۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۷
رئیس انجمن پنچاک سیلات مازندران مطرح کرد:

مسئولان از ورزش پنچاک سیلات حمایت کنند

مسئولان از ورزش پنچاک سیلات حمایت کنند

رئیس انجمن ورزش پنچاک سیلات مازندران،گفت: ۵۰ درصد بازیکنان تیم پنچاک سیلات کشور در مسابقات آسیایی از استان مازندران بوده اند اما حمایتی از سوی مسئولین انجام نشده است.

غلام رضا ملازاده در گفتگو با خبرنگار کاسپین24،اظهار داشت:رشته رزمی پنچاک سیلات یک ورزش رزمی است که مانند کاراته و سایر رشته های رزمی سبکی مستقل دارد و حدود ده سال است که این رشته ورزشی وارد کشور شده و بیش از ۷ سال است که در مازندران ورزشکاران در این رشته فعالیت دارند.

رئیس انجمن پنچاک سیلات مازندران،افزود:در رشته آقایان دو دوره پیاپی تیم مازندران قهرمان کشور شد و در بانوان هم یک دوره قهرمان و یک دوره نائب قهرمانی را کسب کردیم.

وی تصریح کرد:در استان مازندران سه شهرستان در رشته آقایان و چهار شهرستان در رشته بانوان فعالیت دارند.

ملازاده با اشاره بر اینکه مسابقات داخل سالن آسیا را در پیش داریم،خاطرنشان کرد:به علت شیوع ویروس کرونا در اوایل سال آینده این مسابقات برگزار خواهد.

رئیس انجمن پنچاک سیلات مازندران،گفت:ورزشکاران مازندرانی مرد در ۱۰ وزن فعالیت دارند و بانوان در ۷ وزن شرکت خواهند کرد که در رشته مبازره است و سبک فرم نیز به زودی اضافه خواهد شد.

ملازاده با بیان اینکه از نظر جایگاه این رشته با کشتی و سایر ورزش های رزمی هم رده است،اظهار داشت:مسئولان ورزشی توجهی به این رشته مهم ندارند و مورد کم لطفی قرار گرفته ایم.

به گزارش کاسپین24| پِنچاک سیلات واژه‌ای‌ست که به هنرهای رزمی کشور اندونزی اشاره دارد.

این رشته در برنامهٔ مسابقات بازی‌های آسیایی هنرهای رزمی ۲۰۰۹ بانکوک (در ۱۱ بخش) و بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۹ هانوی (در ۱۵ بخش) قرار داشت. همچنین این رشته در بازیهای آسیایی جاکارتا حضور داشت.

این رشته یک سیستم پیچیده از حرکات دفاعی و حمله ای است که بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست، پا، پرتاب، قفل مفصل و همچنین مبارزه با سلاح را در بر می‌گیرد. تکنیک‌های آن بر روانی و پیوستگی حرکات استوار است که مؤثر بودن مبارزه را موجب می‌گردد. سلاح های به کار رفته در این رشته شامل: چاقو، چوب‌های بلند و کوتاه و شمشیر است.

آموزش‌های پنچاک سیلات به صورت تدریجی و متناسب با رده‌های مهارتی مختلف برنامه‌ریزی می‌شود. اصول اولیه در آموزش، تعلیم فرم‌های اجرایی است که بخشی از آن به رقص شباهت دارد (پنچاک) و بخشی به مبارزه (سیلات). مبارزات آزاد که «سامبات» نامیده می‌شود از اجزاء مکمل آموزش‌ها محسوب می‌گردد.