۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰

صادرات آبزیان به روسیه از سر گرفته شد

صادرات آبزیان به روسیه از سر گرفته شد

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: در حاشیه شرکت در دوره‌های آموزشی طی نشست‌های متعدد با نماینده دامپزشکی روسیه امکان صادرات یکی از شرکت‌های فعال حوزه آبزیان میسر شد.

به گزارش کاسپین24| همسو با پیگیری مصوبات و تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری مازندران با دولت روسیه مبنی بر استفاده از فرصت بازار۲۹۰ میلیارد دلاری، مهمترین مزیت محصولات صادراتی مواد غذایی این خطه شمالی از جمله انواع آبزیان، لبنیات و گوشت مرغ مورد اهتمام قرار گرفت، به طوری که در یک اقدام عملی تیمی از مسوولان فنی بخش خصوصی حوزه دامپزشکی استان با هدف برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با تمامی شاخص‌ها و استانداردهای بهداشتی برای صادرات محصولات غذایی به روسیه اعزام شدند.

در همین راستا، ‌تجار و بازرگانان مازندران با تلاش و همراهی مسوولان دولت سیزدهم برای تصاحب بازار واردات چند میلیارد دلاری محصولات کشاورزی با اتخاذ سیاست های تجاری به روز و کاربردی در تلاش هستند.

حمزه آقاپور کاظمی سرپرست اداره کل به نمایندگی از استاندار مازندران و به عنوان سرپرست تیم دامپزشکی به همراه مسوولان فنی و فعالان بخش خصوصی حوزه دامپزشکی مازندران به روسیه عازم شد و در یک سفر چهار روزه تمامی موازین استاندارد های مورد نظر دامپزشکی روسیه در واردات محصولاتت غذایی از جمله آبزیان در قالب دوره های آموزشی بررسی و مورد توجه قرار گرفت.

حمزه آقاپور گفت: با توجه به سفر امسال استاندار و تیم اقتصادی مازندران به روسیه و در راستای پیگیری مصوبات و تفاهم نامه منعقد شده و با دعوت سازمان دامپزشکی کشور روسیه، هیاتی از اداره کل دامپزشکی استان و نیز نمایندگان صادر کنندگان بخش خصوصی برای بررسی استانداردها و گذراندن آموزش‌های لازم به روسیه سفر کردند.

وی ادامه داد: این دوره های آموزشی به مدت چهار روز و پیرو مباحث مرتبط با کلیه شاخص‌ها و استانداردهای لازم جهت واردات محصولات غذایی به روسیه بررسی شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با تاکید بر درک و محوری تشخیص دادن گمرگ کشور روسیه از موقعیت مازندران در توسعه روابط ایران و روسیه و با کشورهای سی آی اس گفت: به دلیل سختگیری‌های کشور روسیه در رعایت شاخص‌ها و استانداردهای مواد غذایی در واردات محصولات غذایی به این کشور سالانه بخش زیادی از محموله‌های وارداتی دنیا از جمله ایران برگشت می خورد و مشکلات زیادی را برای صادر کنندگان بخش خصوصی ایجاد می کرد که با توجه به توافقات صورت گرفته بخش زیادی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و آبزیان مازندران به روسیه رفع خواهد شد.

وی توضیح داد: در اولین روز این دوره آموزشی که در مرکز دولتی تحقیقاتی و آزمایشگاهی آریا با حضور پروفسور واسیلی ایوانویچ برگزار شد به موضوع هایی همچون ضوابط و دستورالعمل های مرتبط در حوزه صادرات فرآورده خام دامی و لبنی، ضوابط مرتبط با مباحث میکروبی، شیمیایی باقیمانده های دارویی، شیمیایی، سموم، فلزات سنگین، نحوه نشانه گذاری، ضوابط قرنطینه ای و گمرکی، نحوه مستند سازی، نمونه برداری و انجام پایش ها، آزمایش های دولتی، صادراتی و آزمایش های خود کنترلی پرداخته شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران همچنین از بازدید بخش های مختلف شیمایی و میکروبی آزمایشگاه این موسسه تحقیقاتی خبر داد و گفت: این بازدید در راستای آشنایی با نحوه انجام فرایندهای آزمایشگاهی بر روی شیر و لبنی انجام شد و اقدامات صورت گرفته توسط آزمایشگاه در تایید سلامت محصولات لبنی صادراتی مورد بررسی قرار گرفت.

انعقاد سه قرارداد ارسال محموله های صادراتی حوزه آبزیان مازندران به روسیه

حمزه آقاپور گفت: در حاشیه شرکت در دوره های آموزشی طی نشست های متعدد با نماینده دامپزشکی روسیه امکان صادرات یکی از شرکت های فعال حوزه آبزیان میسر شد.

وی ادامه داد:‌در این نشست با ارائه مستندات و گزارش های صادرات شرکت پاک ثمر امکان صادرات این شرکت به کشور روسیه فراهم شد و با انعقاد سه قرارداد با شرکت های روسی ارسال محموله های صادراتی حوزه آبزیان از سر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص امکان صادرات حوزه لبنی نیز گفت: طی مذاکرات صورت گرفته به زودی مشکل شرکت های لبنی مازندران برای صادرات محصولات به روسیه نیز حل خواهد شد.

افزایش حدود ۵۰ درصدی صادرات آبزیان مازندران

مدیر کل شیلات مازندران با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، چهار هزارو ۶۶۸تن انواع محصولات آبزی پروری از استان صادر شده است، گفت: این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸درصد رشد نشان می دهد.

قاسم کریم زاده ارزش صادرات آبزیان را حدود پنج میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در این مدت ۴۳ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۶۷۶ کیلو گرم خاویار به کشورهای مختلف از جمله سوئیس، کانادا، یونان، پرتقال و استرالیا صادر شده است.

وی با ذکر این نکته که بیشترین صادرات گوشت ماهیان خاویاری به کشور روسیه بوده است، ادامه داد:‌ یکی از مهمترین محصولات صادراتی آبزیان مازندران ماهی قزل آلا منجمد شکم خالی به کشور روسیه است که با حل مکشلات بهداشتی و دامپزشکی، صادرات این نوع آبزی پروری به این کشور از سر گرفته خواهد شد.

وی به صادرات ماهیان گرم آبی مازندران به کشورهای عراق، آذربایجان و امارات اشاره کرد و گفت: صادرات انواع خوراک آبزیان از دیگر مزیت های اقتصادی محصولات صادراتی این استان است.

طبق آمار رسمی شیلات مازندران سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و صادرات ۱۲ تا ۲۰ هزار تنی محصولات شیلاتی به ارزش ۲۰ تا ۲۵میلیون دلاری نیز انجام می شود.

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهارهزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.

تنها در یکسال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم به منظور افزایش توان تولید مازندران در صنعت شیلات و کاهش وابستگی درآمدهای شیلاتی به صید مستقیم از دریا، اقدامات گسترده‌ای از جمله حمایت از سرمایه‌گذاران، گسترش شرایط و فرصت‌های آبزی‌پروری و افزایش توان تولید آبزیان استان در دستور کار قرار گرفت.

نمونه بارز توجه به اقتصاد دریایی مازندران طرح پرورش ماهی در قفس در عمق ۵۰ متری دریای خزر است، اگرچه سابقه اجرای این طرح به حدود یک دهه ای بر می گردد اما بنا به دلایلی از جمله بی برنامگی و کم توجهی مسوولان و دستگاههای اجرایی در بهره وری از ظرفیت های این دریا در حوزه اقتصادی استان کمتر توجه شد، ظرفیتی که به عنوان یکی از محورها و فعالیت ها برای دست یابی به برنامه رشد ابلاغی ۷.۸ درصدی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی مورد حمایت دولت سیزدهم قرار گرفت.

کریم زاده از شناسایی ۴۱ فرصت سرمایه گذاری با حجم سرمایه گذاری ۵۷۰هزار میلیارد ریالی در شیلات مازندران خبر داد و گفت: ۳۳ طرح پرورش ماهی در قفس دریایی، ۶ طرح پرورش ماهیان خاویاری، یک طرح پرورش زالو و پایانه صادرات محصولات شیلاتی است که با عملیاتی شدن این طرح ۵۴هزار تن به ظرفیت تولیدات استان اضافه شده و برای سه هزارو ۷۰۰ شغل جدید ایجاد می شود.

گفتنی است در راستای استفاده از فرصت ظرفیت بازار صادرات محصولات غذایی به کشور روسیه، مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز با راه اندازی دفتر برنج در روسیه با هدف حمایت از دسترنج کشاورزان مازندرانی، قدم های ارزشمندی برای صادرات این محصول راهبردی به کشورهای حاشیه خزر برداشته است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.


منبع : ایرنا