۱۸:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۲۵

ضرورت توجه به زیست‌مجازی

ضرورت توجه به زیست‌مجازی

افزایش فناوری‌های نوین ارتباطاتی و حضور طولانی مردم در فضای مجازی زیست بوم جدیدی به نام زیست‌مجازی ایجاد کرده که اگر با سواد رسانه ای همراه نباشد آثار زیان باری دارد.

به گزارش کاسپین24 | با افزایش کاربردهای فناوری‌های نوین‌اطلاعاتی و ارتباطاتی در زندگی روزمره، شاهد آن هستیم که مردم ساعات بیشتری در فضای مجازی صرف می کنند این امر تا آنجا پیش رفته است که برخی اندیشمندان از عبارت زیست بوم فضای مجازی برای توصیف زیست مردم در فضای مجازی استفاده می‌کنند.

بخش مهمی از استفاده اشخاص از فضای مجازی مربوط به استفاده از محتواها، اخبار و اطلاعاتی است که هر روز در این فضا توسط تولید کنندگان محتوا منتشر می شود یا توسط گروه های مختلف مردمی به اشتراک گذاشته می‌شوداین در حالی است که این امر يعني انفجار اطلاعاتی و محتوایی در صورت فقدان سواد رسانه ای، می‌تواند آثار زیان باری در جامعه داشته باشد.

سواد رسانه ای مهارت های استفاده از رسانه های جمعی و رسانه های نوین شامل تحقق افزایش قدرت تفکرانتقادی در افراد، بالا بردن قدرت تجزیه و تحلیل محتوا، شناسایی تکنیک های اقناع، تشخیص سره از ناسرہ،افزایش سطح اخلاق کاربری کاربران فضای مجازی و در نهایت تبدیل کاربر به تولید کننده محتوای مفید و موثر است.

زیست‌مجازی

سینا قربانی کارشناس رسانه با اشاره بر اینکه امروز باید بپذیریم که یک زیست‌ جدید در کشور ایجاد شده است، گفت: همانطور که سازمانی همانند شهرداری ها برای زیست مردم در شهر و حفاظت از مردم در کنار دستگاه های دیگر به طور روزمره برنامه اجرایی دارد باید در کشور برای زیست‌مجازی مردم نیز برنامه داشته باشیم.

او، افزود: با توجه به نفوذ فناوری‌های نوین در زندگی روزمره،مسلح نمودن مردم به سواد رسانه‌اییک ضرورت انکار ناپذیر است؛مهارتی که می‌تواند به افراد جامعه کمک کند تا اطلاعات درست و نادرست را شناسایی کنند و در نهایت اجازه ورود اطلاعاتی را که با هدف نفوذ به قوه شناخت آنان است را ندهند.

این کارشناس رسانه گفت:بخش عمده‌ای از زندگی ایرانیان با توجه به شرایط روز در فضای مجازی سپری می‌شود و عمده زندگی ما همانند تحصیل،اوقات فراغت و کاربه زیست دیگری به نام فضای مجازی منتقل شده است لذا مبحث زیست مجازی بحثی جدا از زیست طبیعی در عصر حاضر نمی‌تواند باشد.

قربانی با اشاره بر اینکه در این زیست جدید باید به مهارتی به نام سواد رسانه‌ای مسلط باشیم،اظهار داشت: به دلیل سایبری بودن این زیست، با افراد گوناگون دیگری روبرو هستیم که با اهداف از پیش تعین شده در این فضا حضور دارند لذا برای حفاظت از افکار، باورها و ارزش‌های ما نباید به یک درک متکی بر مهارت به نام سواد رسانه‌ای دست یابیم.

وی،تصریح کرد: داشتن مهارت سواد رسانه‌ای به افراد جامعه کمک می‌کند تا نوع زندگی در فضای مجازی و تعامل با دیگران را بیاموزیم و از فرصت‌های این زیست جدید بتوانیم استفاده کنیم.