۱۶:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱

قراردادهای موقت بلای جان کارگران!

قراردادهای موقت بلای جان کارگران!

نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران مازندران گفته که، قراردادهای موقت بلای جان کارگران شده است، وقتی قرارداد ۳، ۶ و یک ساله بسته می شود کارگر دیگر امنیت شغلی ندارد در صورتی که قرارداد موقت برای مشاغلی است که ماهیت مستمر ندارند اما شغل هایی که ماهیت مستمر دارند چرا قرار داد موقت بسته می شود.

به گزارش کاسپین24 | ولی الله درواری با اشاره به اهداف مجمع نمایندگان کارگران مازندران در راستای پیگیری مطالبات این قشر، اظهار کرد: جامعه کارگران مازندران همانند سایر نقاط کشور دارای مشکلات عدیده ای هستند و در حال حاضر نیز با توجه به کرونا مشکلات و آسیب های این قشر چندبرابر شده است.

وی با بیان اینکه این مجمع دارای ۱۱ عضو اصلی از بین کارگران استان است که هر سه سال انتخاب می شوند، افزود: مجمع نمایندگان کارگران مازندران متاسفانه قدرت اجرایی ندارد و تنها منعکس کننده صدای کارگران است تا دغدغه و مشکلات آنان به گوش مسئولان کشوری برسد و در برخی تصیماتی که گرفته می شود نظریه ای که خواست جامعه کارگری است،دهد.

رساندن صدای کارگران به گوش مسئولان از وظایف مجمع

نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران مازندران، پرداخت تسهیلات و اسکان جهت مسافرت را از دیگر وظایف مجمع عنوان کرد و گفت: آنچه که مهم است رساندن صدای کارگران به گوش مسئولان بالادست است که در این بخش ما باید بتوانیم مشکلات و غدغه های کارگران را انتقال دهیم

درواری پیگیری مطالبات کارگران را در صورت بروز مشکلات در اداره کار و یا ضایع شدن حق کارگران توسط شرکتها را از دیگر وظایف مجمع ذکر کرد و ادامه داد: کارگران در صورتی که شکایتی در حل اختلاف اداره کار دارند به مجمع مراجعه می کنند و ما اعضای مجمع نیز پیگیر مطالبات آنها چه درخصوص بیمه و چه در سایر مسائل برابر قانون هستیم.

کرونا بیشترین آسیب را به جامعه کارگری وارد کرد

وی با بیان اینکه با وجود کرونا بیشترین آسیب به جامعه کارگری وارد شد، تصریح کرد: متاسفانه دولت در زمان کرونا هیچ حمایتی را از کارگران بخصوص کارگران ساختمانی انجام نداد و برخی از کارگران به علت بیمه نبودن بیشترین مشکل را تحمل کردند.

این فعال کارگری ، پرداخت وام های یک میلیون تومانی را توسط دولت موجب مضاعف شدن مشکلات جامعه کارگری دانست و متذکر شد: این وام نه تنها دردی را از کارگردوا نکرد بلکه بی جهت آنان را بدهکار کرد که باید به نوعی یا از یارانه پرداخت کنند و یا خودشان بپردازند.

درواری خاطرنشان کرد: در مدت یک سال و چند ماه گذشته با وجود کرونا کارخانه های زیادی دچار رکود شدند و در این میان درآمد کارگران هم دچار افت شدیدی شد بنابراین کارگران ساختمانی که آسیب زیادی دیدند چطور می توانستند این وام را پرداخت کنند و بهتر بود دولت این مبلغ را به صورت بلاعوض می داد و اقساط ماهانه را حذف می کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از صاحبان کارخانه از خرید ماسک و محلول بهداشتی برای کارگران خود ابا کردند، افزود: این موضوع باعث شد خود کارگر اقدام به خرید کند و چه بسا توان خرید نداشت بنابراین در معرض کرونا قرار گرفت و زمانی که مبتلا به کرونا شد هیچ حمایتی از سوی کارفرما و دولت نشد.

نبود امنیت شغلی بزرگترین آسیب جامعه کارگری

نائب رئیس مجمع نمایندگان کارگران مازندران، تعدیل نیرو از سوی کارخانه ها و شرکتها در زمان کرونا و بیکار شدن بسیاری از کارگران را از دیگر مشکلات پیش رو برشمرد و ادامه داد: آنچه که باعث می شود کارگر در این برهه امنیت شغلی نداشته باشد و دچار آسیب شود، نداشتن یک قرارداد درست بلند مدت است.

قراردادهای موقت بلای جان کار شده است

درواری با تاکید بر اینکه قراردادهای موقت بلای جان کارگران شده است، اظهار کرد: وقتی قرارداد ۳، ۶ و یک ساله بسته می شود کارگر دیگر امنیت شغلی ندارد در صورتی که قرارداد موقت برای مشاغلی است که ماهیت مستمر ندارند اما شغل هایی که ماهیت مستمر دارند چرا قرارداد موقت بسته می شود.

وی متذکر شد: این موضوع و حل آن نیازمند یک عزم ملی در مجلس شورای اسلامی است تا نمایندگان مجلس این مشکل را حل کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه در این مدت تورم و افزایش قیمت سبد معیشتی و دستمزدهای ناچیز کارگر باعث وارد آمدن بیشترین فشار به جامعه کارگری شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر تورم بالا باعث شده است سبد خانوار ما هر روز خلوت تر و خالی تر شود و این بار سنگین بر روی دوش کارگران احساس شود.

درواری با اشاره به اینکه اعضای مجمع کارگری استان سعی دارد از طریق مسئولان استانی از جمله تامین اجتماعی و اداره کار و رفاه اجتماعی بتواند دربیمه بیکاری کاری انجام دهد، گفت: در اسفند ۹۸ که کرونا شروع شد دولت قرار بود برای اسفند و فروردین و اردیبهشت بیمه بیکاری به کارگران بدهد و گفته شد همه ثبت نام کنند و البته در این میان ثبت نام خیلی ها با مشکل مواجه شد و برای برخی ثبت شد که قرار بود مبلغ حداقل برابرقانون به انها پرداخت شد اما تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شد که بسیار ناچیز بود و هیچ سنخیتی با حقوق اداره کار نداشت.

وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های زیادی که شد هیچ کدام از مسئولان تامین اجتماعی و کار جواب درستی ندادند.

شعار همسان سازی، اما در عمل هیچ

این عضو هیئت حل اختلاف اداره کار و عضو هیئت بدوی تامین اجتماعی با بیان اینکه همسان سازی که قرار بود توسط دولت صورت بگیرد تنها متناسب سازی شده است، افزود: همسان سازی کارگر بازنشسته به واقع باید ۹۰ در صد یک کارگری که مشغول به کار است باشد در صورتی که اینگونه نیست و به نوعی متناسب سازی صورت گرفته است.

جمع شدن دفترچه های تامین اجتماعی، آسیب مضاعف به کارگران

درواری فراهم نبودن زیرساختهای لازم توسط دولت را با جمع شدن دفترچه های تامین اجتماعی از اسفند ۹۹ ضربه مضاعفی به کارگران دانست و گفت: اغلب کارگران وقتی به مطبی مراجعه می کنند به علت وصل نبودن مطب مربوطه به سرور، مجبور به پرداخت ویزیت به صورت آزاد هستند و این موضوع بار سنگینی را به کارگران وارد کرده است.

وی ضمن گلایه از اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی در پیگیری مطالبات کارگران گفت: بسیاری از پرونده کارگران باز مانده است و رسیدگی نمی کنند.



منبع: ایسنا