۱۵:۵۵ ۱۳۹۶/۲/۲۴

نقش رسانه ها در انتخابات

نقش رسانه ها در انتخابات

نکته مهم در مورد رسانه ها، نقش تعیین کننده آن در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی است. مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام است.

به گزارش کاسپین24؛بدون شك  نقش رسانه ها در تبیین هویت انسانی و تعیین شیوه های زندگی او بسیار مهم و قابل تامل است و از سوی دیگر رسانه ها یکی از الزامات هویت جمعی در جهان کنونی است و تو گویی بدون آن زندگی حداقل به شکل مدرنش ناممکن و نا میسر می نماید و به همین دلیل  نقش رسانه ها در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا امری روشن و بدیهی است.

نکته مهم در مورد رسانه ها، نقش تعیین کننده آن در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی است. مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام است. به همین سبب مشارکت و رقابت از مهم ترین مولفه های دموکراسی است. اکنون دغدغه اصلی این است که چگونه می توان، این مشارکت را تامین و همگانی کرد؟

رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان جهان مدرن در پویایی و شکوفایی دموکراسی نقش فزاینده ای به عهده دارد.بدون تردید نقش رسانه ها در پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا بسیار مهم و حیاتی است رسانه ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه پذیر رسانه ای عمل کنند، می توانند در هدایت مردم به سمت برنامه ها و توانایی های تیم های داوطلب نقش ایفا کنند.

مستقل عمل کردن رسانه ها و عدم جانبداری آنها از کاندیداها ضروری است و رسانه ها و مطبوعات، فقط باید برنامه های کاندیداها را به آگاهی مردم برسانند و فراتر از آن عمل نکنند.

رسانه ها نباید از کاندیدایی خاص حمایت کنند و  بدون شک، حمایت رسانه ها از نامزدهای خاص، مردم را دچار شبهه و بدبینی نسبت به آنها می کند؛ بنابراین بی طرفی رسانه ها در انتخابات بسیار مهم است.

یكی از فعالان رسانه ای نوشهر و چالوس در این باره به ایسنا می گوید: نقش رسانه ها و خبرنگاران در هر انتخاباتی اگر شاخصه بی طرفی را رعایت کنند نقشی کارآمد و تاثیرگذار خواهد بود. رسانه ها با معرفی معیارهای کاندیدای اصلح و وظایف شوراها می توانند نسبت به اگاه سازی اقشار مختلف جامعه اقدام کنند.

لاله انگورج تقوی تصریح می کند: بدون شک تحلیل ها، گزارش ها، حتی مصاحبه هایی که در رسانه های جمعی اعم از مجازی و خبرگزاری ها، نشریات و صدا و سیما انعکاس داده می شود نقشی تبیین کننده برای مردم دارد.   به طور اختصاصی در انتخابات شوراهای شهر، رسانه ها به ویژه رسانه های محلی می توانند با انتشار وظایف شوراها و بیان عملکرد و حدود وظایف آنها، ضمن آشنا ساختن شهروندان، از اشاعه شعارهای مردم فریب و وعده وعیدهای نشدنی از سوی کاندیداها جلوگیری کنند، که همین مسئله تاثیر بسیاری در انتخابات اگاهانه خواهد داشت.

خبرنگار و نماینده یک خبرگزاری در نوشهر و روزنامه سراسری در نوشهر و چالوس نیز درباره نقش رسانه ها در انتخابات شوراها می گوید: رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقش مهم و غیرقابل انکاری دارند و می توانند با آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در انتخاب کاندیداهای شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی پارلمان شهری کمک زیادی کنند .

محمد حسین ملایی با تاكید بر بی طرفی رسانه ها نسبت به جناح ها و احزاب در انتخابات اظهار می کند: بی طرف بودن یكی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا روشنگری رسانه ها مسیر حقیقی و خیرخواهانه برای ابعاد مختلف جامعه را طی کند

وی می افزاید: بررسی مطالبات جامعه شهری از دیگر موضوعاتی است که رسانه ها باید با حضور در بین اقشار مختلف مردمی به آن بپردازند و کاندیداها نیز بر این اساس آنچه که می توانند در تحقق مطالبات جامعه به صورت مستند و واقعی مفید واقع شوند برای مردم بازگو کنند و از فرافکنی و عوامفریبی دوری کرده و به میزان توانایی خود سخن بگویند.

این فعال رسانه ای در نوشهر و چالوس  تصریح می کند: رسانه ها پس از اتمام انتخابات باید همچنان به نقش محوری خود در راستای تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی کسانی که به پارلمان شهری راه یافته اند، ثابت قدم بمانند و البته در این زمان نباید بی طرفانه عمل کنند بلکه باید کاملا در جناح مردم قرار بگیرند زیرا رسانه نماینده افکار عمومی جامعه هستند.

ملایی تاكید كرد: نمایندگان منتخب مردم در شوراهای شهر و روستا باید بدانند همانطوری که مردم حق انتخاب دارند حق انتقاد از موکلان خود را نیز دارند و شوراها به جای نگاه منفی و حذفی نسبت به منتقدان، به رفع نقاط ضعف خود و تقویت نقاط مثبت کاری بپردازند.

خبرنگار و نماینده هفته نامه در نوشهر و چالوس نیز با بیان اینكه رسانه های جمعی در رونق بخشیدن به انتخابات نقش بسزایی دارند، اظهار كرد: رسانه ها می توانند آرای و نیازهای واقعی مردم را دسته بندی کرده و منعکس کنند تا هم مسئولان از خواست عموم مطلع شده و سیاست های کشور را برآن اساس تنظیم و اجرا کنند و هم مردم یقین کنند که آرای آنها به درستی به مسئولان منتقل شده است.

زهرا خطیبی می افزاید: از جهتی دیگر رسانه ها می توانند چهره های مردمی و مومن را به مردم معرفی کنند و همچنین عملکرد مسئولان را نقد منصفانه کنند تا مردم در انتخابشان واقع بین بوده و اسیر تبلیغات کاذب نشوند در این میان انتقال اطلاعات اگر به درستی انجام نشود نتیجه سوء خواهد داشت.

وی می افزاید: رسانه ها باید با بازتاب مطالب خود، همگرایی و همصدایی در دولت ایجاد کنند و گوشزد کردن اهمیت انتخابات در عرصه رسانه ها امری لازم و ضروری است. نقش رسانه ها و فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در میزان انتخابات حائز اهمیت است و هر روز این اطلاع رسانی می تواند در نوع انتخاب مردم در عرصه انتخاب نماینده خود در شورای اسلامی شهر و روستا کمک کننده باشد.

خطیبی می گوید: هوشیاری مردم در عرصه انتخابات جاری،سرنوشت آنها را رقم خواهد زد و باید تعصبات قومی و قبیله ای کنار گذاشته شود و با احترام وصلابت خود گامی موثر برای تعیین سرنوشت خود و جامعه بردارند.

یكی دیگر از فعالان رسانه ای چالوس نیز با اشاره به نقش مهم رسانه ها در انتخابات اظهار می کند: یکی از وظایف رسانه ها، اطمینان بخشیدن به مردم از روند برگزاری صحیح و قانونی انتخابات است که به منظور تحقق این مهم، خبرنگاران خود باید در جریان فرایند اجرای انتخابات قرار گرفته و آگاهی مردم را نسبت به این رویداد سیاسی افزایش دهند و لزوم التزام همه افراد به قانون را گوشزد کنند.

بهنام دیوسالار می گوید: رسانه ها به عنوان عامل اصلی در ترغیب مردم به مشارکت حداکثری پای صندوق های رای نقش بسزایی دارند، زیرا یکی از مهم ترین نقش رسانه ها در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی، تبیین اهمیت انتخابات است که زمینه و بستر مشارکت و حضور حداکثری مردم را فراهم می کند.

وی می افزاید: رسانه ها می‌توانند در جامعه فرهنگ قانون مداری را تقویت و ترویج کنند زیرا اصل برگزاری انتخابات در قانون است و رسانه ها در نهادینه کردن این امر نقش مهمی دارند و حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات علاوه بر افزایش امنیت، موجب ارتقای مطالبات مردم در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می شود.

خبرنگار روزنامه صبح چالوس بیان می کند: نقش رسانه ها در اطلاع رسانی در قبل، زمان و بعد از انتخابات بسیار مهم است و موجب برگزاری حماسه سیاسی سالم و شکوهمند می شود زیرا که با انعکاس اطلاعات به موقع، مناسب، دقیق و با شفاف سازی، فرایند برگزاری انتخابات به خوبی صورت می گیرد و اعتماد سازی در بین مردم را فراهم می کند.

دیوسالار تاكید می کند: حضور حداکثری مردم در انتخابات نتیجه فعالیت و تلاش رسانه های جمعی است و برآیند انتخابات در آزادی قلم و بیان تاثیر شگرفی دارد. در هر محله رسانه‌ها باید در چارچوب همان زمان اقدام به نشر مطالب کنند و یکی از مهم‌ترین کارها این است که به حدس و گمان‌های بی‌پایه و اساس دامن زده نشود و رسانه‌ها نیز به کمک مسئولان و مردم باید تلاش کنند تا این پروسه به درستی و خوبی شکل گیرد.

از دیگر فعالا رسانه ای و فرهنگی نوشهر نیز در این‌باره می گوید: اولین، مهم ترین و اساسی ترین قسمت هر انتخاباتی، رسانه وابسته به آن و یا اساسا، رسانه ها هستند و در واقع خط مقدم و پیشانی آن انتخابات و کسانی که قرار است از سوی مردم بر مسند امور گمارده شوند می باشند.

محمد مهدی موسوی با اشاره به نقش آفرینی رسانه های شنیداری، دیداری و نوشتاری گفت: خبرنگار ملزم به رعایت اخلاق بوده و باید محققی امین، دلسوز، فهیم و کارآمد باشد و صاحب قلمی رسا و دور از هرگونه جانبداری بماند.

وی با ابراز تاسف از اینكه در این میان چه زشتی هایی به واسطه قدرت ذاتی رسانه که بزک و زیبا نمایش می دهند و چه زیبایی هایی که زشت نمود پیدا می کنند، می افزاید: البته این دست کارها از کسانی بر می آید که کاسبان و قلم فروشان این قشر فرهیخته، آگاه و کارآمدند و در کسوت و لباس این عزیزان به فریب عامه می پردازند که خروجی آن همان نشریات به اصطلاح زرد بوده که هر روز و هر ساعت با کم و زیاد شدن مبالغ و جیره دریافتی چرخش هایی وحشتناک و جامعه براندازی از آنها شاهد هستیم.

این فعال رسانه ای تاكید می کند: بنابراین هم مخاطبان و هم کسانی که از آن سود اجتماعی و سیاسی می برند، باید بدانند که وجدان و آگاهی دقیق و تحقیقات درست و جامع و میدانی می تواند کارساز بوده و شجاعت اصحاب قلم و رسانه نیز از همان دست می باشد که همه از تمام جهات روی لبه تیغ داوری و نقد افکار عمومی قلم و قدم می زنند.

به گزارش ایسنا، در پایان و بر اساس آنچه از اصحاب جمعی از فعالان رسانه ای گفته شد نشان می‌دهد رسانه ها نقشی بسیار مهم در تنویر افكار عمومی دارند و این عده باید در زمان انتخابات بی طرفی را حفظ كنند و اگر انتقادی است از تخریب كاندیداها بپرهیزند.

 

 

 گزارش سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران