاد کشور به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها حضور دست‌کم یک نماینده از مازندران در فینال این دوره از رقابت‌ها را قطعی کرد.

به گزارش کاسپین24 | دور مقدماتی لیگ برتر کشتی آزاد کشور با برگزاری مسابقات سه هفته مرحله برگشت گروه «د» در آمل و به میزبانی تیم کشتی آزاد فولادین ذوب آمل (فذا) پایان یافت و هر چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی مسابقات مشخص شدند.

در پایان مرحله مقدماتی بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر کشتی آزاد کشور تیم‌های صنایع مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی و فولادین ذوب آمل (فذا) به ترتیب به عنوان تیم‌های برتر گروه‌های «ب»، «ج» و «د» به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند. از گروه الف نیز که تیمی از مازندران در آن حضور نداشت تیم کشتی آزاد سهند ارس به نیمه‌نهایی راه یافت و تنها تیم غیرمازندرانی مرحله نیمه‌نهایی این دوره از مسابقات است.

امسال ۱۴ تیم کشتی آزاد برای حضور در لیگ برتر اعلام آمادگی کردند که پنج تیم فولادین ذوب آمل(فذا)، صنایع مازندران، پاس ناجا، ستارگان ساری و دانشگاه آزاد از مازندران در این مسابقات حضور یافتند و سه تیم از این پنج تیم نیز موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی شدند. حضور دو تیم از مازندران در لیگ برتر کشتی فرنگی نیز تعداد نمایندگان مازندران در دو لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی را به هفت تیم رسانده است.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای مرحله نیمه‌نهایی لیگ دو تیم صنایع مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی باید برای حضور در فینال به مصاف هم بروند. بنابراین با برد هر کدام از این دو تیم حضور یک نماینده از مازندران در فینال بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر کشتی آزاد قطعی است. تیم فولادین ذوب آمل (فذا) نیز باید به مصاف شرکت داروسازی سهند ارس برود که در صورت برد مقابل این تیم که از کادر فنی باتجربه‌ای برخوردار است، فینال این دوره از لیگ برتر کشتی آزاد کاملا مازندرانی برگزار می‌شود.

با توجه به حضور سه تیم از مازندران در مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد امسال شانس کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر برای کشتی مازندران بیشتر از سال‌های گذشته است. البته جام قهرمانی لیگ برتر کشتی آزاد پیش از این نیز سه بار به نام کشتی مازندران ثبت شد. تیم بیمه رازی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب با نام بیمه رازی جویبار و بیمه رازی بابل در لیگ برتر کشتی آزاد شرکت کرد و دو قهرمانی پیاپی را به دست آورد. اما ساختار مدیریتی و کادر فنی این تیم بومی نبود و به همین دلیل از نگاه کشتی‌دوستان مازندران چندان مازندرانی محسوب نمی‌شد. یک قهرمانی دیگر در لیگ برتر کشتی آزاد برای مازندران هم در سال ۱۳۸۹ و هشتمین دوره مسابقات ثبت شده بود که توسط تیم کاملا بومی کشتی آزاد شهدای جویبار به دست آمد.

تیم‌های بومی

نایب رئیس هیئت کشتی مازندران در اظهار کرد: مزیت تیم‌های مازندرانی حاضر در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی کشور این است که به طور کامل بومی هستند و علاوه بر استفاده از کشتی‌گیران استان، در کادر مدیریتی و فنی نیز از مربیان بومی استفاده شده است.

شهرام جعفری با بیان این که کشتی مازندران با توجه به حضور همیشگی کشتی‌گیران این استان در تیم‌های مخلف لیگ برتری همواره پای ثابت لیگ برتر کشتی آزاد کشور است، افزود: بیش از ۶۰ درصد کشتی‌گیران حاضر در لیگ برتر مازندرانی هستند و مهره‌های اصلی تیم‌های غیرمازندرانی را هم عمدتا کشتی‌گیران این استان تشکیل می‌دهند. اما این که تیم‌هایی با توان فنی کاملا بومی از مازندران پا به این مسابقات گذاشتند و توانستند سه سهمیه از چهار سهمیه نیمه‌نهایی را به نام مازندران بزنند، اتفاق بسیار خوبی برای کشتی استان است.

وی افزود: حضور یک تیم از مازندران در فینال لیگ امسال قطعی شده و امیدواریم که فولادین ذوب آمل هم بتواند تیم قدرتمند سهند ارس را شکست دهد و دومین فینالیست لیگ هم از مازندران باشد. البته تیم فذا برای رسیدن به فینال راه ساده‌ای در پیش ندارد. چرا که دو تیم از نظر فنی و روی کاغذ در شرایط کاملا برابر قرار دارند و برد در نیمه‌نهایی به تاکتیک‌ها و یارگیری‌های دو تیم بستگی دارد.

نایب رئیس هیئت کشتی مازندران خاطرنشان کرد: معمولا کادر فنی تیم‌های کشتی راه یافته به نیمه‌نهایی، یارگیری و ترمیم تیم را بر اساس موقعیت و کشتی‌گیران حریف در وزن‌های مختلف می‌بندند. نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد که نتیجه دیدار دو تیم فولادین ذوب آمل و سهند ارس چه خواهد شد. اما امیدواریم به سود نماینده مازندران و کشتی این استان تمام شود.

جعفری درباره زمان برگزاری مرحله نیمه‌نهایی اظهار کرد: فعلا زمان برگزاری این مرحله مشخص نیست. اما با توجه به این که تیم ملی قرار است بهمن ماه در امریکا حضور یابد و پیش از آن باید اردوی تیم ملی برگزار شود، پیش‌بینی می‌شود که نهایتا در آذر مرحله نیمه‌نهایی و نهایی لیگ برتر کشتی برگزار شود.

مازندران در لیگ برتر کشتی فرنگی کشور نیز دو نماینده دارد که رقابت‌های دور برگشت خود را این هفته برای صعود به نیمه‌نهایی این لیگ برگزار می‌کنند.

دور برگشت مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور نیز قرار است از ۲۴ آبان آغاز شود که دو نماینده مازندران در این لیگ به مصاف تیم‌های حریف بروند. تیم کشتی فرنگی فولادین ذوب آمل (فذا) مانند تیم کشتی آزاد این باشگاه در پایان دور رفت صدرنشین گروه خود یعنی گروه «الف» مسابقات شد و در حال حاضر شانس اول صعود به نیمه‌نهایی لیگ کشتی فرنگی کشور محسوب می‌شود. تیم کشتی فرنگی فذا باید ۲۴ آبان در تهران به مصاف تیم‌های شهرداری مسجدسلیمان، شهدای امین‌آباد ری و رعد پدافند ارتش برود.

باشگاه سید آمل دیگر نماینده مازندران در لیگ برتر کشتی فرنگی نیز باید مسابقات دور برگشت را در خراسان جنوبی مقابل شهدای مدافع حرم قم، دانشگاه آزاد اسلامی و خراسان جنوبی برگزار کند. باشگاه سید در دور رفت مسابقات رتبه دوم را کسب کرد و برای صعود به نیمه‌نهایی به عملکردی بهتر از دور رفت در دور برگشت نیاز دارد.


منبع : ایرنا