۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۱۶
کاسپین24 گزارش می دهد

نبود تناسب در سهم مدیریتی زنان و مردان

نبود تناسب در سهم مدیریتی زنان و مردان

مدیریت زنان در سازمان های سایر كشورها دستاوردهای شایان توجهی داشته است، ولی تمایل عمومی در بیشتر سازمان های دولتی كشور ما به برگزیدن مدیران مرد معطوف است. به نظر می رسد در این میان عامل جنسیت بیش از شایستگی و توانمندی مورد توجهمی باشد.

به گزارش کاسپین24| مدیریت زنان در سازمان های سایر كشورها دستاوردهای شایان توجهی داشته است، ولی تمایل عمومی در بیشتر سازمان های دولتی كشور ما به برگزیدن مدیران مرد معطوف است. به نظر می رسد در این میان عامل جنسیت بیش از شایستگی و توانمندی مورد توجه است. عوامل مربوط به فرهنگ سازمانی، نگرش مدیران مرد نسبت به زنان و مهارت مدیریتی زنان در این میان باید مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج پژوهشی نشان می دهد كه فرهنگ سازمانی باعث عدم حضور زنان در پست های مدیریتی دولت شده است. همچنین مدیران مرد نسبت به توانایی های مدیریتی زنان، نگرش مثبتی ندارند. علاوه بر این در حالی كه بین مهارت های ادراكی مدیران زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد میان مهارت های انسانی مدیران زن و مرد تفاوت معناداری دیده می شود.

بیش از ۳۵ هزار زن در دستگاه‌های دولتی استان مازندران مشغول به فعالیت هستند و از زمان اجرای تصمیم رئیس جمهور و در نظر گرفتن سهمیه ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی برای بانوان تاکنون تنها برای ۱۶ بانوی مازندران این تصمیم اجرایی شد و در پست‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند.

۲ مدیرکل ، ۹ معاون مدیرکل، ۲ معاون فرماندار و سه بخشدار سهم اختصاص پست‌های مدیریتی به جامعه زنان در مازندران است که شامل ۲ درصد اختصاص این پست‌ها است و هنوز تا رسیدن به سهم ۳۰درصدی فاصله وجود دارد.

جایگاه زنان در مازندران رضایت بخش نیست

قدیسه رضوانیان عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با کاسپین24، می گوید: با توجه به آنکه حدود ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند اما زنان هیچ نقشی در جایگاه‌های اجتماعی مدیریتی ندارند و حتی باید جذب هیئت علمی زنان افزایش یابد در حالی که این چنین نیست.

رضوانیان می افزاید: دولت روحانی عنوان کرد که جایگاه زنان را ارتقا می‌دهند اما از نظر زنان این امر تنها وعده بود، زنان در دولت فعلی در رده های پایین مدیریتی و درتعداد اندکی در رده های میانی حضور دارند و خبری از حضور زنان در سطوح عالی مدیریتی نیست.

وی با اشاره به روند انتصاب بانوان در مازندران نیز با اشاره به اینکه در استان مازندران نیز این روند را در بکارگیری بانوان در سطح مدیریتی نیز شاهد نیستیم، ادامه می دهد: جایگاه زنان در مازندران چندان رضایت بخش نیست، شاید تا حدودی زنان خود تلاش نکرده باشند تا جایگاه واقعی خود را بدست آورند اما بها دادن به نیمی از جمعیت فعال کشور سهوی نیست.

وی تصریح می کند: در بسیاری از موارد در رسانه‌ها نیز تبلیغ می‌شود که زنان باید به خانه‌داری بپردازند؛ در حالی که نباید این چنین باشد زیرا زنان مدیرانی هستند که علاوه بر خانه می‌توانند مدیریت و نظم خاصی به جامعه در سطح مدیریتی کلان دهند. زنان حتی در هنگام مدیریت کلان نیز هیچ گاه از خانه‌داری خود کناره گیری نمی‌کنند، آنان می‌توانند بیشتر از توان خود کار کنند اما از آنجایی که شرایط اجتماعی و گفتمانی تغییر کرد، زنان به دنبال ایفای نقش خود در مدیریت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه در استان مازندران نیز این روند مدیریتی برای زنان قابل قبول نیست، می گوید: باید به زنان میدان داده شود و زنان باید تمرین و ممارست کنند تا واگذاری مسئولیت‌ها و همگانی کردن این وظایف در سطح خرد و سپس در سطح کلان به آنان داده شود.

وی تصریح می کند: آموزش‌های مدیریتی به زنان داده نشد و به زنان مجال کمتری داده شد تا خود را نشان دهند. ارائه وظایف به زنان باید در عمل باشد و نباید واگذاری مسئولیت به زن فقط فانتزی و ویترینی باشند. زنان باید خود را در مسئولیت‌های کلان به مسئولان نشان دهند و از هر فرصتی که برایشان ایجاد می‌شود به درستی استفاده کنند.

نبود تناسب در سهم مدیریتی زنان و مردان

ساره نیکجو فعال در حوزه زنان در گفت و گو با کاسپین24 با بیان اینکه زنان در اجتماع و جامعه سیاسی نقشی ندارند و نقش آنها بسیار کم رنگ است، می گوید: نیمی از جمعیت مازندران بانوان هستند که با وجود کثرت به نظر به این میزان جایگاه سیاسی و اجتماعی به آنان اعطا نشده است؛ در ادارات نیز حتی جایگاه بانوان در سطح کارشناس مسئول هم دیده نمی‌شود و اگر تناسبی تشکیل دهیم می‌توان دریافت که درصد اندکی از آن بانوان و این امر نمونه وضعیت زنان مازندرانی در جامعه است.

فعال حوزه زنان استان مازندران با بیان اینکه فرزند، پدر، مادر و سایر افراد در خانواده نقشی دارند و هنگامی هر فردی در جایگاه خود قرار گیرد نقش خود را ایفا خواهد کرد، می افزاید: نباید جنسیت را مطرح کرد؛ بلکه زن و مرد هر فردی که می‌تواند در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد در پیشرفت جامعه نیز نقش دارد. اگر به زنان بها داده شود مطمئنا قوی‌تر و بهتر از مردان می‌توانند عمل کنند.

نیکجو با اشاره به اینکه سهم زنان از مدیریت در استان به خوبی اعطا نشده است، می گوید: به دلیل اینکه این مردان هستند که باید سهم بانوان از پست های مدیریتی را اعطا کنند، این مهم تاکنون محقق نشده است.