۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
کاسپین24 جزییات ثبت نام کننده های صندلی های سبز را بررسی می کند:

مجلس یازدهم در آغاز راه

مجلس یازدهم در آغاز راه

زنگ انتخابات در سراسر کشور و نیز استان مازندران نواخته شد؛ 10آذرماه، آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای دور یازدهم بود. با پایان یافتن مهلت یک هفته ای این ثبت نام، عیار مجلس آینده نیز تقریبا به دست آمده است.

به گزارش کاسپین24| زنگ انتخابات در سراسر کشور و نیز استان مازندران نواخته شد؛ 10آذرماه، آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای دور یازدهم بود. با پایان یافتن مهلت یک هفته ای این ثبت نام، عیار مجلس آینده نیز تقریبا به دست آمده است.

برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۴۰۱ داوطلب در ۹ حوزه انتخابیه استان ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته ۳۱.۵ درصد رشد داشته است. این میزان البته با توجه به تبلیغات چراغ خاموش نامزدها از ماه های گذشته، افزایش قابل ملاحظه ای نبوده است اما نشان می داد که اقبال به حضور در صندلی های مجلس همواره وجود داشته و خواهد داشت. اگرچه انتظار می رفت که با توجه به تغییرات در سطح آگاهی جامعه، زنان اقبال بیشتری به انتخابات مجلس نشان دهند،اما با وجود افزایش ۴۷ درصدی آمار ثبت نام داوطلبان مرد در این دوره از انتخابات، آمار اقبال زنان در این دوره نسبت به دوره گذشته با کاهش حدود چهاردرصدی همراه بوده است که در جایگاه خود قابل بررسی است.

در بررسی اقبال کنندگان به مجلس یازدهم، آنچه به دست می آید بررسی سطح تحصیلات این کاندیداها است؛ حدود ۲۹۹ نفر از داوطلبان معادل حدود ۷۲ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۵۵ نفر نیز مدرک دکترا و بقیه دارای مدرک حوزوی و لیسانس هستند که از لحاظ قانونی مشکلی برای ثبت نام نداشتند و در مجموع آمار داوطلبان با مدرک کارشناسی ارشد در این دوره از انتخابات مجلس در مازندران نسبت به دوره گذشته حدود ۴۷.۳ درصد رشد داشته است و این در حالیست که اقبال داوطلبان دارای مدرک دکترا نسبت به دوره گذشته با کاهش ۱۸ درصدی همراه بوده است. براساس قانون انتخابات داوطلبان نمایندگی مجلس باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند و این سوابق برای جانبازان و ایثارگران و سابقه داران مجلس یک رده بالاتر محاسبه خواهد شد.

اگرچه برای انتخابات مجلس یازدهم در استان، هیچ مدیر ارشد دولتی استعفا نداده است اما تمایل کارمندان دولت برای انتخابات مجلس نیز در نوع خود جالب بود؛ براساس آمار در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۶ نفر از داوطلبان را کارمندان دولت تشکیل می دهند که نسبت به دوره گذشته که ۷۱ نفر بود، رشد ۱۰۵ درصد را شاهد هستیم. همچنین حدود ۵۰ نفر از داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس بازنشسته هستند، که در دوره گذشته آمار این قشر برای نامزدی مجلس ۳۹ نفر بود. در بررسی مشاغل کاندیداهای مجلس یازدهم در مازندران؛ ۷۹ داوطلب با سابقه کار فرهنگی یا معلمی در این دوره از انتخابات را داشته در حالی که آمار دوره گذشته فرهنگیان ۷۴ نفر بوده است؛ 74نفر هم تحت عنوان اشتغال آزاد در این دوره نامنویسی کردند؛ در دوره گذشته این آمار ۵۰ نفر بود که نسبت به دوره گذشته اقبال این افراد حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

جوان گرایی در میان کاندیداهای ثبت نام کننده مجلس شورای اسلامی در مازندران، مشهود بود؛ چهره های ثبت نام کننده برای مجلس یازدهم؛ در این دوره از انتخابات بیش از ۲۵ درصد دارای میانگین سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند که در مقایسه با دوره گذشته افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد. در مجموع بیش از ۵۰ درصد از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس در حوزه های انتخابیه مازندران را سنین ۳۰ تا ۵۰ سال تشکیل می دهند که نسبت به دوره گذشته طبق آمار گروه سنی جوانتری به مجلس اقبال نشان دادند.

از نکات جالب ثبت نام های مجلس یازدهم در مازندران؛ ثبت نام سه کاندیدای مجلس از استان در حوزه تهران بود که نکته جالبی نسبت به دوره های قبل به شمار می رفته است. حدود ۲۰ نفر از داوطلبان نامزدی نمایندگی ثبت نام شده دارای سابقه نمایندگی مجلس هستند که در این زمینه شاهد کاهش حدود ۱۰ درصد نسبت به دوره گذشته هستیم.

ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم آذر ماه شروع شد و تا ساعت ۱۸ روز گذشته ۱۶ آذر ادامه داشت.با پایان ثبت نام داوطلبان بررسی صلاحیتشان در هیات های اجرایی استان مازندران همزمان با سراسر کشور شروع شد و تا ۲۷ آذرماه نیز ادامه دارد.

پس از یک هفته از ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم در مازندران، انصراف کاندیداها روند پرشتابی گرفته است، کاندیداهای مجلس در حوزه های ساری، قائمشهر، تنکابن رامسر و شهرستان نور از جمله شهرستان های پرتعداد در انصراف کاندیداها به شمار می روند که برخی معتقدند این استعفاها به دلیل شایعه عدم تایید صلاحیت کاندیداها و عدم رغبت به حضور با وجود کاندیداهای مطرح هر حوزه به شمار می رود اما بررسی روند کلی افراد و جریان ثبت نام کننده ها در مازندران نشانی می دهد که چهره های جدید و مقتدر به جز یکی دو حوزه وارد جریان انتخابات نشدند.

با وجود این، مرحله اصلی انتخابات پس از تایید صلاحیت ها است که باید دید در این روند چه افرادی در ماراتن انتخابات باقی خواهند ماند.