۲۰:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۵

شناسایی 300 شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در مازندران

شناسایی 300 شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در مازندران

مدیر امور اراضی مازندران، وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ۳۰۰ شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در مازندران شناسایی شد.

به گزارش کاسپین24 | محمدرشید رستمی روز یکشنبه در جلسه قرارگاه صیانت از منابع طبیعی مازندران در ساری افزود: در حالی که مازندران به عنوان استان معین، بسیاری از نهاده ها و محصولات کشاورزی را تعیین قیمت می کند، اما تغییر کاربری اراضی کشاورزی این استان در حال افزایش است و این جای نگرانی بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی مازندران، علاوه بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاه های اجرایی، نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان است.

وی بر لزوم افزایش نظارت دستگاه های متولی به منظور جلوگیری از تغییر کاراربری اراضی کشاورزی در مازندران تاکید کرد و گفت: هم اکنون برای ۳۰۰ شهرک خوش نشین که با تغییر کاربری غیرمجاز نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام کرده اند، حکم قلع و قمع و تخریب صادر شده اما حتی یک مورد هم به دلایل مختلف اجرا نشده است.

مدیرامور اراضی مازندران اظهار کرد: باید با برخورد قانونی و پیشگیری به‌موقع، از تفکیک، قطعه بندی، دیوارکشی و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی درجه یک این استان جلوگیری شود.

لزوم اهتمام برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران نیز در سخنانی بر لزوم اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی این استان تاکید کرد و افزود: در سفر دور نخست رئیس جمهور به مازندران مقرر شده بود که دادسرای ویژه امور اراضی در مازندران تشکیل شود که هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

بابک مومنی اظهار کرد: صدور مجوز ساخت و سازها توسط دهیاری ها باعث بروز مشکلات فراوانی شده است که در این زمینه باید اقدام اساسی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای تبصره یک ۱۰۷ مورد به تعداد ۲۸۲ قطعه و در اجرای تبصره ۲ نیز ۸۵۸ مورد به تعداد ۲ هزار و ۱۵۸ قطعه و ۳۶ مورد نیز به تعداد ۴۳ قطعه حکم تخریب و قلع و قمع در استان اجرا شد.

وی با بیان اینکه مازندران به عنوان بارانداز مواد غذایی کشور است، بیان کرد: این استان در تامین روغن، مواد پروتئینی، برنج و سایر محصولات کشاورزی، نیازهای مواد اولیه استان و کشور را تامین می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران، گفت: این استان به عنوان ارکان تولید محصولات کشاورزی توان تولید ۱۰۰ درصدی امنیت غذایی را در کشور دارد.

مومنی با ابراز نگرانی در حوزه تولید و تغییر کاربری اراضی کشاورزی یادآور شد: این امر می تواند در چند سال آینده به وضعیت کشاورزی استان ضربات جبران ناپذیری وارد کند.

لزوم آسیب شناسی دقیق از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران نیز در سخنانی بر لزوم آسیب شناسی دقیق از وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی این استان تاکید کرد و گفت: پس از دستور رئیس جمهور قرارگاه صیانت از منابع طبیعی در استان تشکیل شد که با توجه فرماین گفته شده، اقداماتی عملیاتی شد.

محمد کریمی اظهار داشت: در گذشته در راستای اجرای تبصره ۲ در حوزه جهاد کشاورزی، ۳۰۰ هکتار حکم صادر شده بود که امسال به پنج هکتار هم نرسید و به نوعی تعداد احکام صادره در جهاد کشاورزی به علت موانع قانونی، کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در قرارگاه صیانت از منابع طبیعی به رغم تلاش صورت گرفته، موفقیت در جهاد کشاورزی کم بود و در حوزه منابع طبیعی نیز ۱۰۰ رای صادر شده که تاکنون اجرا نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک استان تاکید کرد و افزود: در غرب استان، یکهزار قطعه زمین که تغییر کاربری شده شناسایی شد اما احکام آنها هنوز اجرا نشده است.

مازندران با دارا بودن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات گوناگون تولید می کند که ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی این استان در کشور رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

بیش از ۴۲ درصد برنج کشور به عنوان یک محصول راهبردی غذایی در کنار تولیداتی همچون مرکبات و انواع آبزیان و فرصت کشت ۲ یا چند باره هر قطعه زمین در مناطق جلگه ای، به اراضی مازندران ارزش و جایگاه ویژه ای داده به نحوی که بیش از ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در این استان است.


منبع: ایرنا