۲۰:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح:

شتاب گیری روند توسعه صنایع دریایی کشور

شتاب گیری روند توسعه صنایع دریایی کشور

سردار مهدی‌نژاد گفت: روند توسعه صنایع دریایی کشور اعم از کارخانه‌های این بخش و پروژه‌های فعال در بحث شناوری، اثرسطحی و زیردریایی شتاب گرفته است.

به گزارش کاسپین24 | سردار سرتیپ محمد مهدی‌نژاد نوری امروز -پنجشنبه- در حاشیه مراسم اختتامیه دومین همایش ملی تمدن دریایی-توسعه پیشرفت که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایران در زمینه بهره‌برداری از دریا هنوز به نقطه و جایگاه مطلوب نرسیده و در مقایسه با کشورهای دیگر و حتی کشورهایی که دریا ندارند عقب است.

وی افزود: برخی کشورها بدون این‌که ساحل و دریا داشته باشند در حوزه صنایع دریایی فعال هستند و به کشورهای دیگر خدمات می‌دهند، اما متاسفانه ما به جز استفاده‌های محدود، استفاده خاصی از دریا نداریم. حتی با این‌که در کشور شورای عالی صنایع دریایی داریم، تاثیر عملی این شورا چندان قابل توجه نیست.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تلاش‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش فعالیت‌های دریایی، جدیت این نیروی راهبردی کشور برای تقویت حضور در دریا را چشمگیر توصیف کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که انجام شد، عرصه و قلمرو حضور این نیروی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دنیا افزایش یافته و شاهد هستیم که دیپلماسی دریایی را گسترش داده‌ است.

مهدی‌نژاد نوری خاطرنشان کرد:از زمانی که رهبر معظم انقلاب درباره عمران و آبادی سواحل مکران و تاثیر آن در پیشرفت کشور تاکیداتی داشتند، فعالیت‌ها در این زمینه شتاب گرفت که برگزاری این همایش‌ها می‌تواند منجر به پیشنهاد راه‌کارهای جدید برای تقویت و ترویج فرهنگ استفاده از دریا شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه اکنون با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، شاهد افزایش سرعت روند توسعه صنایع دریایی ایران هستیم.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امروز به طور حتم علاوه بر افزایش توان و نقش در عرصه نظامی بخش دریا، باید در وجوه دیگر این پهنه‌های آبی نظیر حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و سلامت نیز حضورمان را توسعه دهیم. تحقق بخش عمده این هدف به برنامه‌ریزی و حمایت دولت وابستگی دارد که در رأس آن تامین امنیت منطقه مطرح است.

مهدی‌نژاد نوری تصریح کرد: دولت‌ها چه در دوران پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب اسلامی نقش برحسته‌ای در توسعه بهره‌گیری از ظرفیت دریا و اقیانوس نداشتند. اما امیدواریم با تصویب سیاست‌های کلی که در زمینه دریا رقم خورده و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، طی یک تا دو برنامه آینده توسعه کشور شاهد باشیم که نقش و اثرگذاری دولت در این ارتباط برجسته شود و تحولات را در عمل ببینیم.

دومین همایش ملی تمدن دریایی-مسیر پیشرفت دیروز -چهارشنبه- با حضور مسوولان کشوری و متخصصان صنایع و فعالیت‌های مرتبط با دریا در دانشگاه علوم و فنون دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر آغاز شد امروز پایان یافت.

ناخدا یکم سید شهاب‌الدین حجازی دبیر علمی دومین همایش ملی تمدن دریایی-مسیر پیشرفت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع ۲۷۶ مقاله پذیرفته شده در هیات داوران، ۱۱ مقاله در ارزیابی‌ها به عنوان مقاله‌های برتر برگزیده و از صاحبان این مقاله‌ها با اهدای لوح سپاس و تندیس تجلیل شد.


منبع : ایرنا