۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰

نخستین همایش نمایش‌های عاشورایی مازندران آغاز به کار کرد

نخستین همایش نمایش‌های عاشورایی مازندران آغاز به کار کرد

نخستین همایش نمایش‌های ایرانی عاشورایی مازندران از عصر امروز شنبه در ساری آغاز به کار کرد و قرار است سه اثر نقالی عاشورایی در نخستین روز برای عموم اجرا شود.

به گزارش کاسپین24 | همایش نمایش‌های ایرانی عاشورایی مازندران که فراخوان آن ماه گذشته به منظور احیا و ترویج نمایش‌های آیینی ایرانی منتشر شد، با اجرای ۱۰ اثر نمایشی آیینی در قالب نقالی، مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی و سوگ‌خوانی تا روز دوشنبه ۱۲ مهر در ساری برگزار می‌شود.

دبیر نخستین دوره همایش نمایش‌های ایرانی عاشورایی مازندران گفت: هدف از اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی حفظ و صیانت از آیین‌های کهن ایرانی اسلامی و تولید اثر در مسیر فرهنگسازی مبتنی بر ارزش‌های دینی با احیای نمایش‌های اصیل ایرانی مانند نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و سوگ‌خوانی از طریق اجرا برای مردم است.

سید علی شیدایی‌فر افزود: پس از انتشار فراخوان ۱۸ اثر در قالب‌های مختلف پرده‌خوانی، نقالی، مقتل‌خوانی و سوگ‌خوانی به دبیرخانه فرستاده شد که در نهایت با بررسی همه آثار ۱۰ اثر برای اجرا در بخش نهایی جشنواره انتخاب شد. هنرمندانی که آثاری را برای شرکت در این رویداد آماده کردند از بخش‌های مختلف هنرهای نمایشی اعم از تعزیه‌خوانی، تئاتر و نقالی هستند.

وی اظهار کرد: نکته مهم و قابل توجه این که پنج اثر از ۱۸ اثر دریافتی متعلق به هنرجویانی است که دوره هنرهای نمایشی را در زندان‌های مازندران پشت‌سر گذاشتند و برای این رویداد اثر نمایشی تولید کردند. از پنج اثری که توسط این هنرجویان تولید شد سه اثر کیفیت لازم برای حضور در بخش نهایی را داشت و در جمع آثار برگزیده برای اجرای عموم قرار گرفت.

سرپرست گروه تئاتر شیدا خاطرنشان کرد: آثار دریافت شده از شهرستان‌های مرکزی و شرقی مازندران هستند و با وجود این که فراخوان به صورت استانی منتشر شد از شهرستان‌های غربی مازندران متأسفانه اثری دریافت نشد. این در حالی است که غرب استان ظرفیت‌های مناسبی در این زمینه دارد. البته یکی از دلایل استقبال نکردن ممکن است دوری راه باشد. با این حال امیدواریم در دوره‌های بعدی هنرمندان سراسر استان در این رویداد حضوری فعال داشته باشند.

شیدایی‌فر خاطرنشان کرد: ۱۰ اثر برگزیده قرار است از امروز تا دوشنبه ۱۲ مهر در محوطه باز امامزاده یحیی(ع) ساری برای عموم اجرا شود. البته این اجراها رقابتی نیستند ، اما قرار است در پایان همایش با رأی مردم به سه اثر برتر جوایزی اهدا شود.

دبیر نخستین دوره همایش نمایش‌های ایرانی عاشورایی مازندران درباره آثار برگزیده و برنامه اجرای آثار گفت: امروز سه اثر نقالی در محوطه باز آستانه امامزاده یحیی(ع) ساری برگزار می‌شود. از ساعت ۱۵:۳۰ سید محمدکاظم موسوی از ساری اثر خود را اجرا می‌کند. ساعت ۱۶ مهسان شعبانی از بهشهر به اجرای نقالی می‌پردازد و ساعت ۱۶:۳۰ مرتضی حق‌شناس از قائمشهر برای مردم نقالی اجرا خواهد کرد.

وی افزود: اجراها فردا از ساعت ۱۵ آغاز خواهد شد. ساعت ۱۵ عبدالرضا نافعی از ساری و ساعت ۱۵:۳۰ مهدی مرادی از ساری دو اثر نقالی را اجرا خواهند کرد. ساعت ۱۶ حسین غلامی از قائمشهر یک اثر پرده‌خوانی را اجرا خواهد کرد و ساعت ۱۶:۳۰ حسین همایونی از ساری یک اثر در دسته مقتل‌خوانی را برای مردم اجرا می‌کند.

به گفته شیدایی‌فر، ساعت ۱۵ روز دوشنبه نیز حمید محمدی از ساری یک اثر سوگ‌خوانی را اجرا می‌کند و پس از آن جواد آقاپور از آمل در ساعت ۱۵:۳۰ پرده‌خوانی خواهد داشت. آخرین اجرا نیز مربوط به یک اثر نقالی است که ساعت ۱۶ توسط مهدی روحی از ساری اجرا می‌شود. ساعت ۱۶:۳۰ روز دوشنبه نیز مراسم پایانی و معرفی سه اثر برگزیده برگزار خواهد شد.

این همایش با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، اداره کل امور خیریه و اوقاف مازندران، انجمن هنرهای نمایشی مازندران، شهداری ساری و گروه تئاتر شیدا برگزار می‌شود.


منبع : ایرنا