۱۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۱۷

صادرات بیش از ۹۸۱ هزار تن کالا از مازندران

صادرات بیش از ۹۸۱ هزار تن کالا از مازندران

ناظر گمرکات مازندران از صادرات بیش از ۹۸۱ هزار و ۲۶۱ تن کالا از مازندران در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش کاسپین24 | عسگر نیک نفس افزود: این رقم ارزش تجارت خارجی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به ارزش مبادلات کالا طی این مدت اظهارداشت: طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ حجم تجارت خارجی گمرکات مازندران بالغ بر سه میلیون و ۶۵۶ هزار تن بود.

ناظر گمرگات مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه نظارتی هم در این مدت بیش از ۹۸۱ هزار و ۲۶۱ تن انواع کالا به ارزش ۲۷۶ میلیون و ۴۹۲ هزار دلار از گمرکات استان مازندران صادر شده است.

نیک نفس تصریح کرد : این کالاهای صادرشده شامل سیمان و مواد معدنی، فرآورده های لبنی، مواد پلاستیکی، چوب و اشیا چوبی، کیوی بوده است.

به گفته وی این کالاها از گمرکات نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنار و آمل به مقصد ۵۰ کشور جهان مانند عراق، فدراسیون روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات صادر شد.

نیک نفس با اشاره به حجم واردات از گمرکات نوشهر، ساری و فریدونکنار گفت: طی سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار تن انواع کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۳۱ میلیون و ۵۰۷ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد که از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی تعداد کشورهای طرف معامله واردات کالا به گمرکات مازندران ۲۹ کشور اعلام و اضافه کرد: این کشورها ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه، قزاقستان، سوئیس، ترکمنستان بود که عمده ترین کالاهای وارداتی شامل جو دامی، ذرت دامی، گندم، چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی، کک نفتی و چوب و تخته می باشند.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به رشد درآمد از گمرکات مازندران گفت طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ درآمد قطعی گمرکات مازندران با رشد ۱۶۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۶ هزار و۶۰۳ میلیارد و ۷۸۴ میلیون ریال گذشت.

وی در خصوص ارائه خدمات گمرکی به مسافرین ورودی و خروجی گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ هزار و ۵۲۶ مسافر ورودی و ۱۶ هزار و ۲۵۰ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به سال قبل مسافرین ورودی ۳۶۲ درصد افزایش و خروجی ۳۳۸ درصد افزایش داشت.

ناظر گمرکات مازندران افزود: ارائه خدمات گمرکی به مسافرین پروازهای خارجی از طریق فرودگاه دشت نازی ساری انجام شده است.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۹۲ میلیون و ۱۳۸ هزار دلار از گمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۸۰ درصد و ارزش ۲۹۶ درصد رشد را نشان می دهد.

حوزه نظارت گمرکات استان مازندران در شهرستان نوشهر مستقر است. دو اداره کل یکی در نوشهر و دیگری در امیرآباد و سه اداره گمرک در شهرستان های آمل، فریدونکنار، ساری زیر مجموعه حوزه نظارت گمرکات استان مازندران هستند.


منبع : ایرنا