۱۵:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴

مازندران ۲ هزار و ۳۴۵ آزاده دوران دفاع مقدس دارد

مازندران ۲ هزار و ۳۴۵ آزاده دوران دفاع مقدس دارد

معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگرن مازندران تعداد آزادگان سرافراز دوران هشت سال دفاع مقدس استان را ۲ هزار و ۳۴۵ نفر اعلام کرد که حدود ۶ درصد از مجموع ۴۲ هزار آزاده کشور را شامل می‌شود.

به گزارش کاسپین24| محمدرضا احمدی روز یکشنبه افزود : یکهزار و ۵۷۰ نفر از آزادگان مازندرانی جمعی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعم از کادر و وظیفه و بقیه از نیروهای سپاهی و بسیجی بودند.

وی با ابراز تاسف از این که ۱۸ تن از آزادگان مازندرانی در بند رژیم بعثی عراق به درجه شهات نایل شده بودند ، گفت که ۱۷۵ تن از آزادگان هم پس از آزادی و بازگشت به کشور تاکنون فوت کردند.

معاون بنیاد شهید مازندران نقش آزادگان مازندرانی را در ارتقاء سطح فرهنگی و تسریع رشد و توسعه استان قابل توجه دانست و توضیح داد : در حال حاضر ۳۰ تن از آزادگان مازندرانی پزشک هستند که البته با شیوع ویروس کرونا ، آزاده سرافراز دکتر علیرضا حقیقی از پزشکان نوشهری با مدرک فوق تخصص کودکان در استان کرمان در حال خدمت بود به دلیل ابتلا به کرونا به شهادت رسید .

وی افزود : بیش از ۵۰ درصد آزادگان مازندرانی هم پس از بازگشت به کشور در دوره آموزش عالی ادامه تحصیل دادند و دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی هستند و این افراد در سال های گذشته ۱۲ جلد کتاب نیز نگارش و منتشر کردند.

احمدی با اعلام این که ۲۰ تن از آزادگان مازندران از خانواده های معظم شهدا هستند ، گفت : شهرستان آمل با ۴۰۰ تن بیشترین تعداد آزادگان مازندران را دارد و کمترین آمار هم با ۱۲ نفر مربوط به شهرستان های سیمرغ و گلوگاه است. سیمرغ در دوران دفاع مقدس روستا بود و گلوگاه هم یکی از بخش های شهرستان بهشهر به شمار می رفت.

جوان‌ترین آزاده مازندران

معاون بنیاد شهید مازندران جوان ترین آزاده مازندران در دوران دفاع مقدس را نوجوان ۱۴ ساله معرفی کرد و توضیح داد : آقای « اسدالله باقری » ، جوان ترین اسیر مازندرانی در اسارت بعثی ها در کشور عراق بود که در زمان اسارت تنها ۱۴ سال سن داشت و در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۱ اسیر و اول شهریور سال ۱۳۶۹ آزاد شد و به میهن بازگشت.

وی افزود : همچنین مسن ترین آزاده مازندرانی هم مرحوم « علی گدا پور » بود که در زمان اسارت ۶۰ سال سن داشت و سوم تیر ۱۳۶۳ اسیر شد و اول شهریور ۱۳۶۹ از بند نیروهای بعثی در کشور عراق رهایی یافت.

احمدی گفت : آخرین زرمندگان آزاده مازندرانی گرفتار در اسارت نیروهای بعثی هم در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۶۹ به کشور بازگشتند.

وی همچنین از فعالیت ۱۱ هیات آزادگان در مازندران خبر داد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید مازندران همچنین با اعلام این که امسال به خاطر شیوع کرونا برنامه های تجلیل و گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان در استان به صورت مجازی برگزار می شود ، گفت : در ۲۶ مرداد امسال همزمان با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان هشت سال دفاع مقدس به ایران اسلامی عطر افشانی گلزار شهدا و دیدار با چند تن از آزادگان به صورت مجازی را خواهیم داشت و به دلیل شیوع کرونا ویروس برنامه های حضوری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران در تکریم این دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس لغو شده است.

 اولین گروه از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس در ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ از مرز خسروی وارد میهن شدند.


منبع: ایرنا