۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
معاون زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران

عرضه مسکن در مازندران ۱۰ درصد کمتر از تقاضاست

عرضه مسکن در مازندران ۱۰ درصد کمتر از تقاضاست

معاون زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران شکاف سالانه میان عرضه و تقاضای مسکن در استان را ۱۰ درصد اعلام کرد و علت آن را عرضه نکردن تمامی واحدهای مسکونی ساخته شده از سوی بخش خصوصی به بازار دانست.

به گزارش کاسپین24|سید مهدی راهگشا درباره علت افزایش شدید قیمت مسکن در مازندران طی هفته های اخیر گفت : بر اساس بررسی های ما در سال حداقل حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرها به خصوص در شهرهای بزرگ استان به سمت خانه های می رود تا در اوج گرانی به فروش برسد.

وی افزود : بر اساس پروانه های ساختمانی صادر شده در سال گذشته در مجموع ۱۳ هزار واحد مسکونی در مازندران ساخته شد که این تعداد طبق برآورد ما با میزان تقاضا برای مسکن تا حد زیادی همخوانی دارد.

راهگشا در مورد چگونگی محاسبه برابری میزان ساخت و ساز با تقاضای مسکن ، توضیخ داد : بر اساس آمار ازدواج که از سوی ثبت احوال استان همه ساله ارائه می شود می توان به صورت برآوردی به میزان تقاضا برای مسکن دست یافت. یعنی بر اساس برآورد ما ، سالانه به طور میانگین حدود ۱۵ هزار ازدواج در مازندران به صورت ثبت شده داریم و حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی نیز طبق پروانه صادره از سوی شهرداری ها ساخته می شود. مقایسه میانگین ازدواج و واحدهای مسکونی در دست ساخت سالانه نشان می دهد که فاصله معناداری بین عرضه و تقاضا به میزانی که سبب افزایش غیرمنطقی قیمت ها شود ، وجود ندارد.

این مسئول افزایش قیمت مسکن در هفته های اخیر را دارای علل چندگانه از جمله بازار گرمی بنگاههای املاک و تبعیت از تحولات و تغییرات اقتصادی کشور مانند افزایش قیمت سکه و ارز دانست و گفت : متاسفانه قیمت زمین و مسکن نیز از چند سال پیش تاکنون از بازار ارز و سکه و این روزها نیز از بازار مثبت بورس تبعیت می کند و این روند موجب شده تا ما افزایش بی رویه قیمتی را شاهد باشیم.

وی راهکار غلبه بر افزایش غیر منطقی قیمت مسکن را ضمن افزایش میزان ساخت و ساز و مالیات بستن بر خانه های خالی دانست و افزود : برای ساخت مسکن براساس طرح اقدام ملی سهمیه استان ۱۷ هزار واحد مسکونی پیش بینی شد که حدود ۹ هزار واحد مسکونی در استان شروع و متقاضیان واجد شرایط نیز مشخص شدند.

راهشگا گفت : بزودی ساخت هشت هزار واحد مسکونی دیگر نیز در این ارتباط در دست اجرا قرار می گیرد و در مجموع تلاش می شود در استان تا پایان دولت یازدهم حدود ۱۷ هزار تقاضا برای مسکن پوشش داده شود.

معاون مسکن راه و شهرسازی مازندران افزود : با اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی می توان مالکانی که مسکن را به قصد افزایش بی رویه خالی نگه می دارند مجبور به فروش و یا حداقل اجاره کرد و این طرح در صورتی که به درستی اجرا شود می تواند بخشی از مشکل مسکن را حل کند.

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را دلیل دیگری بر افزایش این روزهای مسکن دانست .

استان مازندران سه میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت در شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند. در مجموع در دولت تدبیر و امید با احتساب تکمیل مسکن مهر حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاهای مازندران احداث شد.

منبع:ایرنا