۱۵:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷

مشکلات مالی در مراکز ترک اعتیاد مازندران

مشکلات مالی در مراکز ترک اعتیاد مازندران

مدیرعامل تشکل مراکز اقامتی، بهبود، اختلال و درمان مصرف‌کنندگان موادمخدر مازندران با بیان این‌که در سال‌های گذشته بهزیستی و دیگر دستگاه‌های مرتبط هیچ‌گونه حمایت مالی از مراکز ترک اعتیاد استان نداشتند، گفت : مشکلات مالی مراکز ترک اعتیاد در مازندران جدی و نگران کننده است.

به گزارش کاسپین24 | سید اسماعیل ابراهیم‌پور افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته هیچ‌گونه اعتبار دولتی برای بهبود کار و توسعه اقامتگاه و مراکز ترک اعتیاد مازندران مصوب نشد و یا تخصیص پیدا نکرد و این مراکز اکنون با مشکلات مالی بسیار زیاد در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.

وی با اظهار این که تلاش بر این است تا مشکلات مالی کمترین تاثیر را بر ارائه خدمات به مراجعه کنندگان داشته باشد، گفت : با وجود سنگینی مشکلات مالی ، مراکز ترک اعتیاد مشمول پرداخت مالیات هم هستند و به طور متوسط یک مرکز اقامتی و نگهداری معتادان سالانه هشت تا ۱۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند.

مدیرعامل تشکل مراکز اقامتی مصرف‌کنندگان موادمخدر مازندران با اعلام این که در زمان حاضر۵۴ مرکز ترک اعتیاد در مازندران فعال است که از بهزیستی مجوز دارند، افزود : یک‌هزار و ۵۰۰ تخت برای درمان بیمارانی دارای اعتیاد در این مراکز فراهم است.

وی کاهش آمار پذیرش برای نگهداری معتادان در مراکز ترک اعتیاد به خاطر شیوع کرونا را هم تشدید کننده مشکلات مالی این مراکز دانست و گفت که به خاطر محدودیت های کرونایی در یک سال گذشته تنها حدود هشت هزار بیمار از مراکز ترک اعتیاد استان خدمات دریافت کردند که به معنای کاهش درآمد این مراکز و تشدید فشارهای مالی است.

ابراهیم پو ر با ابراز نگرانی از تغییر گروه سنی افراد مراجعه کننده معتاد به مراکز ترک اعتیاد مازندران، گفت: در گذشته بیشترین مراجعه کنندگان به این مراکز را گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال تشکیل می دادند ولی اکنون رتبه داری با گروه سنی ۱۷ تا ۳۰ سال است.

اجاره‌ای بودن ۹۵ درصد مراکز ترک اعتیاد

ابراهیم پور یکی از مشکلات اساسی مراکز ترک اعتیاد مازندران را که سبب تشدید مشکلات مالی آنها شده ، اجاره‌ای بودن مکانشان برشمرد و گفت : مکان فعالیت ۹۵ درصد مراکز ترک اعتیاد استان اجاره‌ای است و به طور متوسط متصدیان این مراکز ماهانه هشت تا ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند.

وی با اظهار این که در مجموع خرج مراکز ترک اعتیاد در مازندران با دخلشان همخوانی ندارد ، افزود : اگر مشکل مالی نباشد و دخل و خرج با هم بخواند ، مراکز مجاز ما برای ارائه بهترین خدمات به مراجعه کنندگان مشکلی ند ارند و لی به معنای واقعی با این هزینه کار و اعداد و ارقام نمی‌توان بهترین خدمت را به مراجعه کنندگان و معتادان در مراکز ترک اعتیاد مازندران ارایه داد.

ابراهیم‌پور توضیح داد : در مراکز مجاز ترک اعتیاد از هر معتاد برای یک دوره درمان ۳۰ روزه مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که بدون در نظر گرفتن پول برق، آب و گاز اگر مدیر مرکز بخواهد در سه وعده غذایی، نان و پنیر هم به بیمار بدهد باز هم دخل و خرج این مراکز با یکدیگر نمی‌خواند.

مدیرعامل تشکل مراکز اقامتی مصرف‌کنندگان مواد مخدر مازندران با بیان اینکه به طور عمده متصدیان مراکز ترک اعتیاد مازندران افرادی هستند که در گذشته به مواد مخدر اعتیاد داشتند اما اکنون با ترک اعتیاد برای ریشه‌کنی این بیماری در جامعه در حال تلاش هستند، گفت : در زمان تاسیس مراکز ترک اعتیاد این متصدیان، تحصیلات دانشگاهی نداشتند اما اکنون بسیاری از این افراد دانشجو و یا دارای مدرک تحصیلی در شاخه‌های مختلف روانشناسی هستند.

وی افزود: با وضعیت موجود اعتباری نمی‌توان بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارایه داد و مسوولان دست متصدیان مراکز ترک اعتیاد را بگیرند و حمایت‌های همه جانبه‌ای از این مراکز داشته باشند.


منبع : ایرنا