۱۲:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۱۳

مازندران محروم از داشتن مرکز جامع درمان «اوتیسم»

مازندران محروم از داشتن مرکز جامع درمان «اوتیسم»

بیش از ۱۴۰ دانش آموز دارای اختلالات اوتیسم یا بیماری درخودماندگی در مازندران وجود دارند و این وضعیت در حالی که این استان از داشتن مرکز جامع و تخصصی اوتیسم بی بهره است.

به گزارش کاسپین24 | بیش از ۱۴۰ دانش آموز دارای اختلالات اوتیسم یا بیماری درخودماندگی در مازندران وجود دارند و این وضعیت در حالی که این استان از داشتن مرکز جامع و تخصصی اوتیسم بی بهره است.

فراوانی جامعه درگیر اوتیسم در مازندران ضرورت توجه بیش از پیش برای رفع نیازمندی‌های فراروی را الزامی می‌سازد اما اکنون به رغم تلاش‌های صورت گرفته، تعدادی از دانش آموزان اوتیسم در مدارس نامناسب تحصیل می‌کنند و برخی نیز خانه نشین هستند.

مبتلایان به اوتیسم در مازندران بخشی از جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفری توانجویان و دارای نیازهای ویژه را در استان تشکیل می‌دهند و آسمان مشکلات برای آنها و دیگر همنوعان یکرنگ است.

مناسب سازی نشدن معابر و خیابان‌ها، موانع فراروی اشتغال و استخدام، پایین بودن یارانه‌های پرداختی و غیره از جمله مشکلات بی شمار توانجویان در مازندران به شمار می‌رود و کمک‌های مقطعی و قطره چکانی دردی از آنان دوا نخواهد کرد.

محمدی ولی یک دانش آموز با نیازهای ویژه هزینه ایاب و ذهاب را چالش و معضل بزرگ فراروی خانواده‌های درگیر معلولیت ذکر کرد و افزود: به عنوان نمونه هر روز برای طی مسیر راهبند تا معلم باید آژانس بگیریم و یارانه ۵۵۰ هزار تومانی بهزیستی هزینه‌های بالای گفتاردرمانی، کاردرمانی، آموزش، هزینه‌های جانبی و زندگی را کفاف نمی‌دهد.

وی که پسر و نوه اش با مشکل معلولیت دست و پنجه نرم می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر نبود مکان‌های مناسب ورزش معلولان را از دیگر مسائل فراروی ذکر می‌کند و خواست توجه به خواسته‌های به حق و منطقی این قشر شد.

گوشی برای شنیدن دردهایمان نیست

توانجویان دارای مشکل شنوایی نیز مصائب خاص خودشان را دارند و گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان نیست، یک توانجوی کم شنوا در مازندران سمعک و ویلچر را از جمله خواسته‌ها و نیازهای این قشر بیان کرد و گفت: برخی داروهای موردنیاز معلولان نیز به راحتی پیدا نمی‌شود و برای دریافت خدمات‌های مختلف عمومی و پزشکی باید چندبرابر افراد عادی وقت صرف کنیم و معطل شویم.

وی خواستار کارت ویژه ای برای ارائه به معلولان برای دریافت خدمات کاردرمانی شد.

خانواده‌های دانش آموزان درگیر با اختلال اوتیسم در مازندران نیز با اشاره به امکانات محدود و ضعیف برای تحصیل این دسته از دانش آموزان توجه مسئولان برای رفع نیازهای پیش روی را الزامی دانسته و عنوان کردند و کمبود کادر درمان و مناسب سازی نبودن مدارس را از مسائل فراروی مطرح کردند.

درب‌های بسته اشتغال به روی معلولان

ولی یک دانش آموز با نیازهای ویژه و اوتیسم با اظهار اینکه افراد معلول و توانجو پس از طی دوره‌های تحصیلی با درب بسته اشتغال روبرو می‌شوند، افزود: این درحالی که باید برای اشتغال آنان پس از کسب مهارت توجه ویژه ای شود.

اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه افراد معلول نیز تمایل به اشتغال و کسب درآمد دارند تا بتوانند نیازهای خود را تأمین کنند، ادامه داد: صدای این قشر از جامعه متأسفانه کمتر شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای اختلال اوتیسم نسبت به نور و صداهای مختلف حساسیت بیشتری دارند، گفت: متأسفانه به رغم ان که مازندران با فراوانی اوتیسم روبرو است اما مرکز جامع و تخصصی درمانی این درمانی محروم است.

در حال حاضر ۱۴۰ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در مازندران وجود دارد که ۲۸ نفر آنها در مدرسه‌ای در ساری تحصیل می‌کنند و تلاش برای راه اندازی مرکز جامع تخصصی اوتیسم در برنامه‌های متولیان قرار دارد. سید سروش ساداتی جمالی رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اظهار اینکه جامعه لذت زندگی در کنار معلولان را درک نکرده است، بدترین ضربه را داشتن حس ترحم ذکر کرد و افزود: ما به دنبال برافروخته کردن احساس مردم نیستیم و می‌خواهیم جامعه دانش آموزان نیازهای ویژه را به عنوان افراد دارای مهارت بپذیرند.

وی با اشاره به کمبود کادر درمان و گفتار درمان افزود: در حال حاضر ۱۵ کاردرمان در استان فعال است و از علوم پزشکی درخواست داریم کاردرمان های باتجربه را به یاری ما برسانند.

در حال حاضر ۱۵ کاردرمان در استان فعال است و از علوم پزشکی درخواست داریم کاردرمان های باتجربه را به یاری ما برسانند

وی رفت آمد را مشکل مهم دانش آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد و گفت: خدمات کاردرمانی خارج از مدارس ارائه می‌شود و رفت و آمد دانش آموزان سخت و نیاز است کاردرمان ها به مدارس برای ارائه خدمات مراجعه کنند.

جمالی درباره مناسب سازی محیط مدارس گفت: برخی از مدارس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه طراحی شد و با توجه به کمبود فضای فیزیکی از برخی مدارس عادی استفاده می‌کنیم که در آن مناسب سازی صورت نگرفته است.

جمالی شمار دانش آموزان را دو هزار و ۶۲۹ دانش آموز فعال در ۵۵ مدرسه ذکر کرد و گفت: همچنین دو هزار و ۱۹۴ دانش آموز در مدارس دولتی به صورت غیرمستقیم از خدمات بهره مند هستند و علاوه بر این ۲۵ مرکز دولتی اختلالات و ۲۱ مرکز غیردولتی اختلالات در استان خدمات رسانی می‌کند و تا پایان سال بنا داریم پنج مرکز اختلالات نیز در استان اضافه شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به وجود ۱۴۱ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در استان گفت: در حال حاضر مدرسه تخصصی اوتیسم با ۲۸ دانش آموز و پنج کلاس در ساری راه اندازی شد و باید مرکز اوتیسم پیشرفته با نیروهای کاردرمانی بالا را در چند نقطه دیگر استان راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان تنکابن نیز خیری برای ساخت مرکز تخصصی اوتیسم شناسایی و جذب شده است، اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های خیرین این مراکز در استان توسعه یابد.

اشتغال، ازدواج، اجرای نشدن کامل قانون جامع معلولان، مناسب سازی نبودن معابر و ادارات و غیره از عمده مشکلات فراروی توانجویان در مازندران به شمار می‌رود.


منبع : مهر