۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶

همکلاسی‌ها از دور لایک می‌کنند/ ضعف نظامنامه آموزش مجازی

همکلاسی‌ها از دور لایک می‌کنند/ ضعف نظامنامه آموزش مجازی

فصل مهر و مدرسه نزدیک است و حضوری یا مجازی بودن درس و تحصیل دغدغه بسیاری از والدین و نظام آموزشی در مازندران است، چون نظامنامه آموزشی دقیق و روشن نیست.

به گزارش کاسپین24|   کرونا سال قبل کلاس و درس‌های حضوری را به تعطیلی کشاند و اگرچه نظام آموزشی به صورت مجازی به کار خود ادامه داد اما پیامدهای خلاء تدریس حضوری در سال‌های آتی بر نظام آموزشی مشهود خواهد بود.

گوشی هوشمند، اینترنت، لب تاب از جمله ابزارهای شیوه جدید آموزشی به شمار می‌رود و سال قبل با همه کم و کاستی‌ها، سال تحصیل به سرآمد و شیوه‌های ارزشیابی مبتنی بر آزمون و خطا و ارفاق سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان، دوره را با موفقیت سپری کنند.

دومین مهر کرونایی در پیش است و والدین و اولیای مدرسه هم نگران آموزش‌های حضوری و خطر شیوع کرونا هستند و هم بر این باورند که آموزش‌های مجازی و از راه دور نمی‌تواند جای درس و کلاس و مدرسه را پر کند و شکاف آموزشی تبعات ناخوشایندی را در فرایند تحصیلی فرزندان به جا خواهد گذاشت.

بیشترین نگرانی را خانواده‌های دارای دانش آموزان کنکوری دارند، غلامرضا محمدی اولیای یک دانش آموز پایه دوازدهم ریاضی گفت: سال قبل که آموزش‌ها به صورت مجازی و از راه دور برگزار شد و تکرار آن در سال جاری برای دانش آموزان در آستانه کنکور، شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

وی با اظهار اینکه با توجه به شرایط کرونایی هم نگران حضور دانش آموزان در مدرسه هستیم، افزود: تجربه سال اول آموزش‌های از راه دور نشان داد که زیرساخت‌های این نوع آموزش در استان و کشور آنچنان فراهم نیست زیرا نظام آموزشی ما سال‌ها بر شیوه سنتی و حضور در پایه تخته و کلاس استوار است.

وی گفت: باید بپذیریم که شیرینی حضور در کلاس درس را نمی‌توان با آموزش‌های از راه دور حس کرد و فضای فیزیکی مدرسه برای دانش آموزان یادآور خاطرات زیادی خواهد بود و قابل جایگزینی با آموزش‌های مجازی نیست.

نبود زیرساخت‌های مناسب در مناطق مختلف از جمله روستاها، پایین بودن سطح درآمد اقشار برای تأمین گوشی‌های هوشمند و مهیا نبودن شرایط سبب شده تا خانواده‌ها نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان باشند، از سوی دیگر کرونا با همه سختی‌ها و اپیدمی، جان دانش آموزان و معلمان را تهدید می‌کند و معادله درس و کرونا مجهول باقی مانده است.

مازندران درحالی به استقبال مهر می‌رود که وضعیت استان از نظر شیوع کرونا شکننده است و هر آن احتمال اوج گیری ویروس در استان وجود دارد. نبود نظامنامه آموزش مجازی، ضعف در نظارت بر محتوای آموزشی از دغدغه‌هایی است که در آستانه سال تحصیلی، خانواده‌های مازندران با آن روبرو هستند.

علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تقدیر از تلاش‌های کادر درمان و سلامت، گفت: آموزش در سال تحصیلی جدید با شعار مهر شاداب، توجه به بهداشت روان و سلامت، ارتقای کیفیت در یادگیری آغاز می‌کنیم.

وی با عنوان اینکه استارت پروژه مهر از بهمن ماه سال قبل استارت زده شده است از فعال بودن تمامی کارگروه‌ها شامل سازماندهی نیروی انسانی خبر داد و گفت: تمام تلاش براین است که هیچ کلاس و مدرسه‌ای بدون معلم و مدیر نباشد.

کمبود معلم نداریم

وی با اظهار اینکه در رویکرد جدید و اختصاص ساعت حق التدریس برای معلمان، با کمبود روبرو نیستیم، گفت: در خصوص تجهیز کلاس‌ها و توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برنامه ریزی لازم شده است.

سعدی پور در زمینه بازگشایی مدارس گفت: هنوز حضوری یا غیرحضوری بودن مدارس رسمی و قطعی نشده است و منتظر تصمیم گیری ستاد ملی کرونا هستیم هرچند سناریوهای مختلفی در حال بررسی است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: مسئله بازگشایی منوط به دستور ستاد ملی کرونا است و معلمان استان آمادگی را دارند در فضای مجازی و یا حضوری، کار تعلیم و تربیت را آغاز کنند.

مازندران درحالی به استقبال مهر می‌رود که در حال عبور از پیک پنجم کرونا با بیشترین میزان ابتلاء است و با این رویه مدارس باید برای میزبانی از دانش آموزان آغوش گشایند. ابوالقاسم اویس معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران نیز گفت: یکی از راهکارها برای جلوگیری از شدت و گسترش بیماری، پرهیز از تجمعات و رفت وآمدها است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های از راه دور جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت، گفت: به دلیل شرایط خاص، سیستم نظام آموزشی به سمت تعطیلی مراکز آموزشی و آموزش عالی رفته است و آموزش‌ها غیرحضوری شده است.

اویس گفت: پایه‌های نظام و کشور بر مبنای علم و دانایی است و باید زیرساخت‌های مناسب را برای آموزش فراهم کنیم زیرا تعطیلی نظام آموزشی به صورت حضوری سبب می‌شود تا پیامدهای آن به جامعه برگردد.

وی گفت: با توجه به وضعیت نیاز به آموزش‌های حضوری وجود دارد اما متأسفانه مازندران با هرجهشی به بیماری کرونا مبتلا می‌شود و در وضعیت دلتا تمامی گروه‌های سنتی ما درگیر شدند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران یادآور شد: علی رغم آنکه از نظر درگیری جزو رتبه‌های بالای کشوری بودیم اما با همکاری بخش درمان، مسائل در درون استان حل شد و برای اینکه نظام آموزشی را راه اندازی کنیم باید از نظر رعایت پروتکل‌ها مطمئن شویم و اکنون این وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

۹۹ درصد معلمان واکسینه شدند / ‏‬ ضرورت ایمنی کودکان

وی تاکید کرد: باید حجم واکسیناسیون جامعه را به ۷۵ درصد افزایش دهیم و تاکنون درصد بالایی از دبیران و معلمان استان واکسینه شدند و ۶۰ درصد دز دوم واکسن دریافت کردند.

وی با اظهار اینکه هنوز واکسیناسیون کودکان شروع نشده است، گفت: این گروه چون پرخطر هستند باید اقدامات لازم برای ایمن سازی آن را سرلوحه قرار داد.

سهرابی معاون سلامت آموزش و پرورش مازندران شمار معلمان را بیش از ۴۷ هزار نفر ذکر کرد و گفت: بیش از ۹۹.۷۱ درصد معلمان تاکنون واکسن دز اول را تزریق کردند و ۶۰ درصد نیز دز دوم را دریافت کردند.

وی درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس گفت: هنوز درباره نحوه بازگشایی حضوری تصمیم گیری نشده است و پس از عقد قرارداد با رانندگان نسبت به واکسیناسیون آنان اقدام می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه آزمون‌های حضوری پایه‌های ۹ و ۱۲ سال تحصیلی قبل با موفقیت برگزار شد، گفت: تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها برای بازگشایی مدارس در استان اتخاذ شده تا در صورت امکان، میزبان دانش آموزان باشیم.

مازندران ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که در چهار هزار مدرسه تحصیل می‌کنند و طی یکسال گذشته با تدریس مجازی، درب مدارس تعطیل بوده است.


منبع: مهر