۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱

صادرات در مازندران با چاشنی دانش بنیان

صادرات در مازندران با چاشنی دانش بنیان

مازندران با بهره مندی از ظرفیت فناوری نوین و شرکت‌های دانش بنیان با کیفی سازی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به دنبال افزایش صادرات محصولات تجاری است.

به گزارش کاسپین24 | مازندران که سالانه حدود هشت میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کند بخش عمده این محصولات صادرات محور است. به عنوان مثال مرکبات، نارنگی و کیوی از این استان به کشورهای هند، روسیه، قزاقستان و ازبکستان و سایر کشورهای دریای خزر صادر می شود و به تازگی قراردادهایی با کشور چین برای صادرات مرکبات مازندران بسته شد.

استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن، حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

استاندار مازندران همزمان با حضور در دومین جشنواره نوآوری و کسب و کار "بیبنوکاپ" در بابل خواستار افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان شد تا با کیفی سازی این محصولات صادرات مازندران افزایش یابد.

سلامت محصولات کشاورزی برای کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد که محصول تولید شده از چه میزان کود و سم استفادش و به طور کلی این محصول تولید شده در چه کیفیت باغی تولید شد.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.

بر اساس آمارهای رسمی اقلام غذایی ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش ۴۰۰ هزار کشاورز مازندرانی با تولید حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف، بسیار مهم و حیاتی است.

احیای حدود نیمی از باغ‌های مرکبات مازندران در طرح کاهش شکاف تولید با هدف افزایش متوسط تولید از ۲۷ تن در هکتار به ۳۵ تا ۴۰ تن، تنها راهبرد حل مشکلات و چالش‌های باغداری در این خطه شمالی است، راهکاری که با گسترش دیپلماسی اقتصادی وافزایش صادرات مرکبات در ۲ سال گذشته فعالیت دولت سیزدهم، انگیزه باغداران را به ایجاد باغ های تجاری به مراتب بالا برده است.

کارشناسان اقتصاد کشاورزی معتقدند؛ ایجاد باغ‌های یک دست تجاری با ارقام بازارپسند، باغداری مازندران به خصوص باغ مرکبات استان را به صنعت پررونق با درآمد ارزی بالا تبدیل می کند، وضعیتی که از تخریب و تبدیل باغ ها نیز به دلیل غیراقتصادی بودن آن جلوگیری خواهد شد.

با توجه به فراهم شدن زیرساخت های صادرات استاندارد و بهداشتی محصولات مازندران به طور یقین با همکاری باغداران و قرار گرفتن در مسیر استانداردسازی و مهم تر از همه شناسنامه دار کردن باغ ها و رعایت همه مراحل استانداردسازی صادرات، ارتقای قیمت محصولات به نفع کشاورزان ایجاد خواهد شد.

بر اساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال از زمان شروع برداشت نارنگی تا کنون ۲۰ هزار تن این میوه پاییزی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود چهار برابر بیشتر شده است، وضعیتی که به گفته معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی است.

مازندران ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و این موضوع نشان دهنده قابلیت مازندران در صادرات این محصولات است. در سبد تولید محصولات کشاورزی استان، محصولاتی همچون برنج، مرکبات و محصولات تازه کشاورزی در زمره کالاهای پرطرفدار در آن سوی مرزها محسوب می شود و در این میان، مصنوعات ساخته دست هنرمندان مازنی مانند فرش دستباف با توجه به اصالت در رنگ و نقش آنها و همچنین محصولات دانش بنیان استان در حوزه برق و الکترونیک و دیگر موارد مشتریان ویژه ای در آن سوی مرزها دارد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان

در این پیوند استاندار مازندران بیان داشت : در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به فناوری شرکت‌های دانش بنیان جهت کیفی‌سازی محصولات کشاورزی نیازمند هستیم.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به اینکه صادرات کشاورزی از مازندران روزهای خوبی را سپری می‌کند بیان داشت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین باید محصولات مشتری پسند تولید و روانه بازار کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که صادرات کیوی بی کیفیت در چند سال گذشته به یک کشور صادرات کیوی این به این کشور را سه سال به حالت تعلیق درآورد بیان داشت : تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این فرصت سوزی‌ها تکرار شود.

استاندار مازندران ادامه داد: امنیت غذایی برای کشور قدرت آفرین است و مازندران باید از این ظرفیت ممتاز به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه تردیدی وجود ندارد جنگ آینده بشر برای غذا خواهد بود ادامه داد : باید هر چه سریعتر برای رونق تولید محصولات کیفی جهت مصارف داخلی و صادرات برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم.

تولید سنتی به صرفه نیست

استاندار مازندران با بیان این مطلب که در زمان فعلی تولید سنتی محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد ادامه داد : فناوری های تولیدی مراکز رشد دانشگاه‌ها باید در کشاورزی به کارگیری شود.

وی ادامه داد: مازندران نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و هرچه از فناوری‌های نوین در این بخش استفاده کنیم امنیت غذایی کشور ارتقاع می‌یابد.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که کیفی‌سازی تولید و شناسنامه‌دار کردن باغ‌های مازندران در دستور کار قرار گرفت بیان داشت: امروز خرسندیم که کشاورزان مازندران به این باور رسیدند که با کمک فناوری‌های نوین می توانند محصولات بهتری روانه بازار کنند.

برگزاری دومین جشنواره نوآوری و کسب و کار رویداد "بینـــوکاپ" ۱۴۰۲، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی با هدف توسعه زیـــست‌بــــوم کسب‌وکار و نوآوری بوده که به دنبال شبکه‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی و کمک به رشد هسته‌ها و کسب‌وکارهای فنــاورانه و نـــوآورانه است.

بخش‌های اصلی جشنواره بینوکاپ ۱۴۰۲ شامل شرکت در رویداد آموزشی و کارگاهی "بینوکمپ" به مدت هشت روز بوده که جهت تقویت مهارت‌ها و دانش تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار، ویژه نوآوران و شرکت‌های فنآور و دانش‌بنیان به‌صورت حضوری، مجازی و همچنین هم‌اندیشی تعاملی "بینوتاک" در راستای تحلیل چالش‌ها و افق‌های پیش روی کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان برگزار شد.

از دیگر بخش های بینوکاپ می‌ توان به رویداد "بینولانژ" با هدف توسعه تعلاملات مربیگری و مذاکرات صنعتی (بی ۲ بی) طرح‌های برگزیده، مربیان و سرمایه‌گذاران نام برد.

رویداد نهایی "بینوپیچ" نیز در راستای تعیین گروه‌ها و طرح‌های برتر برای دریافت جایزه و معرفی به نهادها و گروه‌های سرمایه‌گذار برگزار خواهد شد. از رویداد نمایشگاهی "بینولند" باید گفت: این رویداد با محوریت تعاملات نوآوران، کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان علاقه‌مند نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

همچنین آغاز فرایند دریافت ایده‌ها و طرح‌های کسب و کار ۱۱ تا ۲۰ مهر ماه بوده و تاریخ برگزاری جشنواره از روز ۲۸ آبان ماه آغاز و به مدت سه روز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.

شکاف عمیق بین صنعت و دانشگاه که از آن به عنوان دره مرگ نام برده می شد بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم با ابلاغ سیاست های دانشگاه نسل چهارم که نیاز محور و کارآفرین است، سعی شد ارتباط صنعت با دانشگاه به عالی ترین شرایط ممکن برسد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شمال کشور با ورود به صنایع بزرگ استان و گره گشایی از مشکلات آنها اجرایی کردن ایده و عمل را انجام داده است و برای نشر این تفکر که در حال حاضر ایده های دانشگاهی باید به سرمایه تبدیل شود با برگزاری جشنواره بین المللی اهمیت این موضوع را بیان می کند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است. حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.


منبع: ایرنا