۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۸
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:

مرکبات؛ میزبان مگس مدیترانه‌ای در مازندران

مرکبات؛ میزبان مگس مدیترانه‌ای در مازندران

یکی از آفات مهم باغات مرکبات به ویژه نارنگی پیش‌رس، آفت مگس میوه مدیترانه است که مهم‌ترین میزبان آن هلو، شلیل و انواع مرکبات است.

به گزارش کاسپین24 | عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، اظهار کرد: یکی از افات مهم باغات مرکبات به ویژه نارنگی پیش‌رس، آفت مگس میوه مدیترانه است که مهم‌ترین میزبان آن هلو، شلیل و انواع مرکبات است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت آفت در کشت مخلوط بیشتر است، افزود: تاکید ما بر این است که این آفت به‌خوبی مدیریت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر مشورت باغداران با مشاوران و کارشناسان جهاد کشاورزی، اضافه کرد: راهکارهای ساده و پیش و پا افتاده وجود دارد که باید توسط باغداران عملیاتی شود.

زاغی با اعلام اینکه مگس میوه مدیترانه ای آفتی مدیریت‌پذیر است، تصریح کرد: در صورت عدم مدیریت ممکن است به ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول خسارت وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت سریع میوه‌های رسیده و درحال حاضر نارنگی پیش رس و در آینده‌ای نزدیک خرمالو، جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده پای درخت و دفن آن در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک، تله گذاری برای مگس قبل از تخم‌ریزی و سم‌پاشی در باغ‌های مخلوط با جمعیت بالا ازجمله راهکارهای مهم مبارزه با آفت مگس مدیترانه در باغ‌های استان مازندران است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر آفت تحت کنترل و مدیریت است، گفت: در باغ‌ها مشکلی نداریم بیشترین مشکل ما در خانه‌سراهاست و یکی از اقداماتی که به مدیریت خوب آفت کمک می‌کند جمع‌آوری میوه نارنج از روی درختان است که موجب می‌شود آفت نتواند جمعیت خود را اضافه کند.

منبع : ایسنا