۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۵

مزایای سکوت کردن

مزایای سکوت کردن

در این مطلب به مزایا و فواید سکوت می‌پردازیم، مسئله‌ای که در این هرج‌ومرج و هیاهوها گوهری نایاب است.

زندگی در عصر جدید با هزار هیاهو و سروصدا همراه است و برای کمی آرامش باید سر به کوه و بیابان بگذاریم! نیازی که بشر به آن تشنه است سکوتی هست که نبودش به‌وضوح در زندگی‌ها پررنگ است؛ اما تا به‌حال شده به دلیل سروصدای اطرافیان، هوش و حواسی برایتان نماند؟ یکی از عواملی که این تمرکز را می‌گیرد نبود سکوت است!

افزایش تمرکز

سکوت محیطی مناسب برای تمرکز ایجاد و به شما کمک می‌کند تا وظایفتان را به طور مؤثرتری انجام بدهید.

یکی از مهم‌ترین فواید سکوت در زندگی روزمره، توانایی و قدرت تمرکز است، آن هم در دنیای مدرنی که در معرض هزاران حمله امواج و اصواتی هستیم که به مغز وارد می‌شود پس این احتمال وجود دارد که تمرکز روی کارهای مختلف اغلب با کمی سروصدا پس‌زمینه همراه باشد.

افزایش خلاقیت

در آغوش گرفتن سکوت می‌‎تواند تخیل شما را قوی کند، شروع تفکر نوآورانه باشد و راه ایده و راه‌حل‌های جدید را باز کند برای شکوفایی خلاقیت، سکوت امر مهمی است و برخی از مطالعات درباره این موضوع صحبت کرده‌اند. مثلاً مقاله‌ای در Medium توضیح می‌دهد که دانشمندانی مثل انیشتین و نیوتن تقریباً بیشتر عمرشان را تنهایی کار کردند، مسئله‌ای که روانکاوها به آن اشاره می‌کنند این است که کار خلاق، بیشتر در تنهایی یا بعد از یک دوره تنهایی کامل می‌شود. وقتی دنیای بیرون را کنار می‌زنید و صرفاً روی هنرتان تمرکز می‌کنید، می‌توانید برخی از بهترین کارهای خلاقانه را تجربه کنید حتی اگر طوفان فکری با دیگران کلی مزایا داشته باشد!

افزایش خودآگاهی

با سکوت، می‌توانید حس عمیق‌تری از خودآگاهی را در خودتان پرورش بدهید و رشد شخصی و درون‌نگری را تقویت کنید. خیلی از حواس‌پرتی‌ها و صداها به دنیای ما سرازیر می‌شوند؛ وقتی که توجه شما به طور مداوم از بین می‌رود ممکن است هرگز کشف نکنید که چطور و به چه شکل زندگی‌تان بهبودیافته است. با این‌وجود شما می‌توانید آگاهی‌تان را با تمرین سکوت بهتر کنید. وقت‌گذاشتن برای خوداندیشی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا زندگی شما همان‌طور که می‌خواهید پیش می‌رود یا نه! هنگامی که از تغییراتی آگاه شدید، می‌توانید الگوهای زندگی‌تان را آگاهانه بهتر کنید.

آرامش درونی

سکوت فضای آرامی را ایجاد می‌کند که باعث تقویت حس آرامش می‌شود، وقتی‌که با استرس‌ها و فشارهای زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، آرامشتان مختل می‌شود. استرس یکی از سخت‌ترین جنبه‌های زندگی مدرن است طوری که مؤسسه استرس آمریکا اعلام کرده که حدود ۷۷ درصد از مردم در ایالات متحده برخی از علائم فیزیکی استرس را در زندگی روزمره‌شان نشان می‌دهند، یک دوره سکوت هر روز به شما امکان می‌دهد تا استراحت کنید و سطح استرس را کم می‌کند.

یادگیری بهبودیافته

تحقیقات نشان می‌دهد که سروصدای زیاد مانع یادگیری می‌شود و داشتن سکوت برای پردازش و حفظ اطلاعات و دانش ضروری است.

UPMC Health گزارش کرده که سطح قرارگرفتن در معرض سروصدا بر توانایی‌های کودک به‌عنوان یک دانش‌آموز تأثیر می‌گذارد. از آنجایی‌که کودک در معرض سروصدای بیشتری قرار می‌گیرد، عملکرد مدرسه او آسیب می‌بیند و مشکلات بیشتری را با سطوح تمرکز تجربه می‌کند. در قرن بیست و یکم، قرارگرفتن کودکان در معرض تبلت، تلفن همراه و بازی‌های ویدئویی، سطح اختلال شنوایی‌شان را افزایش داده که بر توانایی آن‌ها در یادگیری و رشد صحیح تأثیر می‌گذارد.

افزایش بهره‌وری

سکوت با کاهش حواس‌پرتی و بهبود کارایی کار به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند، حالا به چه شکل میزان بهره‌وری را اندازه‌گیری می‌کنند؟ اگر خواب خیلی کمی دارید و سعی می‌کنید تا جایی که ممکن است کارهای زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام بدهید، ممکن است مزایای سکوت را از دست بدهید. در مقاله‌ای توسط Inc.، تحقیقات می‌گویند که ساکت ماندن باعث افزایش تولید سلول‌های مغزی جدید می‌شود که می‌تواند بازدهی را بیشتر کند! وقت‌گذاشتن برای رؤیاپردازی ممکن است بهره‌وری شما را تا ۱۰ برابر افزایش بدهد.

صبر و شکیبایی پرورش‌یافته

سکوت صبر و حوصله را تشویق می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با آرامش بیشتری در چالش‌ها حضور داشته باشید. سروصدای مداوم از رسانه‌ها و زندگی روزمره ما باعث می‌شود بسیاری از ما مزایای سکوت را از دست بدهیم. در دنیای پرشتاب امروزی، یادگیری لذت‌بردن از سکوت باعث ایجاد آرامش می‌شود. هنگامی که به طور منظم تمرین کنید، سطح تحمل شما برای بی‌تاب شدن نیز احتمالاً افزایش می‌یابد. وقتی یاد بگیرید که از لحظه‌های سکوت لذت ببرید، در مشکلات روزانه مانند ترافیک و صف‌های طولانی در فروشگاه صبر بیشتری خواهید داشت.

تمرکز افزایش‌یافته زمانی قابل‌دستیابی می‌شود که ما در محیطی عاری از ناهنجاری‌های زندگی مدرن ایجاد کنیم.

سکوت کن تا رستگار شوی

سکوت قفل خلاقیت ما را باز می‌کند و به ایده‌های نوآورانه اجازه می‌دهد شکوفا شوند. با غوطه‌ورشدن در سکوت، خودآگاهی را پرورش می‌دهیم و رشد شخصی را تقویت می‌کنیم. علاوه بر این، سکوت فضای آرامی را فراهم می‌کند که آرامش درونی و وضوح ذهنی را که برای مبارزه با استرس‌های زندگی روزمره ضروری است، پرورش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که سکوت برای یادگیری بهینه و بهبود بهره‌وری بسیار مهم است. همچنین صبر و حوصله را تشویق می‌کند و به ما قدرت روبه‌روشدن با چالش‌ها را می‌دهد. با استقبال از مزایای عمیق سکوت، می‌توانیم تمرکز خود را بازیابی کنیم، پتانسیل خلاقیتمان را پیدا کنیم و در میان هرج‌ومرج جهان به آرامش درونی دست یابیم.


منبع: ایرنا