۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱

فراوانی و کاهش قیمت ماهی در مازندران

فراوانی و کاهش قیمت ماهی در مازندران

افزایش صید ناشی از وضعیت آب و هوایی مناسب طی یک هفته گذشته ، قیمت انواع ماهیان استخوانی دریای مازندران را به طور متوسط در هر کیلو گرم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال کاهش داده است.

به گزارش کاسپین24 | از آن جایی که تقریبا صد درصد ماهیان استخوانی دریایی کفال و سفید به صورت تازه خوری مصرف می شود ، افزایش صید در یک هفته اخیر این دو گونه دریایی سبب شد تا علاوه بر افزایش عرضه در بازار ماهی فروشان ، در مناطق مختلف شهری و روستایی به صورت دوره گردی نیز با قیمت مناسب به فروش برسد.

اگرچه طبق اعلام رسمی شیلات مازندران میزان صید از ابتدای فصل صید تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد، اما به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی طی یک هفته گذشته با افزایش صید و عرضه ، قیمت ماهی به یکباره کاهش یافته است.

صیادان پره مازندران از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی، یکهزار و ۳۴۰ تن انواع ماهی را از دریای خزر صید و روانه بازار مصرف کرده اند که به دلیل افزایش صید، قیمت ماهی در یک هفته گذشته تا ۷۰۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش یافته است.

بررسی های امروز شنبه خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال و سفید دریای خزر با وزن حدود ۸۰۰ گرمی به ترتیب هر کیلوگرم یک میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون و ۱۰۰هزار ریال عرضه می شود که نسبت به ۲هفته گذشته در هر کیلو گرم تا ۷۰۰هزار ریال کمتر شده است.

مدیر کل شیلات مازندران ضمن تایید کاهش قیمت ماهی در یک هفته اخیر در عین حال به کاهش ۴۰ درصدی فصل صید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سرمای آب‌های ساحلی بیشترین نقش را در کاهش صید داشت زیرا باعث فرار ماهیان از تور رس ماهیگیران شد.

قاسم کریم زاده افزود : از آن جایی که ۲ ماهه اول فصل صید پیک ورود ماهی کفال و ۲ ماهه آخر فصل هم پیک صید ماهی سفید است ، اما شرایط آب و هوایی و افت دمای آب سبب شد تا صیادان نتوانند در این دو مرحله شاهد رونق صید باشند.

وی ادامه داد: در ۲ ماهه اول فصل صید که کفال باید بیشترین گونه صید باشد ، اما به دلایل شرایط نامناسب آب و هوایی و کاهش دمای آب ، این گونه ماهی به اعماق دریا مهاجرت کرد و به همین دلیل هم صید این گونه حدود ۳۹درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کریم زاده در باره چگونگی اثرگذاری سرما بر صید هم توضیح داد : حداکثر ارتفاع تورهای ماهیگیری در روش پره ۲۰ متر است ، در حالی که ماهی ها زمانی که دمای آب های ساحلی کاهش می یابد ، به اعماق بیش از ۳۰ متر فرار می کنند و دیگر وارد تور پره کشی نمی شوند.

وی با بیان اینکه در یک هفته اخیر با گرم شدن آب دریا مهاجرت ماهیان به خصوص کفال بت سمت ساحل زیاد شده است ، بیان داشت: این امر سبب شد تا با افزایش صید ، قیمت ماهی کم شود.

وی گفت : در شرایط طبیعی آب و هوایی ، ماهی کفال از اواخر شهریور و ۲ ماهه مهر و آبان برای تخم ریزی به آب های ساحلی مهاجرت می کند و اگر شرایط دمایی آب مساعد نباشد ، طبیعی است که ماهی نمی تواند در آب سرد تخم ریزی کند و به همین علت هم به مناطق عمیق تر می رود تا در آنجا به تخم ریزی بپردازد.

او شرایط دمایی مناسب آب برای تخم ریزی کفال را دمای ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود : وقتی دمای آب در این حد باشد ، ماهیان تا عمق ۱۵ تا ۲۰ متری می آیند و در تور رس ماهیگیران قرار می گیرند ، ولی در سه ماهه اول فصل صیدی که پشت سر گذاشتیم ، دمای آب به ۱۰ تا ۱۱ درجه کاهش یافت و سبب شد تا ماهیان در عمق بالای ۳۰ متر یعنی خارج از تور رس ماهیگیران باقی بمانند.

کریم زاده در عین حال گفت : اگرچه صید ماهیان استخوانی از ابتدای فصل صید تا کنون نسبت به فصل صید گذشته حدود ۴۰ درصد کمتر نشان می دهد اما به لحاظ ارزش اقتصادی صید امسال برابر با سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای صیادان درآمد داشت که تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از مشابه سال گذشته است.

صیادی به طور کلی در سواحل جنوبی دریای خزر یعنی در ایران به صورت " پره کشی " است. در این روش عمدتا تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎ شود. در این روش شرایط جوی و موج دریا یکی از مهم ترین عوامل برای پهن کردن تور در دریا است.

صیادان عضو شرکت پره می گویند که در شرایط مناسب امواج دریا هر شرکت پره به طور میانگین تا سه مرحله در روز تورکشی انجام می دهد ولی در شرایط غیرعادی هشدار زرد تعداد پره کشی کم و در شرایط نارنجی به طور کلی قطع می شود

وی ابراز امیدواری کرد که از این پس شاهد افزایش صید ماهی سفید باشیم.

چهار هزارو ۲۰۰صیاد در قالب ۵۳شرکت تعاونی از پانزدهم مهرماه امسال تورهای ماهیگیری خود را در پهنه ۳۳۸کیلومتری سواحل مازندرانی خزر پهن کردند.


منبع : ایرنا