۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۶
هر کیلو طارم زیر 60 هزار تومان

نرخ جدیدر برنج از سوی جهاد کشاورزی مازندران

نرخ جدیدر برنج از سوی جهاد کشاورزی مازندران

سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه میانگین قیمت عمده فروشی انواع برنج تولیدی کهنه را به تفکیک ارقام محلی و پرمحصول در شالیکوبی های استان اعلام کرد.

به گزارش کاسپین24 | جهاد کشاورزی مازندران میانگین قیمت هر کیلوگرم برنج سفید طارم محلی و هاشمی ۵۸۶ هزار و ۲۵۰ ریال، شیرودی ۳۴۱ هزار و ۲۵۰ ریال، ندا ۳۱۵ هزار ریال و فجر ۴۵۲ هزار و ۵۰۰ ریال است.

ذکر این نکته مهم است که همین ارقام که اکنون جهاد کشاورزی مازندران متوسط قیمت انواع برنج را اعلام کرد در واقع برنج نو سال گذشته است که در چنین روز هایی طارم هاشمی و محلی به صورت عمده فروشی در شالیکوبی ها ۹۵ تا ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش شده است.

کاهش حدود ۴۰ درصدی قیمت برنج کهنه سال گذشته مازندران اکنون درحالی است که طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران استان حدود ۳۰۰ هزار تن انواع برنج های تولیدی همچنان آماده فروش در انبارها موجود است، از سوی دیگر با شروع برداشت محصول شالی، ‌برنج نو امسال تا آخر هفته وارد بازار استان می شود.

گزارش میدانی از شالیکوبی‌های استان نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان که در حال حاضر به طور متوسط در هر کیلوگرم کمتر از ۶۰ هزار تومان و رقم های کیفی پرمحصول ندا و شیرودی نیز حدود ۳۲ تا ۳۵هزار تومان آماده عرضه از سوی کشاورزان است، اما تقاضا برای خرید وجود ندارد.

این که فاصله نرخ عمده فروشی انواع برنج در شالیکوبی های مازندران با عرضه همین ارقام در فروشگاه های زنجیره ای استان مازندران تا حدود ۵۰ درصد بیشتر باشد نیز جای سوال است، اکنون برنج طارم هاشمی و محلی در بسته بندی های ۱۰ کیلویی تا یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان برابر با کیلویی ۱۱۱ هزار تومان عرضه می شود.

اگر متوسط هزینه سورتینگ و بسته بندی هر کیلو برنج بین هشت تا ۱۰ هزار تومان محاسبه شود، نباید نرخ برنج در فروشگاه های زنجیره ای به نسبت عمده فروشی تا ۵۰ هزار تومان در هر کیلو گرم اختلاف داشته باشد.

از طرفی بر اساس تبلیغاتی که بعضی از تجار در فضای مجازی انجام می دهند، همین برنج در استان های بزرگ و پر جمیعت البته با محاسبه هزینه حمل و نقل از جمله تهران و مشهد تا ۱۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

برابری قیمت تمام شده تولیدی برنج نو با قیمت فروش برنج کهنه

یکی از مسوولان جهاد کشاورزی مازندران قیمت برنج کهنه اعلام شده را برابر با قیمت تمام شده برنج نو دانست گفت: به طور یقین برنج امسال باید تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت فعلی خرید و فروش شود تا شالیکاران ،متضرر نشوند.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: طبق محاسبه و با توجه به افزایش قیمت انواع نهاده ها و هزینه های کارگری، امسال برای هر کیلو برنج تولیدی ارقام محلی طارم هاشمی حدود ۵۵ هزار تومان و برای ارقام کیفی پرمحصول تا ۴۳هزار تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: درآمد شالیکاران از محل فروش محصولشان برای یکسال است و اگر نتوانند محصولشان را به نسبت هزینه و متوسط درآمد سالانه عرضه کنند، با چالش جدی مواجه می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی که هفته گذشته به استان مازندران سفر کرده بود اعلام کرد که خرید برنج پرمحصول شالیکاران در دستور کار قرار گرفت اما خرید برنج طارم و هاشمی از سوی شالیکاران نیز به‌زودی بررسی و اعلام می شود.

محمدعلی نیکبخت در بازدید از اراضی شالیزاری بابل در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان خرید برنج طارم و هاشمی است که همکاران ما در جهاد کشاورزی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی گفت : با بررسی‌هایی که در خصوص خرید برنج طارم و هاشمی انجام می‌شود به زودی تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران زیر کشت برنج رفته است که حدود ۹۰ درصد از ارقام طارم محلی و هاشمی است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.


منبع : ایرنا