۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۵/۲۴

غیر حضوری شدن استعلام گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه تأمین‌ اجتماعی

غیر حضوری شدن استعلام گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه تأمین‌ اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران گفت: برای فرزندان ذکور بیمه‌شدگان که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند؛ امکان استعلام غیرحضوری گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی فراهم شد.

به گزارش کاسپین24 | حسن فلاح، مدیرکل تامین اجتماعی مازندران گفت: مطابق ماده ۵۸ قانون تامین اجتماعی، فرزندان ذکور بیمه‌شدگان تا پایان ۱۹ سالگی می‌توانند به تبع بیمه‌شده اصلی، از خدمات مقرر در قانون تامین‌اجتماعی استفاده کنند و پس از پایان سن ۱۹ سالگی، ارائه خدمات به افراد مذکور، در صورت اشتغال به تحصیل آنان در مراکز آموزش عالی میسر است.

او افزود: پیش از این احراز مراتب اشتغال به تحصیل فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، از طریق ارائه گواهی اشتغال به تحصیل صادره از سوی مراکز آموزش عالی میسر بود و این امر مستلزم مراجعه حضوری دانشجو به مرکز آموزشی مربوطه، دریافت گواهی اشتغال به تحصیل و ارائه آن به واحد‌های اجرایی سازمان بود.

فلاح گفت: با راه‌اندازی سرویس غیرحضوری استعلام گواهی اشتغال به تحصیل، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز آموزش عالی مربوطه و واحد‌های اجرایی جهت دریافت و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل نبوده و متقاضیان می‌توانند مراتب اشتغال به تحصیل را غیرحضوری و الکترونیکی، از طریق این سرویس به واحد‌های سازمان اعلام کنند.

او افزود:این گروه از دانشجویان لازم است به سامانه استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir مراجعه و کد رهگیری مربوط به وضعیت تحصیلی را دریافت کنند.

فلاح گفت: کد پیگیری ۱۰ رقمی بوده که پس از ثبت اطلاعات دانشجو در سامانه مذکور، به شماره همراه دانشجو (که می‌بایست به نام وی باشد) ارسال می‌شود.

او افزود: در مرحله بعد، بیمه‌شده اصلی یا دانشجو، باید به درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir با حساب کاربری خود مراجعه کند و کد رهگیری دریافت شده از سامانه استعلام مدرک تحصیلی را در درگاه مذکور (در مسیر بیمه‌شدگان/ خدمات نامنویسی/ اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل) ثبت کند.

فلاح گفت:پس از انجام مراحل مذکور و در صورت تائید مراتب اشتغال به تحصیل، اطلاعات در پایگاه سازمان ثبت و امکان ارائه خدمات به فرد مورد نظر فراهم خواهد شد.

او افزود:علاوه بر بیمه‌شدگان اصلی، خود دانشجو نیز می‌توانند رأساً و در صورت ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، از طریق سرویس مذکور نسبت به اعلام الکترونیکی مراتب اشتغال به تحصیل خود اقدام کند.

فلاح گفت:با توجه به برخی نقایص اطلاعات دریافتی از پایگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان بهره‌برداری از این سرویس موقتاً برای دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میسر نیست و این قبیل افراد می‌بایست طبق روال سابق، ضمن مراجعه حضوری به واحد‌های اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی، گواهی و مستندات مربوط به اشتغال به تحصیل خود را به صورت حضوری ارائه کنند.


منبع : باشگاه خبرنگاران