۱۴:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱

نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین برنج

نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین برنج

برداشت کشت اول برنج در ۱۹۵هزار هکتار برابر با حدود ۹۰درصد از شالیزارهای مازندران در حالی انجام شد که همچنان بازار برنج کم رونق و شالیکاران نسبت به قیمت پایین برنج ناراضی هستند.

به گزارش کاسپین24 |  بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که ۱۸۵ هزار هکتار ارقام محلی و مابقی هم ارقام پرمحصول کشت شد که تا کنون برداشت ۱۹۰ هزار هکتار از این زمین ها انجام شد.

بررسی های میدانی نشان می دهد قیمت عمده فروشی برنج طارم هاشمی و طارم محلی در شالیکوبی های مازندران ۶۳ تا ۷۰ هزار تومان است که به ندرت خرید و فروش می شود.

کاهش حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی قیمت عمده فروشی برنج طارم محلی و هاشمی نسبت به شهریور ماه سال گذشته در حالی است که همچنان بازار برنج در رکود به سر می برد و شالیکاران به شدت نسبت به این موضوع دغدغه دارند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران وضعیت عملکرد تولید و کیفیت برنج را عالی توصیف کرد و گفت: تا کنون برداشت ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که ۹۷درصد برداشت به صورت مکانیزه یعنی با کمباین های مخصوص برداشت شالی صورت گرفت.

خلیل حقیقی به استقبال کشاورزان نسبت به کشت مجدد برنج در قالب نشا دوباره و رتون اشاره کرد و ادامه داد: عمده کشاورزان حوضه آبریز دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز واقع در شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر کشت دوباره را انجام دادند.

وی با توضیح این که بارندگی های اواخر خرداد و اوایل مرداد سبب شد تا بیشتر کشاورزان در شخم و شیار و آب تخت کردن زمین با مشکل مواجه نشوند، تصریح کرد: طبق اظهارات کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی استان فرایند رشد کشت دوباره برنج نیز مناسب است.

کشت دوم برنج به دو صورت نشای مجدد و دونوچ یا رتون انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به آب ان کمتر است.

دغدغه شالیکاران از پایین بودن قیمت برنج

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران به دغدغه شالیکاران نسبت به پایین بودن قیمت و عرضه محصولشان اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان در واقع به نوعی منتظر اعلام کارشناسی قیمت برنج ارقام محلی طارم هاشمی هستند.

حقیقی با اظهار این که امسال قیمت برن نسبت به چنین روزهای سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان پایین تر است، ادامه داد: این درحالی است که در سال زراعی جاری هزینه های کشت برنج بیشتر از سال گذشته بوده است.

بررسی نشان می دهد که اکنون اختلاف قیمت برنج کیفی مازندران با برنج های وارداتی هندی و پاکستانی به نزدیکترین عدد رسیده است، اکنون هر کیلو برنج وارداتی ۴۸ تا ۵۱ هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود که با قیمت برنج های کیفی تولیدی داخلی فاصله حدود ۱۰ هزار تومانی دارد.

وضعیت متفاوت از تولید تا بازار برنج مازندران از این باب است که به نظر می رسد علاوه بر پایین بودن قیمت، رکود بازار و برنج های باقی مانده روی دست کشاورزان، کاهش حدود ۶ هزار هکتاری سطح کشت و ۴۰ هزار هکتاری ارقام پرمحصول برنج درسال زراعی جاری مزید بر علت شدت گرفتن نگرانی کشاورزان نسبت به سوء استفاده واسطه ها و دلالان شده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد. این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.


منبع : ایرنا