۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۶

طرد شدن، عذابی بزرگ برای کودک

طرد شدن، عذابی بزرگ برای کودک

طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان حتی تا بزرگسالی می‌تواند بسیار عذاب آور باشد.

به گزارش کاسپین24| قاسم گرجی کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می‌تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آور است.

او با بیان اینکه از نظر روانشناسان سال‌های نخستین زندگی از مهم‌ترین مراحل رشد بوده که بر شکل گیری و رشد شخصیت افراد تاثیر مستقیم دارد، افزود: در این مدت پایگاه اجتماعی افراد، سبک زندگی و خاطرات خوش و یا تلخ بر طرز تفکر و تلقی فرد از زندگی و افراد پیرامونشان موثر است.

گرجی گفت: فروید به عنوان پدر علم روانکاوی معتقد بود که شخصیت افراد در ۵ سال نخستین زندگی شکل گرفته و پس از آن تلاش برای تغییر شخصیت در فرد فایده چندانی نخواهد داشت.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: اریکسون معتقد بود که رشد شخصیت تا دوره نوجوانی ادامه داشته و حتی تا زمان پیری و بازنشستگی نیز این روند رشد در جریان است.

او ادامه داد: تحقیقات روانپزشکان و محققان علوم رفتار نیز این روند را به دوران قبل از تولد نیز بسط و گسترش داده است، نتیجه این تحقیقات بیانگر این موضوع است که حالات عاطفی مادر حتی در دوران بارداری بر رشد فیزیکی جنین تاثیر داشته و در نهایت بر رشد مغزی و حتی تفکر و قدرت اندیشه وی پس از تولد و شکل گیری شخصیت کودک موثر است.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: زن در دوره بارداری هرچه خاطرات تلخ تری را تجربه کرده باشد و یا دچار هیجانات منفی‌ مانند غم و اندوه و یا مراحلی از پرخاشگری شده باشد، در بدن مادر هورمون‌هایی ترشح می‌شود که بر رشد جنین موثر است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان