۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷

معضل ساختمان های دونقشه ای در مازندران

معضل ساختمان های دونقشه ای در مازندران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران گفت: معضل دو نقشه ای در ساختمان سازی استان بسیار جدی شده است.

به گزارش کاسپین24 | عهد یزدی نژاد عصر سه‌شنبه به مناسبت روز خبرنگار در نشست با اصحاب رسانه مازندران در ساری افزود: امروز کار خبرنگاری به عنوان یک شغل آنلاین بسیار سخت و مشقت بار واست، ساختمان سازی مهندسی نیز یک مطالبه اجتماعی است که رسانه‌های استان می توانند به درستی آن را انجام بدهند.

وی با بیان این که نظام مهندسی ساختمان یک نهادی خودگردان برای بهتر ساختن کشور در استان های کشور فعالیت دارد، ادامه داد: این که امور مهندسی ساختمان هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار داریم و در حال دوران گذار است را باید بپذیریم .

وی گفت: امروز فضای جامعه نسبت به نظام مهندسی ساختمان اعتماد کافی را ندارد، به رغم این که تلاش و برنامه‌های زیادی در حال اجرا است که مردم از آن اطلاع ندارند.

یزدی نژاد تصریح کرد: خدمات نظام مهندسی ساختمان بر خلاف رشته‌های پزشکی ، دیر بازده است و این عاملی است تا همچنان مردم نسبت به خدمات نظام مهندسی ساختمان بی توجهی کنند.

وی با اشاره انجام کارهای فاخر در ساخت و سازهای مازندران، گفت : در نظام مهندسی افراد بی کفایت هم داریم اما بیشتر آنان مسوولیت پذیر هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران اظهار داشت: عمده ساخت و ساز در کشور به خصوص مازندران غیر مجاز و به دلیل فراوانی ساخت و سازهای غیر فنی و غیر مجاز کار سازمان نظام مهندسی ساختمان را تحت شعاع قرار داده است.

ضوابط و مقررات ساخت و ساز در مازندران اصلا رعایت نمی شود

وی با ذکر این نکته که اکنون در مرحله فضای گذار حوزه صنعت ساختمان نیازمند روشنگری بیشتری از سوی رسانه هستیم بیان داشت: باید برای ساخت و ساز های بی ضابطه مازندران فکر اساسی کرد.

وی معضل دو نقشه ای در ساختمان سازی مازندران را بسیار جدی توصیف کرد و گفت : فاصله تخصصی نظام مهندسی ساختمان با رسانه ها باید کم شود و امروز این سازمان به روشنگری رعایت مقررات و ضوابط ساخت و ساز توسط اصحاب رسانه نیاز دارد.

یزدی نژاد با تاکید بر اینکه آحاد مردم باید نسبت به مقررات و ضوابط ساخت و ساز آگاه شوند ، به وجود ۴۰ هزارو ۳۸۹ عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران اشاره کرد و گفت: حدود ۱۹هزار نفر دارای پروانه و ۲۲هزار نفر فاقد پروانه هستند.

وی به رونق ساخت و ساز طی یکسال گذشته در مازندران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیشترین طرح های اجرایی ساخت و ساز با هشت میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع ثبت شده است.

وی ادامه داد: این عدد با توجه به این که مازندران مورد توجه همه افراد کشور است، در واقع اگر به مقولات مقررات ملی ساختمان توجه جدی نشود ، با بحران آب ، انرژی برق ، گاز و زباله مواجه خواهیم شد.

این مسوول نظام مهندسی ساختمان استان مازندران گفت: از نگاه نظام مهندسی ساختمان آمار بالای ساخت و ساز خوشحالی دارد اما برای استانی که کشاورزی و تفریحی و توریستی است و ساخت و سازهای بی رویه و خارج از ضوابط و مقررات ملی ساختمان سم است.

وی با بیان این که وزارت علوم و آموزش عالی در نظام مهندسی ساختمان به درستی مطابق نیازمندی ها وارد نشده است، گفت: به این دلیل مهندسی ساختمان دارای پروانه در مازندران به عنوان شغل اصلی محسوب نمی شود و بسیاری از ساخت و ساز در مازندران از چرخه مقررات ملی ساختمان خارج هستند.

وی گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان در حال بازنگری و مقررات ملی ساختمان یک قانون برای همه و عمده ساخت و سازهای حاشیه روستاها و جاده های مازندران خارج از ضوابط نظام و مهندسی ساختمان است.

وی ادامه داد: در حوزه روستایی مازندران به دلیل قیمت مناسب زمین و طبیعت بکر و آب و هوایی مناسب ، ساخت و ساز ها توسط افراد غیر بومی در حال انجام است که از کانال سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام نمی شود.

یزدی نژاد بیان داشت: کنترل و نظارت بر ساخت و ساز های مازندران از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار سخت شده است.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان مازندران را اطفای حریق در ساختمان های بلند مرتبه و برج سازی ها دانست و گفت: این که مجوز اطفای حریق ساختمان های بلند مرتبه بیشتر از ۲۰طبقه را یک فروشنده کپسول آتش نشانی صادر می کند، بحران و فاجعه محسوب می‌شود.

یزدی نژاد گفت: خود اطفای ساختمان های بلند مرتبه سازی یک نیاز اساسی در مازندران است.

وی با بیان این که در منطقه سرخرود شاهد ساختمان حدود ۴۰طبقه در حال ساخت و ساز هستیم که باید مقوله خوداطفای این ساختمان ها عملیاتی شود ، گفت: نبود ساختمان ایمن در برابر حریق در مازندران معضل جدی نظام مهندسی ساختمان استان است.

این مقام مسوول بدون اعلام آماری از وجود ساختمان های ناایمن در مازندران ،ادامه داد: ساختمان های نا ایمن در مازندران توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران شناسایی شده و به مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط استان اعلام شده است.

یزدی نژاد مشکلات ایمنی کارگاه های ساختمانی را از دیگر دغدغه های نظام مهندسی ساختمان مازندران دانست و گفت: حدود ۱۰۰نفر فوتی در حوادث کار ساختمان سازی طی سال گذشته در مازندران به ثبت رسیده است که ۷۴ نفر آنان متاهل بوده اند.

وی با بیان این که امروز شهرداری های مازندران در درآمد و هزینه به نقطه سر به سر رسیده و به همین دلیل شهر فروشی می کنند ، تصریح کرد: ماده ۱۰۰ و پنج شهرداری ها در حالی فقط برای موارد خاص هستند که این قوانین پیش فرض همه ساخت و سازها شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران گفت: دستگاه های اجرایی اگر به ضوابط و مقررات نظام مهندسی ساختمان توجه کنند، توسعه شهری و زیر ساخت های استان به درستی گسترش می‌یابد.

وی با توضیح این که شایستگی ها در همه موارد وجود دارد ، گفت: باید بپذیریم که در نظام مهندسی ساختمانی دلالی و واسطه گری در صدور پروانه ساختمانی وجود دارد .

این مقام مسوول به راه اندازی کارتابل الکترونیکی مالک ساختمان در مازندران اشاره کرد و گفت: در این مقوله حداقل‌های استحکام و ایمنی باید رعایت شود ، یعنی مقررات ملی ساختمان باید درست اجرا شود.

یزدی نژاد بیان داشت: اکنون از هر ۱۰ پرونده ساخت و ساز در مازندران عمده اش دو نقشه ای هستند .

وی به معضل نخاله های ساختمانی در مازندران اشاره کرد و گفت : نخاله های ساختمانی معضل جدی شهرها و روستاهای استان هستند که مشاوران ناظر طرح های ساختمانی موظف به جابجایی نخاله‌ها هستند.


منبع : ایرنا