۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳

عدم پرداخت حق بیمه قالیبافان از سوی دولت

عدم پرداخت حق بیمه قالیبافان از سوی دولت

پرداخت نشدن حق بیمه قالیبافان از سوی دولت، مشکلات زیادی را از جمله قطع بیمه برای این قشر زحمتکش بوجود آورده .

به گزارش کاسپین24 | فرش، بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ و سنت ایرانیان بوده ، کالایی که در رسم و رسوم کشورمان دارای جایگاهی ویژه و منحصر به فرد است و حتی ضرب المثل‌های متعددی در موردش گفته شده ، محصولی که از یک سو زیبایی خانه هر فردی را دو چندان می‌کند و از سوی دیگر اعتباری به صاحبش می‌دهد که حتی شده فرش زیر پایش را می‌فروشد تا زیر قولش نزند.

قالیبافی شغل مهیج و در عین حال طاقت فرسایی است که با در آمیختن نخ‌های رنگارنگ بر دار قالی همچون نقاشی زیبا چشمان هر بیننده‌ای مبهوت نقش شگفت انگیز قالی می‌کند، تولید فرش و قالی هر چند با ماشینی شدن این صنایع کمی آسانتر و پرسود‌تر شده، اما الحق و الانصاف فرش دستباف چیز دیگری است به قول مادر بزرگم که می‌گفت: قالی دستباف مرگ ندارد! برای دل بستن باید دلت را به دلش گره بزنی، یکی زیر، یکی رو...

حکایت قالیبافان مازندرانی، اما آنقدر هم به زیبایی قالی هایشان نیست، چند صباحی است که بیمه بعضی هایشان توسط اداره تامین اجتماعی قطع شده و حالا دستشان در پوست گردو این اداره و آن اداره مانده است، مشکلی که هر روز قالیبافان بیشتری را با خود همراه می‌کند.

کارگاه نمی‌صرفد، تکی کار می‌کنم

معضلات صنعت قالیبافی و فرش دستبافت حالا بیش از پیش قالیبافان را اذیت می‌کند، جالب است بدانید فرش ایرانی اولین مورد از تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که نسبت به مردم ایران اعمال شد و به تبع آن کمبود نخ با کیفیت و عدم واردات آن و همچنین کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولید فرش دستباف شد.

یکی از آن‌ها کارگاه قالیبافی آقای ایزدی در رامسر است، کارگاه او که روزگاری با ۱۰ قالیباف رونق داشت حالا تبدیل به انباری شده و انگار گرد مرگ روی دار‌های قالی نشسته. 

ایزدی می‌گوید: آن طور که باید از ما حمایت نشد، فرش دستباف با دیگر صنایع دستی تفاوت دارد و جزو کالا‌های لوکس به حساب می‌آید و می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشورمان داشته باشد، اما دریغ از ذره‌ای حمایت و پشتیبانی از این صنعت.

او گفت: هر چند کارگاهم را تعطیل کردم، اما عشق و علاقه به قالیبافی باعث شده است یکی از دار‌های قالی را به خانه آورده ام و با همسرم گهگداری قالی بافی می‌کنیم با این حال هنوز در بحث بیمه مشکل دارم.

به گفته ایزدی اداره تامین اجتماعی در اقدامی بی سابقه بیمه کاری ام را قطع کرد و زمانی که علتش را پرسیدم گفتند تو قالیباف نیستی و دیگر حق استفاده از این بیمه را نداری! حالا بیمه هم قوز بالای قوز مشکلات من و خانواده ام شده است.

از او در ارتباط با ادامه فعالیت کارگاه می‌پرسم می‌گوید:چگونه وقتی خودم در تامین حق بیمه مشکل دارم دست چند نفر دیگر را بگیرم و به کارگاه بیاورم در حالی که اداره تامین اجتماعی هیچکدام را قالیباف نمی‌داند و بیمه قالیبافی برایشان رد نمی‌کند.

او می‌گوید: با ادامه این روندی که تامین اجتماعی شروع کرده است باید فاتحه صنعت قالیبافی را خواند و دیگر امیدی برای جوانان مستعد برای حضور در این حرفه باقی نمی‌ماند.

صحبت‌های این بافنده فرش و قالی من را به فکر فرو برد. به راستی چه آینده‌ای در انتظار قالیبافان قرار خواهد گرفت و تکلیف آن‌هایی که به این شغل علاقه دارند و می خواهد در این زمینه فعالیت کنند چه می‌شود؟

بودجه به نفع بافنده نیست

حل مشکلات صنعت قالیبافی منوط به آگاهی دقیق قانون گذار نسبت به این شغل حساس است، وقتی قانون گذار از سختی و مشکلات این شغل آگاه باشد قطعا می‌تواند تصمیمات موثرتری را اتخاذ کند، این را سیده مریم یوسفی آبکسری رییس اتحادیه فرش دستباف ساری می‌گوید.

او از منطقی نبودن قوانین برای بافندگان انتقاد می‌کند و می‌گوید: مشکل این روز‌های قالیبافان در تامین هزینه‌های بیمه خود فقط به شهر یا استان منتهی نمی‌شود و تمام قالیبافان کشور را در خطر انداخته است.

او گفت : اوج قطع بیمه قالیبافان در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ بود که بیمه بیش از ۱۵۰۰ بافنده قطع شد، اما در سه سال گذشته از ۴۳۵۰ قالیباف ثبت شده بیمه ۵۰۰ قالیباف قطع شده  که بخشی از آن‌ها بازنشسته و انصرافی نیز هستند.

رییس اتحادیه فرش دستباف ساری گریزی نیز به بودجه سال آینده دولت و عدم تخصیص اعتبارات لازم برای این شغل زد و گفت: بودجه تخصیصی دولت برای بیمه کارگری که قالیبافی نیز جزیی از آن است وحشتناک است و این بودجه به نفع بافندگان نیست.

او می گوید : طبق این بودجه که دولت به مجلس تقدیم کرده است آمار قطع بیمه قالیبافان در سال آینده بسیار زیادتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

رییس اتحادیه فرش دستباف ساری یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات قالیبافی مازندران و پر شدن خلا‌های صنعت گردشگری این استان را ایجاد خانه فرش در این استان گردشگرخیز دانست و گفت: مسئولان باید دید خود نسبت به فرش و فرشبافی را وسیع‌تر کنند و جایگاهی در خور شان فرش دستبافت در نظر بگیرند.

فعلا با بیمه جایگزین سر کنید

کار و کسب و درآمد یکی از مهم‌ترین نیاز هر انسانی برای ادامه زندگی و حیات خود است، طبق قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران، کارفرما وظیفه دارد تمامی کارگران خود را بیمه کند، مشکلی که این روز‌ها گریبان قالیبافان را گرفته است عدم تامین بخشی از یارانه بیمه کارگری از جانب دولت است، این را حسین ایزدی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران می‌گوید و ادامه می‌دهد بیش از دو سوم قالیبافان استان به جای بیمه تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه جایگزین قرار دارند.

او گفت: دولت با کمبود اعتبار در پرداخت یارانه بیمه مشاغل صنایع دستی به خصوص قالیبافان مواجه است و تحت پوشش قرار گرفتن بیش از دو سوم این هنرمندان صنایع دستی مازندرانی منوط به تامین اعتبار لازم از جانب دولت برای بیمه شدن آن‌ها است.

طبق تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی با صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار شد هنرمندانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند به صورت موقت از خدمات بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند.

به گفته ایزدی طبق قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی مصوب سال ۹۷ دولت مکلف به تامین اعتبار لازم برای بیمه شدن افراد دارای کارت شناسایی صنایع دستی و پروانه‌های تولید افرادی و گارگاهی است.

او گفت: سهمیه مازندران در سال ۱۴۰۰ برای بیمه کردن قالیبافان ۹۴ نفر بود این در حالی است که بیش از ۶ هزار بافنده در صف انتظار بیمه شدن قرار دارند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران افزود: اگر در بودجه سال آینده دولت در تامین یارانه بیمه کارگری تغییری صورت نگیرد معلوم نیست سال آینده همین سهمیه را هم خواهیم داشت یا خیر؟

دولت حسابش را تصویه کند، همه را بیمه می کنیم

بیمه قالی بافی یکی از سخت‌ترین بیمه‌های تامین اجتماعی است،سخت‌ترین به این معنا که سهمیه اندکی برای آن وجود دارد، زیرا این بیمه مبلغ بسیار ارزانی دارد و نهایتاً ۷ درصد حق بیمه کامل از بیمه شده دریافت می‌شود و ۲۳ درصد مابقی حق بیمه باید توسط دولت پرداخت شود، در واقع بیمه قالیبافی یک بیمه یارانه‌ای می‌باشد که اکثریت حق بیمه بر عهده دولت است بنابراین طرفداران زیادی نیز دارد به همین علت تقلب‌های زیادی در این زمینه انجام شده است و افرادی که شغل‌های دیگری داشتند از این بیمه استفاده کردند.

با این حال بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بیمه تأمین اجتماعی منجر به افزایش نظارت‌ها از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه قالیبافان شد البته اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی متعلق به مازندران است نیز تاثیر زیادی در این سختگیری دارد.

علی اصغری محمودی مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران از ۶۵۰ هزار بیمه شده‌ای خبر می دهد که ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها مشمول کمک دولت هستند از جمله قالیبافان که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بیمه شدگان باید نصف مابه التفاوت بیمه‌ای سالانه خود را پرداخت کنند.

او گفت: دولت در شش ماهه اول امسال ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه تامین اجتماعی مازندران بدهکار است و اگر این بدهی پرداخت نشود سازمان تامین اجتماعی هیچ گونه تعهدی نسبت به ادامه روند بیمه کردن این افراد ندارد.

محمودی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۶۰ درصد جمعیت مازندران خبر داد و افزود:متاسفانه هیچ ردیف بودجه‌ای برای پرداخت بدهی دولت به بیمه در بودجه سال آینده وجود ندارد.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی مازندران از پرداخت ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان مستمری به بیمه شدگان خبر داد و گفت: دولت باید بودجه لازم برای پرداخت حق بیمه کارگران و قالیبافان را پیش بینی کند زیراچندین هزار نفر از آن‌ها منتظر بیمه هستند.

او دولت را بزرگترین بدهکار به تأمین اجتماعی دانست و از دپو شدن این بدهی طی سال‌های گذشته خبر داد.

بخش قابل توجهی از مشمولان بیمه یارانه‌ای در مازندران را فعالان صنایع دستی و قالیبافان تشکیل می‌دهند که پرداخت بیمه آن‌ها از سال ۹۳ با وقفه مواجه شده و تنها دولت می تواند این مشکل را با پرداخت این بدهی حل و فصل کند.


منبع : باشگاه خبرنگاران