۱۲:۳۸ ۱۴۰۱/۹/۲۰

مرکباتی که به ریال صادر می شود

مرکباتی که به ریال صادر می شود

هیات‌های تجاری از برخی کشور‌های همسایه اکنون در مازندران حضور دارند که به طور مستقیم با باغداران معامله و وجه پرداختی را نیز به ریال به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

به گزارش کاسپین24 | بی نظمی در صادرات مرکبات باعث شده است تا خریداران خارجی محصولشان را مستقیم از باغدار به ریال خریداری کنند.

شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: هیات‌های تجاری از برخی کشور‌های همسایه اکنون در مازندران حضور دارند که به طور مستقیم با باغداران معامله و وجه پرداختی را نیز به ریال به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

او افزود: علاوه بر این هیات‌های تجاری، شاهد حضور افراد خارجی هستیم که برای زیارت یا سیاحت به ایران آمدند، اما شرایط بازار را برای تجارت مناسب می‌بینند و اقدام به خرید مرکبات برای ارسال به کشورشان می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه این افراد با حضور در صرافی‌ها ارز خارجی خود را به تومان تبدیل و به باغدار پرداخت می‌کنند، ادامه داد: با این روش تعهد ارزی صادرکنندگان نیز محقق نمی‌شود.

شعبانی ادامه داد: حتی مشاهده شده است فرد ایرانی به سفر خارجی رفته و آنجا متوجه قیمت مرکبات در بازار‌های آن کشور شده است و در بازگشت اقدام به ارسال مرکبات به این کشور می‌کند.

او افزود: کشوری مانند عراق به طور مثال روزانه به ۲۰ کانتینر مرکبات نیاز دارد و اگر بیشتر از این میزان، مرکبات به این کشور ارسال شود، امکان صادر کردن این محصول برای صادرکنندگان واقعی فراهم نمی‌شود، چونکه بازار عراق به دلیل عرضه زیاد با کاهش قیمت مرکبات مواجه خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: این اتفاقات ناخوشایند سبب می‌شود گاهی چندین هزارتن مرکبات در بازار‌های کشور‌های خارجی عرضه شود که نه تنها همه آن‌ها به فروش نمی‌رود بلکه قیمت را نیز از حالت تعادل خارج می‌کند.

او با بیان اینکه لازمه صادرات یک کالا نیازسنجی در کشور‌های هدف صادراتی است، گفت: صادرات مرکبات نیز باید از کانال‌های مرتبط با این موضوع مانند اتاق بازرگانی یا اتحادیه باغداران انجام شود.

شعبانی افزود: در حالیکه تولید مرکبات با همه فراز و نشیب‌های هر ساله به صورت منظم انجام می‌شود انتظار می‌رود صادرات هم نظم خاصی داشته باشد.


منبع : باشگاه خبرنگاران