۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۳
موج استعفاي شهرداران در مازندران

ميانگين عمر مديريت شهري مازندران يكساله شد

ميانگين عمر مديريت شهري مازندران يكساله شد

داستان دنباله‌دار استعفا شهرداران شهرهای مختلف مازندران اين روزها به يك سناريو تبديل شده است و با استعفاي شهرداران شهرهاي رامسر، بابلسر، ناكام ماندن استعفاي شهردار آمل و استعفاي شهردار نكا، اين زنجيره استعفا همچنان در شهرهای مازندران ادامه دارد.

به گزارش کاسپین24؛کمتر از یک روز از «خداحافظی» احمدی، شهردار نکا در قالب استعفا نگذشته است و شهرداری که تا دیروز بر پشت میز شهرداری نکا تکیه زده بود امروز به عنوان شهردار مستعفی نکا نام برده می‌شود.

با شروع فعالیت سیدمهدی احمدی در شهرداری نکا در طول یکسال گذشته، موج جدیدی از اقدامات روبنایی در قالب پروژه‌های کوتاه‌مدت و زودبازده اجرایی شد و همه شهروندان شاهد توسعه و پیشرفت روبنایی بودند و این روزها با استعفای شهردار نکا، کارهای باقی مانده و در دست انجام، علامت بزرگی برای شهروندان نکایی است.

به پایان رساندن پروژه بهسازی و زیباسازی ساختمان اداری، محوطه، نمازخانه و مجموعه ورزشی شهرداری نکا، اجرا و عملیاتی شدن پل معلق بر روی نکا رود، پل آزادگان در خیابان سی متری نکا از جمله اقدامات انجام شده در طول مدیریت شهردار نکا در این سمت بود.

طی سال‌های اخیر و در یکسال گذشته، در شهر نکا از نظر مدیریت شهری فعالیت‌های مختلفی انجام شده است؛ اما هنوز بسیاری از کارهای اساسی بر زمین مانده است و باید منتظر ماند و دید تا چه کسی با برعهده گرفتن سکان شهرداری نکا به عنوان شهردار، در روند رو به رشد ارائه خدمات مختلف شهری و عمران و آبادانی نکا پیشتاز می‌شود.

پاسخ افکار عمومی را بدهید

با وجود اینکه استعفای شهردار نکا از سوی اعضای شورای اسلامی شهر نکا انجام و با موافقت روبرو شده است و سرپرست جدید هم معرفی شده است؛ اما تاکنون با تماس‌های مختلف موفق به چگونگی و علت این استعفا از سوی رئیس شورای اسلامی نکا نشده‌ایم.

این در حالی است که به واسطه ساخت و سازها و کارهای عمرانی که شهردار مستعفی نکا در مان یکسال گذشته در شهر نکا انجام داده است؛ مردم در شوک رفته‌اند و منتظر پاسخ روشن و واضح اعضای شورای اسلامی شهر نکا هستند و امیدواریم هر چه زودتر پاسخ افکار عمومی داده شود.

وجود مشکلات مالی در بدنه شهرداری، اختلافات شهردار مستعفی نکا با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر نکا که از سوی برخی رسانه‌ها، فضاهای مجازی و محافل بیان می‌شود و مشکلات در ترددی که توسط شهردار نکا برای استعفا بیان شد؛ همه و همه علامت سوال بزرگی است که در کمتر از 24 ساعت گذشته مردم را درگیر کرده است.

مدیریت شهری مازندران بر روی گسل

با توجه به اینکه سه شهردار مستعفی شهرهای مختلف مازندران در شهرهای بابلسر، رامسر و نکا، مشکلات خانوادگی و سکونت در شهر محل خدمت را دلیل اصلی کناره‌گیری از شهرداری‌های مختلف شهرهای استان مازندران اعلام کرده‌اند؛ می‌توان اینچنین برداشت کرد که مدیریت شهری در برخی از شهرهای مختلف مازندران بر روی گسل تغییر و تحولات قرار گرفته است.

سریال دنباله‌دار مدیریت شهری در شهرهای مازندران همچنان ادامه دارد و بعد از استعفای شهرداران بابلسر و رامسر، اینک استعفای شهردار نکا موج جدیدی را برای انتخاب مدیریت شهری نکا ایجاد کرده است و از هم اکنون افراد مختلفی برای تکیه زدن به این سمت خیز برداشته‌اند.

شایعه و ناکام ماندن استعفای شهردار آمل

بعد از تأیید استعفای شهردار بابلسر خبر استعفای شهردار آمل هم در مهر ماه امسال در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی مطرح شد اما این مسأله تنها در حد شایعه باقی ماند و به نوعی استعفا در شهرداری آمل ناکام ماند.

میانگین عمر مدیریت شهری مازندران یکساله شد

در حالی موج استعفای شهرداران برخی از شهرهای مازندران از مهر ماه امسال آغاز شده است که عمر مدیریت این شهرداران تنها به یکسال رسیده است و در کمتر از یکسال، شهرداران سه شهر مازندران اقدام به استعفا کردند.

سیدمرتضی شفیعی شهردار بابلسر که در اواخر مهر ماه سال گذشته در جلسه رسمی به عنوان شهردار این شهر ساحلی مازندران انتخاب شده بود؛ در حدود یکسال از انتخاب به این سمت در17 مهر ماه امسال و در یک اقدام نابهنگام از سمت شهرداری این شهر استعفا کرد.

سید مرتضی شفیعی در جلسه شورای شهر بابلسر با تقدیم نامه‌ای به محجوب پروین رئیس شورای شهر بابلسر خواستار استعفای خود به دلیل گرفتاری‌های زندگی و مشکلات شد و این استعفا به تایید 6 عضو شورای شهر بابلسر رسید و سپس صیادیان به عنوان سرپرست شهرداری بابلسر انتخاب شد، اما یک منبع آگاه یک روز بعد از استعفای وی خبر بازداشت شفیعی را صادر کرده است.

مظاهر باقرسلیمی شهردار رامسر هم آبان ماه سال گذشته به عنوان شهردار رامسر انتخاب شد و در جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر رامسر که در 21 مهر ماه امسال با حضور اکثریت اعضا برگزار شده بود، استعفای خود از این سمت را مطرح کرد که این مسئله با موافقت اعضای شورای شهر رامسر همراه بود.

باقرسلیمی علت استعفای خود را به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرد که با موافقت اکثریت اعضای شورای اسلامی رامسر با این استعفا موافقت شد و قدرت‌الله شاه‌منصوریان به عنوان سرپرست موقت شهرداری رامسر معرفی و منصوب شد.

عدم تمایل خانواده برای سکونت در نکا دلیل استعفای شهردار نکا

 و اینک سیدمهدی احمدی شهردار نکا که در 25 مهر ماه سال گذشته به عنوان شهردار نکا معرفی شده بود؛ عصر روز چهارشنبه دوم آبان ماه در حالی استعفا داد که بنا به گفته خودش مهم‌ترین دلیل استعفایش را تأکید وزارت کشور مبنی بر سکونت شهرداران در محدوده قانونی شهر اعلام کرد و گفت: عدم تمایل خانواده اینجانب برای سکونت، موجب شد در تاریخ هفتم مهر ماه یعنی بیست روز قبل از پایان خدمت یکساله استعفایم را تقدیم ریاست محترم شورا کنم.

در متن نامه سیدمهدی احمدی شهردار مستعفی نکا در مورد علل استعفا آمده است:

با توجه به تاکید مجدد وزارت کشور مبنی بر سکونت شهرداران در محدوده قانونی شهر؛ مجبور به استعفا شدم
طی مسیر ساری ـ نکا در طول یکسال؛ مشکلاتی برایم به دنبال داشت که تاکید وزارت محترم کشور مبنی بر سکونت شهرداران و فرمانداران در محل خدمت و عدم تمایل خانواده اینجانب برای سکونت، موجب شد در تاریخ هفتم مهر ماه یعنی بیست روز قبل از پایان خدمت یکساله‌ام استعفایم را تقدیم ریاست محترم شورا کنم.

در هر حال منتظر تصمیم نهایی شورا و تایید کمیته محترم انطباق فرمانداری هستم.

مذاکراتی هم مبنی بر سکونت و بازگشت به شهرداری داشتیم که در صورت رضایت خانواده این امر ممکن خواهد بود.

اگرچه استعفا بدون اطلاع قبلی و بدون دعوت از من در صحن شورا مطرح گردید؛ ولی بنده استعفا را حدود ۲۵ روز پیش تقدیم شورای محترم نمودم لذا از علما؛ بزرگان و همه مسؤولان و شهروندان عزیز نکایی به خاطر این تعجیل عذرخواهی می‌کنم و حتما اقدامات انجام گرفته در طی یکسال گذشته به اطلاع شهروندان محترم خواهد رسید.

در طول دو ماه گذشته استعفاهای مختلف در سطح مدیریت شهری شهرهای مختلف مازندران، کمر مدیریت شهری را خم کرده است و اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین و ارزشمنمدترین مؤلفه سرمایه اجتماعی را خدشه‌دار کرده است و انتظار است اعتماد به بدنه مدیریت شهری برگردد تا شاهد نشاط اجتماعی و اعتماد عمومی در سطح جامعه باشیم.

 

منبع:فارس