۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲

مازندران قابلیت تبدیل ایران به هاب صادرات برنج در منطقه CIS را دارد

مازندران قابلیت تبدیل ایران به هاب صادرات برنج در منطقه CIS را دارد

استاندار مازندران گفت: زیرساخت ها در این استان برای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب صادرات صنعت برنج در منطقه CIS ( اتحادیه کشورهای مستقل همسود ) آماده است.

به گزارش کاسپین24 | سیدمحمود حسینی پور روز سه‌شنبه در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران ضمن تاکید بر ظرفیت‌های مازندران در حوزه کشت و تولید برنج، افزود: صنعت برنج اهمیت ویژه‌ای برای استان‌های شمالی به ویژه مازندران دارد و توجه به این صنعت می‌تواند در زمینه توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی کشور اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: صنعت برنج نیازمند توجه است و ضمن سرمایه‌گذاری برای توسعه آن باید مشکلات پیش روی آن مرتفع و آسیب‌هایی که متوجه آن شده ترمیم شود.

استاندار مازندران تاسیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران را فرصتی مغتنم برای این بخش دانست و اعلام کرد: استانداری مازندران از برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری اعضای انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در صنعت برنج که به توسعه کیفی و کمی تولید برنج و همچنین ارتقاء بهره وری این محصول منتهی می‌شود استقبال می کند.

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در حوزه سیاست‌گذاری تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند در حوزه‌هایی که دولت امکان حضور و فعالیت ندارد، مسولیت را برعهده گرفته و موثر عمل کند.

حسینی‌پور با تاکید بر ایجاد کارگروه مشترک میان استانداری مازندران و انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، تصریح کرد: این کارگروه ماموریت دارد مشکلات و موانع را بررسی و با شناسایی توان و ظرفیت‌ها، در قالب برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

استاندار مازندران، تلفیق تخصص، سرمایه، دانش و تجربه بخش خصوصی با حمایت و راهبری دولت را فرصتی مناسب برای توسعه تولید محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه محصول برنج دانست و گفت: برای مقدمه بخشی از برنامه‌ها در صنعت برنج به صورت نمونه توسط انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اجرایی و پس از شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها توسط کارگروه مشترک برنامه‌های میان و بلند مدت بر اساس اهداف تعیین شده طراحی می‌شوند.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران در زمان حاضر حدود نیمی از زمین های شالیزاری استان نشا کاری شده است. سالانه به طور متوسط حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد نیاز برنج کشور در مازندران تولید می شود.

جهت خروج از رکود فروش برنج در بازار مازندران در این جلسه مقرر شد بخش خصوصی در انجمن نسبت به خرید و عرضه در فروشگاههای زنجیره ای اقدام نماید و حمایت لازم را در مورد رفع مشکلات ایجادشده از جمله قیمت دستوری، با هماهنگی استاندار محترم بعمل آید.

همچنین به منظور ایجاد زیرساختهای لازم حمایت اصولی و تنظیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مقرر گردید کارگروهی متشکل از اعضای انجمن به نمایندگی آقای یزدان پناه و آقای پورزرندی به نمایندگی از استاندار مازندران تشکیل و با دعوت از مراکز مرتبط نسبت به برگزاری جلسات اقدام نمایند.

مقرر گردید پیش نویس تفاهمنامه مشترک فی مابین اعضای انجمن و استانداری مازندران تهیه و ارائه گردد و نتایج موضوعات و برنامه های مطرح شده در قالب نقشه راه، در جلسه کارگروه که در هشتم خرداد امسال با حضور استاندار محترم مازندران ارائه تا زمینه اجرایی آن فراهم گردد.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.


منبع : ایرنا