۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۲

محیط زیست مازندران با احداث تله‌کابین در جنگل های الیمستان موافقت کرد!

محیط زیست مازندران با احداث تله‌کابین در جنگل های الیمستان موافقت کرد!

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تله‌کابین در جایی ایجاد ‌می‌شود که جاذبه داشته باشد، گفت: اصل نقطه شروع و پایان تله کابین که جز مستحدثات است در خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارد و اما دکل‌ها از مناطق حفاظت شده هراز می‌گذرد و آن هم فقط پایه‌های تله کابین دفن شده و هیچ جاده‌ای احداث نمی‌شود تا جنگلی تخریب شود.‌

ه گزارش کاسپین24، احداث تله‌کابین در منطقه کوهستانی الیمستان در شهرستان آمل مدتی است که خبرساز شده و تشکل‌ها و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران با احداث آن در این منطقه به مخالفت پرداخته و خواهان جلوگیری از اجرای این پروژه شده‌اند.

دلیل مخالفت با احداث تله‌کابین توسط تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران، تخریب محیط زیست، نابودی درختان جنگلی و بهم خوردن اکوسیستم منطقه بوده که از بکرترین جنگل‌های شمال ایران است.

همچنین دغدغه احداث تله‌کابین و در پی آن ایجاد ویلاها و برج‌هایی که طبیعت بکر این منطقه را تهدید می‌کند، دوستداران محیط زیست را نگران‌تر کرده است.

 طرح، مورد موافقت محیط زیست و منابع طبیعی استان قرار گرفته و مجوز احداث تله‌کابین حدود دو سال پیش صادر شده است و به گفته دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست اقدامات جهت زیرساخت‌های تله کابین همراه با وجود مخالفت‌های تشکل‌ها دوستداران و فعالان منابع طبیعی و مقامات محلی و مردم در دست اقدام است.

*اقدام انجام شده در چارچوب قانون بوده است

و اما در این ارتباط و در توضیح موافقت محیط زیست استان مازندران با طرح احداث تله‌کابین در الیمستان، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تایید موافقت محیط زیست با این طرح اعلام کرد: اقدامی که توسط محیط زیست استان مازندران انجام شده در چارچوب قانون بوده و ملاک عمل برای ما قانون است.

وی با بیان اینکه هر پروژه اقتصادی با محیط زیست در ارتباط است، افزود: آیا چون پروژه‌ها با محیط زیست مرتبط است نباید هیچ مجوزی صادر شود؟ ما باید طرح‌ها را مدیریت کنیم و تخریب را به حداقل ممکن کاهش دهیم، فلسفه کار محیط زیست این است و هنر ماست که تخریب را مدیریت کنیم.

* اصل نقطه شروع و پایان تله‌کابین خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارد

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه تله‌کابین در جایی ایجاد ‌می‌شود که جاذبه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بحثی که برای ما مورد اهمیت است حفاظت محیط زیست است، اصل نقطه شروع و پایان تله کابین که جز مستحدثات است در خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارد و اما دکل‌ها از مناطق حفاظت شده هراز می‌گذرد و آن هم فقط پایه‌های تله کابین دفن شده و هیچ جاده‌ای احداث نمی‌شود تا جنگلی تخریب شود.

ابراهیمی‌کارنامی به دغدغه تشکل‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: دغدغه تشکل‌ها و فعالان محیط زیست در این ارتباط درست است، اما در هر مجوزی الزاماتی وجود دارد و هر اقدامی که از چارچوب تعریف شده در مجوز خارج شود جلوی آن گرفته می‌شود.

*با نظارت دقیق تخریب به حداقل ممکن کاهش می‌یابد

وی با بیان اینکه با نظارت متولیان پروژه می‌توان تخریب محیط زیست را کاهش داد، افزود: اگر دستگاه‌های متولی که محیط زیست هم جز آنهاست به تکالیف خود عمل کنند و نظارت دقیق صورت گیرد و به موقع برخورد شود، مشکلی در زمینه تخریب پیش نمی‌آید.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران ادامه داد: به دغدغه تشکل‌ها ارج می‌نهیم، اما اگر خارج از مجوزی که صادر شده، اقدامی صورت گیرد، قطعا طبق قانون برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید طرح‌ها مدیریت کنیم و نباید از توسعه عقب بیفتیم، اظهار کرد: برای جنگل الیمستان، نظارت دقیق و الزامات رعایت شود تا تخریب به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس، داریوش عبادی دبیر شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران اعلام کرده بود که اعتراض خود را به مراجع رسمی، دیوان عدالت اداری و بازرسی می‌بریم و از آن طریق پیگیر این طرح تله‌کابین الیمستان می‌شویم.