۱۵:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۳۰

مازندران بر مدار و مغناطیس اربعین/ کارکرد اجتماعی مواکب

مازندران بر مدار و مغناطیس اربعین/ کارکرد اجتماعی مواکب

حال وهوای مازندران از یک هفته مانده به اربعین، حسینی و عاشورایی شده، دل‌های بسیاری که سال‌های قبل این روزها را در کربلا بودند، امروز در سوز آن روزها می‌سوزند.

به گزارش کاسپین24|   همه آرزوی بچه هیئتی‌ها و جوانان مازندران در تمام سال‌ها حضور در پیاده روی اربعین بود، آرزویی که دو سال پیاپی به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت ایجاد شده، بر دل‌ها مانده و حسرت بر دل شیدای عاشقان حسینی در روزهای منتهی به اربعین گذاشته است، با این حال، مردم مازندران با برپایی پویش‌ها و آئین‌های محلی و عزاداری، حال و هوای استان را اربعینی می‌کنند.

در آستانه اربعین دل‌های عاشقان حسینی در آسمان بین الحرمین و کربلا پر می‌کشد و داغ آرزومندان از روزی که برخی زائران بار سفر می‌بندند، تازه می‌شود چرا که امسال هم دست تقدیر، خیل زیادی از عاشقان و دلدادگان حسینی را از سفر پیاده اربعین بازداشت.

از آنجا که شرایط برای سفر اربعین برای بسیاری از دلدادگان حسینی مهیا نیست اما تصمیم گرفته‌اند، حال و هوای شهرها و محله‌ها را حسینی و اربعینی کنند و امسال همانند پارسال موکب‌های اربعین را در محلات و شهرها برپا کنند.

محمدحسین طبرستانی مسئول ستاد مردمی پیاده روی اربعین حسینی راهیان کربلا که سال‌های قبل به اتفاق بچه‌های موکب فاطمه الزهرا (س) در کربلا معلی در ایام اربعین خدمات دهی می‌کردند، می‌گوید: موکب فاطمه الزهرا (س)، امسال در کنار سایر هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و اقشار مختلف فضای شهرستان بابل را اربعینی خواهد کرد تا جلوه‌ای از مواکب اربعینی کربلای معلی را با مدد سیدالشهدا در بابل برپا کنیم.

مسئول ستاد مردمی پیاده روی اربعین حسینی راهیان کربلا گفت: در سه شب منتهی به اربعین حسینی مراسم عزاداری همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء و با یاد و خاطره شهدای گرانقدر و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با روایت‌گری و سخنرانی و مداحی در مصلای بزرگ بابل برگزار می‌شود.

وی قرائت زیارت اربعین همراه با ویژه‌برنامه‌های مختلف در صبح روز اربعین از برنامه‌های موکب فاطمه الزهرا در مصلای بابل ذکر کرد و گفت: طرح «اِلی الحسین» که در حقیقت پویش مردمی و خانوادگی نمادین پیاده‌روی اربعین حسینی است و افراد به همراه خانواده خود با در دست داشتن پرچم و لبیک‌گویان به سیدالشهدا از درب منزل به سمت مصلای بابل (محل برگزاری مراسم) حرکت می‌کنند.

طبرستانی تصریح کرد: چهار مسیر پیاده‌روی مردمی اربعین با همکاری مجموعه‌های مذهبی در بابل طراحی شد که موکب‌های مردمی در مسیر پیاده‌روی ضمن خدمت‌رسانی به مردم، صحنه‌ای از پیاده‌روی اربعین حسینی کربلا را در خاطرات تداعی خواهند کرد.

وی افزود: موکب نانوایی یا همان نانوایی صلواتی در مناطق کم‌برخوردار این شهرستان امسال نیز برپا می‌شود، مسابقه کتاب‌خوانی با اهدای جوایز، اهدای خون از سوی خادمین موکب و پذیرایی مدافعان سلامت در پایگاه‌های تزریق واکسن را خواهیم داشت.

محدودیت‌های ثبت نام زائران اربعین حسینی سبب شده تا امسال هزار و ۵۰۰ مازندران برای پیاده روی اربعین متقاضی شوند و این درحالی که طی سال‌های قبل ۱۵۰ هزار نفر از مازندران در این آئین شرکت می‌کردند.

اوقاف مازندران که سال‌های قبل در سه نقطه از عراق موکب هایی را برپا می‌کرد، امسال نیز خدماتش را در میدان سامرا موکب برپا می‌کند. حجت الاسلام ابراهیم حیدری مدیرکل اوقاف مازندران با بیان اینکه موکب حضرت علی اصغر (ع) روز پنجشنبه روانه کربلا و سامرا می‌شوند، گفت: علاوه براین حال و هوای امامزاده‌های استان را اربعینی می‌کنیم.

پیاده روی اربعین از امامزده تا امامزاده

وی با بیان اینکه مراسم متمرکز عزاداری‌ها در امامزاده‌ها برگزار می‌شود، گفت: تهیه بسته‌های غذایی ویژه زندانیان از محل موقوفات، برپایی زیارت اربعین، راهپیمایی جاماندگان اربعین از امامزاده به امامزاده دیگر در ۱۲ شهرستان از جمله برنامه‌ها است.

وی با اشاره به توزیع ۱۴ هزار بسته معیشتی در ایام اربعین گفت: با همراهی بهزیستی و کمیته امداد این بسته‌ها توزیع می‌شود.

بلال زاهدی مسئول کانون بسیج مداحان مازندران با بیان اینکه پیاده روی اربعین به عنوان مقدمه و زمینه ساز ظهور خواهد بود، گفت: شاهد برپایی مواکب در برخی مناطق استان هستیم.

ارائه خدمات اجتماعی توسط موکب ها

وی اظهار داشت: سمت وسوی برنامه‌ها در راستای ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی خواهد بود مواکب با رویکرد خدمات اجتماعی و پزشکی فعال شده‌اند.

وی گفت: خرید تجهیزات بهداشتی، کمک به مجموعه درمان، پویش‌هایی مانند به نیابت از یک شهید، به تو از دور سلام و غیره از جمله برنامه‌ها است.

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در نشست با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به درپیش بودن مراسم اربعین گفت: اربعین فضا و ظرفیتی را در کشور ایجاد کرده است و باید حال و هوای استان را اربعینی کنیم.

وی برپایی مراسم زیارت اربعین را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: لازم است اعضای خانواده در کنار هم با در دست داشتن پرچمی به مناطق برپایی برنامه ممترکز بروند تا شاهد برپایی باشکوه مراسم باشیم.

وی گفت: مراسم اربعین در برخی شهرها از امامزاده به امامزاده یا از امامزاده به مصلی برگزار می‌شود و باید حال وهوای استان را اربعینی کنیم.

حجت الاسلام شکریان، پویش به تو از دور سلام را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: سال‌های قبل از شیوع کرونا بیش از ۳۰۰ هیئت مذهبی از استان به مشهد مقدس اعزام می‌شدند و امسال نیز برای حضور هیئات ها منعی وجود ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران یادآور شد: تاکنون یک سوم هیئات مذهبی مازندران برای حضور در مشهد مقدس در دهه پایانی صفر اعلام آمادگی کرده‌اند.

مردم عزادار و ولایتمدار مازندران در دهه اول ماه محرم با برپایی پرشور مراسم‌های عزاداری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کارنامه درخشانی را به جا گذاشتند و در تلاش هستند تا حال وهوای شهرها و محلات را در اربعین، حسینی و عاشورایی کنند.


منبع: مهر