۱۸:۴۶ ۱۴۰۱/۹/۵

مراکز تفریحی،تجاری بین راهی معضلی برای ایمنی راه های مازندران

مراکز تفریحی،تجاری بین راهی معضلی برای ایمنی راه های مازندران

تعدد مراکز عرضه کننده خدمات به مسافران در جاده های مازندران یکی از مشکلات افزوده شده به جاده های این استان بشمار می آید که سرمنشا بروز ترافیک ، تصادفات و سوانح رانندگی نیز شده است.

به گزارش کاسپین24 | وجود تعداد پُرشمار دکه ها و مغازه ها برای فروش کالاها و محصولات در جاده های مازندران باعث پارک مکرر بدون در نظرگرفتن ایمنی در مسیر شده که این خود مسبب و عامل خطرآفرین بروز تصادفات است.

پمپ بنزین ها، سوپری ها ، اغذیه فروشی ، چایخانه های سنتی و غرفه های عرضه صنایع دستی ، ماشین ها و دکه های فروش پرتغال و مرکبات تا ماشین های پارک کرده با انواع وسایل مورد نیاز مردم برای فروش به فاصله اندک در جای جای جاده های مازندران به چشم می خورد؛ فضاهایی که نیاز به استفاده از آن ها می تواند در هر فرد عبوری در این جاده ها انگیزه اندکی توقف برای خرید ایجاد کند که منشا حوادث مختلف بوده و می تواند به چالشی مبدل شود.

شرایط مازندران به نسبت استان های دیگر شرایط متفاوتی است، حضور میلیونی مسافران از اقصی نقاط کشور در این استان، شرایط را به نسبت سایر استان ها متفاوت کرده و نیازمند آن است که توجه ویژه تری به این موضوع در مازندران صورت گیرد.

جاده های مازندران جزو پرترافیک ترین جاده های کشور بشمار می روند که در برخی مواقع به خصوص تعطیلات آخر هفته بار ترافیکی بالای این جاده ها را به سمت یک طرفه شدن می کشاند تا از این طریق مسافران زمان کمتری را در ترافیک های مسیر معطل بمانند.

ولی از سوی دیگر برخی عوامل ترافیک ساز و حتی حادثه ساز در جاده های مازندران همیشه پاشنه آشیل برای مقابله با این مسایل به شمار می رود که پهن شدن همین بساط "دستفروشان جاده ای" در جای جای مسیر این جاده ها یکی از موارد دردسرساز است، افرادی که محصولات و کالاهای خود را در گوشه جاده ها به فروش می رسانند.

بساط هایی که بدون درنظر گرفتن نکات ایمنی جایگاه های فروش در حاشیه جاده ها برپا و مسافران علاقمند و کنجکاو نیز برای دیدن وسایل توقف می کنند اما غافل از اینکه مسیر پرتردد جاده های مازندران خود بالقوه مستعد حادثه است چه برسد به زمانی که نکات ایمنی لازم از سوی این فروشندگان نیز رعایت نمی شود.

فاصله اندک میان فروشندگان ، نبود پارکینگ ، نبود رمپ های ورودی و خروجی به محل های فروش از جمله نکاتی است که در بساط آن ها یافت نمی شود و معضلات جاده ای به همراه دارد.

مازندران با ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه های اصلی ، فرعی و روستایی فقط حدود سه درصد راه کشور را دارد.

رضا محمدی از هموطنان تهرانی که سفر به مازندران جزو برنامه های هرساله اوست به خبرنگار ایرنا گفت: حضور پرتعداد و با فاصله اندک فروشندگان کالاها و محصولات در حاشیه جاده های استان از جمله مسایلی است که در طول مسیر به وفور دیده می شود.

وی افزود: این شیوه دستفروشی در جاده هایی که جزو جاده پرتردد و شلوغ کشور به شمار می رود خطرناک و حادثه ساز است به طوری که افراد اگر هم شده حداقل برای دیدن کالاها مجبور به توقف در مکان های فاقد ایمنی لازم می شوند.

این مسافر توضیح داد: این توقف گاه و بیگاه در حاشیه جاده ها برای خرید در مکانی که اصلا پارکینگ و یا رمپ ورود و خروجی ندارند ، حادثه ساز است.

وی به حادثه سال گذشته خود اشاره کرد و ادامه داد: برای خرید یک بسته کلوچه از مغازه ای در جاده سوادکوه خودرو را در حاشیه جاده پارک کردم که متاسفانه خودروی پشت سری با ماشینم برخورد کرد و خسارت سنگینی را به بار آورد.

وی تعدد مغازه ها و مراکز برای عرضه محصولات را دلیل بروز این مسائل و حوادث دانست و گفت: در صورت مجتمع بودن مراکز خدماتدهی باعث می شود تا افراد با آگاهی از فاصله برای خرید خود اقدام کنند.

دستفروشی جاده ای ، معضل خطرآفرین جاده های مازندران

فرمانده پلیس راه استان مازندران، ویژگی های ایمن بودن یک فضای ارایه دهنده خدمات در جاده ها را داشتن پارکینگ و رمپ های ورودی و خروجی ذکر کرد و گفت: وجود و فعالیت افرادی که به نوعی دستفروشان جاده ای به شمار می روند، یکی از دلایل بروز حوادث در جاده های این استان به شمار می روند.

سرهنگ یدالله جهان تاب افزود: کارشناسان و ماموران پلیس راه، تعدد مراکز خدماتدهی بدین شکل غیر اصولی در جاده ها را عامل مختل کننده ایمنی در مسیر می دانند که هر ازگاهی باعث بروز حوادث تلخ و ناگوار نیز می شود.

وی ادامه داد: این مراکز که فواصل ایمنی مورد تایید پلیس راه را نیز رعایت نمی کنند باعث می شوند تا رانندگان برای خرید مبادرت به ترمز زدن کنند که از نظر اصولی و استاندارد این کار درست نیست و خود باعث بروز حوادث می شود.

فرمانده پلیس راه مازندران استقرار مجتمع های خدماتی متمرکز را یکی از راهکارهای مناسب برای ساماندهی به این وضعیت دانست و گفت: در صورت استقرار مجتمع های خدماتی و مشخص بودن محل حضور و فعالیت آن ها دیگر رانندگان مبادرت به توقف چند باره در حاشیه جاده های نخواهند داشت.

سرهنگ جهان تاب در خصوص ادامه فعالیت دستفروشان جاده ای نیز توصیه کرد که نهادهای متولی شهرداری یا راهداری استقرار مکان های مشخص دارای ویژگی های مورد نیاز از جمله رمپ های ورودی و خروجی و پارکینگ را مورد نظر قرار دهند تا این افراد به صورت متمرکز در این مکان ها مبادرت به فروش محصولات و کالاهای خود کنند.

در میان همه مسایل مربوط به ترافیک فراهم کردن زیر ساخت هایی که بتواند در ایمن سازی مسیر برای تردد مردم و مسافران موثر باشد، استقرار مجتمع های خدماتدهی و نیز جمع آوری تمامی مراکز غیر مجاز خدماتی در این مسیرها حائز اهمیت است ، شاخصه ای که می تواند در خدماتدهی بهتر به مردم و مسافران و کاهش حوادث جاده ای در مازندران تاثیر بگذارد.مجتمع های پذیرایی، خدماتی و رفاهی بین جاده ای، مجموعه هایی هستند که به منظور ارایه متمرکز خدمات مورد نیاز به رانندگان و مسافران در طول جاده های اصلی احداث می شوند.

ایجاد مجتمع های خدماتی، تلاش برای ساماندهی فعالیت های خدماتی در جاده های مازندران

رییس اداره بازرگانی و سرمایه گذاری اداره کل حمل و نقل و راهداری استان مازندران در تعریف مشخصه های مجتمع های خدماتدهی گفت: این مجتمع ها دارای امکانات ثابت پارکینگ ، سرویس بهداشتی ، نمازخانه و فروشگاه مواد غذایی به همراه دیگر امکانات غیر ثابت و به سلیقه سرمایه گذار از جمله رستوران ، جایگاه سوخت ، خدمات خودرویی و محل اقامت و اسکان است.

سلیمان آبرو افزود: لحاظ کردن فاصله چند کیلومتری با مجتمع بعدی و داشتن زمین به اندازه مورد نیاز برای اجرا ، از جمله پارامترها برای ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی به شمار می رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مسیر بیش از ۱۰ هزار کیلومتری جاده های مازندران تعداد زیادی مغازه و یا واحد کسب بدون داشتن مجوز فعالیت می کنند که چارچوب های رعایت ایمنی لازم را اعمال نکرده اند.

این مسوول مجتمع های خدماتی مازندران، چارچوب و شاخص لازم برای مراکز خدماتدهی در جاده ها را مجتمعی بودن ارائه خدمات در هر مرکز عنوان کرد و گفت: هم اکنون این ویژگی در بیشتر مسیرهای استان مازندران وجود ندارد و به صورت پراکنده مراکز خدماتدهی وجود دارد.

آبرو با اظهار اینکه هرچند آمار دقیقی از تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات در جاده های استان وجود ندارد اما نگاهی گذرا در جاده ها حکایتگر آمار بالایی از این مجموعه ها است که در گوشه و کنار جاده های استان مشغول فعالیت هستند.

آبرو از اجرای برنامه ایجاد مجتمع های خدماتی بین راهی به صورت متمرکز از دهه ۹۰ خبر داد و گفت: از آن زمان تاکنون با اعطای مجوز سرمایه گذاری ۴۴ مجتمع در جاده های مازندران ساخته شد و به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: همچنین با سرمایه گذاری بخش خصوصی ۱۵ مجتمع خدماتی دیگر نیز در حال ساخت است که پس از تکمیل مراحل ساخت به جرگه مجتمع های خدمات دهنده به مسافران خواهند پیوست.

این مسوول حوزه راهداری مازندران ادامه داد: در حال حاضر اغلب مجتمع های خدماتی و رفاهی موجود در جاده های مازندران تک منظوره هستند یعنی درکنار هر جایگاه های پمپ بنزین تعداد معدودی فروشگاه ، سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد تا برخی خدمات مورد نیاز مردم از این طریق ارایه شود.


منبع : ایرنا