۲۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
با موافقت مجلس

منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران ایجاد می‌شود

منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران ایجاد می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند در استان مازندران در محدوده‌ خارج از نقاط جمعیتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران را ایجاد کند.

به گزارش کاسپین24 | لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران، امروز یکشنبه ۱۵ مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران با اکثریت آرا مصوب شد، مصوبه‌ای که جهت تایید برای شورای نگهبان ارسال و بعد از تصویب شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

علی‌اصغر باقرزاده رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران در سه منطقه شامل ۱۰۶۰ هکتار در بندر امیرآباد، ۴۶۱ هکتار در منطقه میرود تا چپکرود و حدود ۸۴ هکتار زمین در بندر نوشهر است.

او افزود: تمام این زمین‌ها دولتی هستند و فقط برای صادرات، واردات و فعالیت شهرک‌ها و کارخانجات تولید صنعتی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران ادامه داد: منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران در سه لکه یا منطقه محدود به مساحت اعلام شده است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با بیان اینکه محدوده این منطقه آزاد با آنچه در ذهن مردم است، تفاوت دارد، افزود: نوشهر کلاً منطقه آزاد نیست و فقط همان مساحت مشخص شده شامل این منطقه است.

باقرزاده گفت: برخی تصور می‌کنند، چون بخشی از بندر امیرآباد منطقه آزاد شده است، بهشهر هم منطقه آزاد محسوب شود یا این موضوع متصور نشود که منطقه میرود تا چپکرود که بخشی از آن به جویبار و بخشی به بهنمیر وصل است کاملا منطقه آزاد محسوب می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران با تاکید بر اینکه فقط همین محدوده ۴۶۱ هکتار در میرود تا چپکرود، ۸۴۱ هکتار نوشهر و ۱۰۶۰ هکتار امیرآباد منطقه آزاد است، اضافه کرد: در این محدوده‌ها حصار و گمرک مستقر و ورود و خروج کالا کاملا رصد خواهد شد.

منطقه‌ای برای صادرات، واردات و فعالیت‌های صنعتی

باقرزاده گفت: وقتی اسم منطقه آزاد می‌آید، یک منطقه تجاری برای خرید لوازم خانگی، پوشاک و اقلام دیگر با قیمت ارزان‌تر به ذهن مردم می‌رسد، اما در منطقه آزاد مازندران چنین چیزی نداریم و اینجا فقط برای صادرات، واردات و فعالیت شهرک‌ها و کارخانجات تولید صنعتی است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم اضافه کرد: مردم استان باید به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به تصویب این لایحه؛ احتمالا سودجویان و دلالان زمین با تکیه بر همین که این مناطق به عنوان منطقه آزاد اعلام شده، قیمت زمین‌ها را چندین برابر می‌کنند؛ در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست و تمام زمین‌هایی که اعلام شد، دولتی است، یعنی شخص حقیقی در آنجا زمینی ندارد که بتواند ادعایی داشته باشد.

باقرزاده گفت: مردم استان مازندران باید به این نکته توجه داشته باشند تا سودجویان و دلالان زمین‌های آن مناطق را گران نکنند.

او افزود: خرده‌فروشان و بازاریان استان هم نباید نگران باشند که با اعلام این مناطق به عنوان مناطق آزاد همه برای خرید سراغ این مناطق می‌روند و آن‌ها ضرر و زیان می‌کنند چنین چیزی هم نیست، زیرا به هیچ وجه خرید و فروش کالا در آن قسمت نداریم.

ممنوعیت تردد خودرو‌های سواری خارجی منطقه آزاد در خارج از این مناطق

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران گفت: مجوز واردات خودرو‌های خارجی در محدوده این منطقه صرفاً به اشخاصی اعطا می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند.

باقرزاده گفت: تردد این خودرو‌ها هم صرفاً در همان محدوده است؛ یعنی عملاً امکان تردد خودرو‌ها در سطح شهر و خارج از مناطق اعلام شده ممنوع است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در پایان گفت: مردم از این نکات مطلع باشند که خدای ناکرده در اثر غفلت مورد سوء استفاده سودجویان و دلالان قرار نگیرند.

او افزود: باید منتظر باشیم که شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کند و انشاالله این سه منطقه اجرایی شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران