۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳

ضرورت تغییر آرایش رسانه‌ای

ضرورت تغییر آرایش رسانه‌ای

یک کارشناس رسانه از ضرورت تغییر آرایش رسانه‌ای کشور از حالت پدافندی به آفندی خبر داد.

به گزارش کاسپین24|  سینا قربانی کارشناس ارشد مطالعات رسانه، گفت: انقلاب اسلامی مدل حکومتی مبتنی بر جهان بینی خاصی را ایجاد کرده که ارزش‌ها و ایده‌آل‌های نظام سلطه را در همه ابعاد و زمینه‌ها به چالش کشاند و به‌جای تبعیت از مکاتب مختلف کمونیستی، لیبرالیستی و... خواهان ترویج رویکردی جدید و متفاوت و البته متضاد با این مکاتب بود.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهاجم‌ها و بحران‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار داشته است، افزود: بدیهی است هر کجا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیز نیاز است.

قربانی با اشاره بر اینکه متاسفانه در ۸ سال گذشته از کارکرد‌های رسانه در کشور برای عبور از بحران‌ها استفاده نشده است، ادامه داد: رسانه در امور مربوط به نهاد‌های اجتماعی مهمی مانند خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، حقوق و اخلاق تاثیری وسیع وعمیق دارند و از این امور تاثیر نیز می‌پذیرند.

این کارشناس رسانه افزود: رسانه‌ها در جهان امروز، با کنترل محتوا و شناخت سلایق کاربران به مخاطبان می‌گویند به چه چیزی توجه کنند و با تحولات تکنولوژی در دو دهه اخیر، فصل جدیدی از حکمرانی رقم خورده است.

او با بیان اینکه این تحولات شرایط جدیدی را در عرصه فرهنگ و رسانه ایجادکرده و منجر به بروز مسائلی جدید در حوزه حکمرانی فرهنگی شده است، گفت: اگر چه با مرور سیاستگذاری‌های فرهنگی در تجربه چهل سال اول جمهوری اسلامی ایران، می‌توان قوت‌ها و ضعف‌های مشهود و نامشهود را فهرست کرد، اما امروز نظام مطبوعاتی کشور در اقناع مخاطب عقب مانده و برای جبران این عقب‌ماندگی نیازمند استفاده از کارکرد‌های تخصصی رسانه و تغییر حالت از پدافندی به آفندی است.

مرز‌های رسانه‌ای ایران ، بی دفاع!

قربانی با تاکید بر اینکه تاثیرات تهاجمات فرهنگی و جنگ شناختی از طریق رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت:همانطور که رهبر انقلاب اسلامی تاکید فرمودند ما در کار رسانه‌ای عقب هستیم و باید این عقب ماندگی جبران شود.

او افزود: رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، در مراحل مختلف بحران نقش اساسی ایفا می‌کنند و نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران زایی و بحران زدایی، امیدزایی و امید زدایی، در عصر حاضر غیر قابل انکار است.

این پژوهشگر حوزه رسانه، ادامه داد: بررسی عملکرد رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی کشور نشان می‌دهد در سال‌های گذشته از ابزار رسانه و کارکرد‌های آن به خوبی استفاده نشده و به نوعی مرز‌های رسانه‌ای کشور بی دفاع مانده است.

سینا قربانی با اشاره بر اینکه آزادی و مسئولیت، دو روی یک سکه هستند و همانگونه که رسانه‌ها حق دارند از دولت و نهاد‌های مرتبط انتقاد کنند، در قبال مصالح و منافع ملی و پاسخ به نیاز‌های جامعه مسئولیت دارند، گفت: لازمه تغییر آرایش رسانه‌ای و اجرایی نمودن راهبرد‌های جدید، تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و انقلابی است.