۰۹:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۱۹
کاسپین24 گزارش می دهد:

قیمت گذاری نامناسب و خستگی برجای مانده برنج کاران

قیمت گذاری نامناسب و خستگی برجای مانده برنج کاران

کاسپین24/مصرف سالانه برنج در کشور سه میلیون تن است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن هم به منظور تنظیم بازار در سبد وارداتی قرار می‌گیرد.

به گزارش کاسپین24،مصرف سالانه برنج در کشور سه میلیون تن است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن هم به منظور تنظیم بازار در سبد وارداتی قرار می‌گیرد.

قیمت برنج ایرانی که سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود، این روزها با افزایش دو برابری به ۲۵ هزار تومان هم رسید.

قیمت انواع برنج ایرانی در بازار از اواخر سال گذشته افزایش یافت و از کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در بهمن‌ماه سال گذشته به کیلویی بیش از ۲۵ هزار تومان در بازار رسید و فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند واسطه‌هایی که برای آنها کالا تأمین می‌کنند به اندازه کافی برنج به آنها نمی‌فروشند و حتی قیمت آن را بی‌رویه افزایش می‌دهند و پاسخ مناسبی نیز در این زمینه به فروشندگان نمی‌دهند.

یک فروشنده برنج می‌گوید: علاوه بر افزایش قیمت برنج، فروشندگان عمده نیز با توجه به تقاضای برنج برنجی در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

قیمت برنج ایرانی در هر فروشگاهی متفاوت است و هر فردی برای خود قیمتی تعیین می‌کند به‌طوری که برای خرید برنج ایرانی مثلا با عنوان هاشمی با قیمت‌های ۱۳هزار تومان، ۱۷ هزار تومان، ۲۱ هزار تومان و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۲۵ هزار تومان روبه‌رو می‌شوید و همه این فروشندگان بر کیفی و خالص بودن محصول خود تاکید دارند.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که به غیر از سوءاستفاده واسطه‌ها، کم‌فروشی فروشندگان برای کسب سود کلان و نبود نظارت بر بازار دلیل دیگری برای افزایش نرخ برنج ایرانی در مقطع فعلی وجود ندارد زیرا این محصول در فصل برداشت حداکثر ۱۳ هزار تومان در شمال کشور قیمت دارد.

فروشندگان برنج در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند واسطه‌هایی که برای آنها کالا تامین می‌کنند به اندازه کافی برنج به آنان نمی‌فروشند و قیمت را افزایش می‌دهند.

در این زمینه یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره گرانی برنج می‌گوید: وقتی اتحادیه‌ها قیمت مصوب را به ما اعلام نمی‌کنند چطور باید گران‌فروشان را پیدا و با آنها برخورد کنیم.

اما در این زمینه علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران معتقد است افزایش قیمت برنج هیچ دلیلی علمی و منطقی ندارد و موضوعاتی مانند افزایش هزینه‌های تولید و کمبود تولید هم فقط بهانه است.

محمدباقر ابراهیمی نایب‌رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در گفت و گو با کاسپین24، دلیل افزایش قیمت برنج را کمبود تولید می‌داند و می‌گوید: سال گذشته در سه استان شمالی حدود ۵۰۰ هزار تن برنج کمتر تولید شده و کل تولید پارسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود.

نایب‌رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران ادامه داد: لوازمی که در کارخانه شالیکوبی استفاده می‌شود حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و همچنین کود شیمیایی ۲۰۰ درصد و سم ۵۰۰ درصد رشد قیمت داشته که همه این موارد بر قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد. هم‌اکنون در شالیکوبی‌ها قیمت برنج هاشمی ۲۲ هزار تومان، برنج طارم درجه یک ۲۰ هزار تومان، برنج فجر ۱۹ هزار تومان و شیرودی ۱۸هزار تومان است که به شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

وی عامل گرانی را توزیع برنج در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای دانست و تصریح کرد: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه محصولات ۴ درصد ورودی می‌گیرند و به جای ۸ تا ۱۰ درصد سود ۱۸ درصد را اعمال می‌کنند که مجموعا به ۲۲ درصد می‌رسد که متضرر اصلی، مصرف‌کننده نهایی و خریدار است که باید قیمت بالاتری را بپردازد.

اما بردیا هاشمی عضو هیئت مدیره صنف برنج فروشان فریدونکنار نیز در این باره به بیداری اندیشه، گفت: در حال حاضر برنج طارم در کارخانه بوجاری نشده حدود ۱۹ الی 20 هزار تومان و برنج سفید به طور متوسط حدود 21 الی 23 هزار تومان به فروش می‌رسد.

هاشمی می افزاید: برنج بدون بوجاری پرمحصول نیز حدود 17 الی 18 هزار تومان و نیز برنج سفید هم حدود 20 هزار تومان است.

وی عامل اصلی افزایش قیمت برنج را افزایش قیمت نهاده های کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به آن که نهاده‌های کشاورزی بسیار گران است و اگر واردات صورت گیرد قیمت کاهش می‌یابد که به ضرر کشاورز خواهد بود.

عضو هیئت مدیره صنف برنج فروشان فریدونکنار، یادآور می‌شود: با توجه به آن که قیمت روزمرد برای کارگران نیز به روزی ۲۵۰ هزار تومان برای کاشت برنج رسید بنابراین قیمت ها را نیز متناسب با این عوامل باید در نظر گرفت.

وی معتقد است که به افزایش سه برابری قیمت‌های تمامی اجناس، قیمت برنج چندان تغییری نکرد.