۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کاسپین24 بررسی می کند

نمایندگان مجلس در مازندران چه باقی گذاشتند !

نمایندگان مجلس در مازندران چه باقی گذاشتند !

انتخابات در مازندران و کل کشور به پایان رسیده است اما نکته جالب در مازندران این است که هیچ یک از نمایندگان فعلی مازندران موفق به رای آوری نشدند یا تاییده های لازم برای مجلس یازدهمی شدن را کسب نکردند.

به گزارش کاسپین24| انتخابات در مازندران و کل کشور به پایان رسیده است اما نکته جالب در مازندران این است که هیچ یک از نمایندگان فعلی مازندران موفق به رای آوری نشدند یا تاییده های لازم برای مجلس یازدهمی شدن را کسب نکردند.

در کنار عملکرد منفی مجلس دهم در حوزه های مختلف که به عدم رای آوری این نمایندگان منجر شد، عملکرد نمایشگاه مجلس دهم در استان مازندران نیز در عدم دست یافتن این گروه به صندلی یازدهم موثر بود.

جنجال های چند سال اخیر برای کسب امتیاز منطقه آزاد که به گواه افکارعمومی یک شوی سیاسی برای انتخابات توسط نمایندگان بود اقبال لازم را برای نمایندگان فعلی مجلس به همراه نداشت.

منطقه آزاد در استان مازندران همچنان به یک سلاح سیاسی در میان نمایندگان تبدیل شده بود و با توجه به اختلافاتی که میان نمایندگان وجود دارد همچنان بی نتیجه مانده است.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران باهدف کاهش مخالفت‌های منطقه‌ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروه‌های صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

در طرح جدیدی موسوم به ایجاد سه لکه منطقه آزاد، بندر امیرآباد، فریدون‌کنار و نوشهر به‌صورت هم‌زمان و مکمل برای راه‌اندازی این ساختار جدید اقتصادی پیشنهادشده است که منتظر رأی نهایی مجلس است.

اگرچه مناطق آزاد دارای مزیت‌های مختلفی است اما رصد و پایش کارنامه مناطق آزاد کشور این سؤال را مطرح می‌کند که مناطق آزاد توانسته است به اهداف موردنظر دست یابد یا گذرگاهی برای واردات اجناس مصرفی و لوکس شده است.

به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از مناطق آزاد علاوه براینکه به خروج ارز و ضربه زدن به اقتصادی داخلی منجر شده است، توان رقابت در صنایع داخلی را نیز از بین می‌برد و درنتیجه بیکاری کارگران و پایین آمدن توان تولیدات شرکت‌ها را دامن می‌زند.

عباس علی بهاری اردشیری نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با کاسپین24، در زمینه تحقق نیافتن منطقه آزاد به دلیل اختلاف نمایندگان، گفت: انتقاد جدی به نمایندگان وارد است و آن اینکه نمایندگان باید کلان نگر باشند در حالی که آنان بخش حوزه خود را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند.

بهاری افزود: مشکل جدی نبود بندر آزاد در استان مازندران آن است که نمایندگان بخشی نگر هستند.

وی تصریح کرد: از نمایندگان مازندران هر فردی ادعا دارد که بندر آزاد در شهر حوزه انتخابیه خودش باشد یعنی نمایندگان نوشهر و چالوس بندر را در شهر خود تقاضا دادند و بابلسر و فریدونکنار و سایر نقاط نیز به دنبال منطقه آزاد تک واحدی برای خود بودند که نتیجه این اختلافات نمایندگان موجب شد تا نتیجه درستی حاصل نشود.

نماینده ادوار مجلس، یادآور شد: بندر آزاد نیاز به فضای زیادی دارد که در غرب مازندران فراهم نیست.

وی تصریح کرد: در بنادر آزاد شاید روزی صد تریلی تردد کند که از بابلسر به سمت غرب مازندران، جاده ها توان جابجایی این تعداد وسایل نقلیه است؟ در روزهای عادی نیز جاده های غرب به دلیل ترافیک مسدود می‌شود پس نمایندگان باید به نظر کارشناسان توجه می‌کنند.

بهاری اشاره کرد: بندر امیرآباد راه دسترسی دریا، راه آهن و رفت و آمد به پایتخت از چند طریق دارد و حتی فضایش نیز آماده است و فقط نیاز به یک تابلوی بندر آزاد دارد اما وجود اختلاف میان نمایندگان موجب شد تا این اقدام به تاخیر بیفتد و تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است. بهاری گفت: مدیران استان نیز می‌توانستند براساس کارشناسی خود عمل کنند اما چون موجب انتقاد برخی نمایندگان می‌شد آنان دست نگه داشتند که نباید این ملاحظات را انجام می‌دادند.

نماینده ادوار مجلس، تاکید کرد: این نگاه در میان نمایندگان مازندران یک راهکار سیاسی اقتصادی کشوری و در شان نماینده مجلس نیست.

آشکار شدن نقش نمایندگان مجلس در انتصاب ها و بخش نگری این نمایندگان و نیز عدم توجه به توسعه یکپارچه استان مازندران و استفاده از رانت و رابطه توسط نمایگان مجلس نیز در عدم رای آوری این نمایندگان موثر بود.

کارنامه نه چندان متوازن و نیز پر بار نمایندگان مجلس مازندران در حوزه اقتصادی و نیز اجتماعی و فرهنگی موجب شد، این افراد صندلی ها مجلس یازدهم را از دست بدهند.