۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
وزیر خارجه ایران:

هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

وزیر خارجه ایران طی حضور در اجلاس داووس، به سوالی درباره حمله روز گذشته ایران به مقر موساد در اربیل پاسخ داد.

به گزارش کاسپین24 |  «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و طی نشست پرسش و پاسخ در اجلاس داووس سوئیس به سوالات «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی درباره مسائل منطقه و بین المللی پاسخ داد.

ایران هر اقدام اسرائیل علیه امنیت مردم ما را با قدرت پاسخ خواهد داد

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران درباره حملات ایران به اربیل عراق و همچنین حملات منتسب به ایران به مواضع تروریست‌ها در پاکستان گفت: ما با پاکستان و عراق روابط بسیار خوبی داریم. بار‌ها در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرز‌های مشترک خود گفتگو کردیم و موافقنامه‌هایی بین ما وجود دارد.

وزیر خارجه ایران گفت: اتفاقی که روز گذشته در اربیل اقلیم کردستان عراق رخ داد، موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موسادِ رژیم اسرائیل عملیات‌هایی را در داخل ایران انجام دادند؛ به صراحت هم اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفت ویژه حمله‌ای که روی یکی از مراکز ما انجام شد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل علیه امنیت مردم ما انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را در نقطه‌ای در اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های دقیق نقطه‌زن هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست بلکه اسرائیل دشمن مشترک عراق و ایران است.

هیچ یک از اتباع پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در مورد پاکستان، هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند. گروهی موسوم به «جیش العدل» که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش‌هایی از مناطق پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بار‌ها درمورد آن با مقام‌های عالی‌رتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفتگو کردیم، عملیات‌هایی را در روز‌های گذشته در ایران انجام دادند، از جمله در پاسگاه راسک نیرو‌های انتظامی ما را به شهادت رساند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در پاکستان است. من قبل از این گفتگو با همکارم وزیر خارجه پاکستان در این خصوص گفتگو کردم. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم، اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران در ادامه گفت: اقدامی که ما انجام دادیم، در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

ریشه بحران‌ها در منطقه به هفتم اکتبر بازنمی‌گردد

او درباره اوضاع در منطقه نیز گفت: ما در منطقه غرب آسیا شاهد توسعه بحران و تنش هستیم، اما ریشه آن به هفتم اکتبر بازنمی‌گردد. حماس یک گروه فلسطینی آزادی‌بخش است که در مقابل اشغالگر برای آزادی کشور فلسطین عملیاتی را انجام داد. البته ما کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا نمی‌پذیریم. اما ریشه در هفت اکتبر نیست، ریشه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از آغاز نسل‌کشی رژیم اسرائیل در هفت اکتبر در غزه هشدار دادیم اگر جنگ و نسل‌کشی در غزه و جنایات جنگی علیه غزه و کرانه باختری متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد. این به دلیل نقش ایران در دایره گسترش جنگ نبود؛ به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود. در نتیجه جبهه‌هایی از کشور‌ها در حمایت از غزه باز شد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا ۲ خطای راهبردی مرتکب شد، ادامه داد: خطای اول اینکه با تمام توان در کنار جنگ و نسل‌کشی علیه غزه، رژیم اسرائیل را همراهی کرد و این همراهی تا این لحظه ادامه دارد. خطای دوم این بود که درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشاند و شروع‌کننده کشتن سرنشینان قایق‌های یمنی بود.

امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده است

امیرعبداللهیان همچنین گفت: امنیت کشتیرانی و امنیت دریانوردی مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. یمن هم به این موضوع باور دارد، اما امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است. همه ما ضرر و آسیب خواهیم دید اگر نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند.

هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

دیپلمات عالی‌رتبه ایران درباره عملیات ایران در عراق و پاکستان نیز گفت: عملیاتی که در ۲۴ ساعت گذشته روی پایگاه موساد اسرائیل در اقلیم کردستان و روی گروه تروریستی ایرانی در پاکستان انجام شد، ارتباطی با غزه ندارد.

وقتی جنگ می‌شود، ۲ قاعده تفکیک و تناسب باید رعایت شود

وی با بیان اینکه ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم بلکه یک جریان آزادی بخش فلسطینی است در برابر اشغال فلسطین است، اظهار کرد: نمی‌توانیم تاریخ را پاک کنیم و ۷۵ سال اشغال فلسطین را نادیده بگیریم. فلسطینی‌ها انسان هستند و باید حقوق‌شان تامین شود. حتی آنچه را که قطعنامه‌های سازمان ملل درباره حقوق فلسطین اشاره دارد، از طرف اسرائیل نادیده انگاشته شده است.

امیرعبداللهیان گفت: وقتی جنگ می‌شود، ۲ قاعده «تفکیک» و «تناسب» باید رعایت شود، مقامات اسرائیل مدعی هستند ۱۲۰۰ اسراییلی کشته شدند، اما در عملیات انتقام‌جویانه اسرائیل اصل تفکیک رعایت نشد و دنیا شاهد بود که بیش از ۱۶ هزار نوزاد و کودک و زن کشته شدند و تا امروز ۲۴ هزار نفر کشته شدند. اصل تناسب نیز رعایت نشد؛ آیا در عملیات متقابل ۲۴ هزار فلسطینی باید کشته شوند؟ چرا این اقدام تروریستی نیست! ما از کشتن غیرنظامیان و زنان و کودکان در هیچ کجایی حمایت نمی‌کنیم، اما راه‌حل کار نظامی نیست، بلکه در تامین حقوق فلسطینیان است.

اگر آمریکا از بهانه‌های خود دست بردارد توافق دست یافتنی است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درباره مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: در آخرین تحول همان طور که شاهد بودید با ابتکار عمل سلطان عمان پیشنهادی داده شد و گفتگو‌های غیرمستقیمی شکل گرفت و هدف این گفتگو‌های غیرمستقیم و تلاش سلطان عمان نزدیک‌کردن دیدگاه کشور‌های عضو برجام به هم بود. ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند هم طرف‌ها به تعهدات‌شان برگردند استقبال می‌کنیم. هنوز شاهد تبادل پیام‌هایی از مراجع دیپلماتیک هستیم. اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد و یک روز جنگ در اوکراین را بهانه نکند و روز دیگر انتخابات و فشار‌های داخلی در آمریکا را، توافق دست یافتنی است.

امیرعبداللهیان گفت: ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی دولت آمریکا را با اقدام و احترام متقابل پاسخ خواهیم داد، ما در سال ۲۰۱۵ به یک توافق هسته‌ای با آمریکا دست یافتیم که تعهداتی را برای همه طرف‌ها داشت که که در شورای امنیت به یک قطعنامه شناخته شده منجر شد، اما آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای بدعهدی کرد، برای ما آمریکاست و ما تفاوتی بین اوباما و ترامپ قائل نیستیم. از زمان اوباما نقض برجام شروع شد و بدترین تصمیم را هم ترامپ گرفت.

او گفت: با این حال ما در دولت‌مان اعلام آمادگی کردیم برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام، اما امریکا بدعهدی کرد. ما در دولت‌مان توافقاتی با دولت آمریکا کردیم. اکنون نیز آثاری از ان بدعهدی‌ها را در بخش‌هایی از توافقات محدودی که در ماه‌های گذشته داشتیم شاهد هستیم. بدعهدی جز ثابتی از سیاست آمریکاست و تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد، اما ما تعهد آمریکا به توافق را با تعهد متقابل پاسخ می‌دهیم و احترام متقابل را با همان زبان، اما اقدامات غیردوستانه آمریکا را بدون پاسخ نمی‌گذاریم. به نفع صلح و امنیت در جهان است که آمریکا رویکرد خود را از جنگ و تقابل به سمت صلح و امنیت پایدار تغییر دهد.

اینکه کشوری از نمونه پهپاد ایرانی کپی کند، به ما ربطی ندارد

امیرعبداللهیان درباره اتهامات به ایران برای فروش پهپاد به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: در مورد اوکراین ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به کارگیری در جنگ ندادیم. کمتر از ۱۱ ماه پیش در توافق با وزیر خارجه اوکراین به او گفتم اگر مدعی هستید پهپاد ایرانی یا سلاح ایرانی در اوکراین استفاده شده مدارکش را ارائه کنید و بر همین اساس تیمی از هر ۲ طرف در مسقط با هم دیدار کردند، اما تیم اوکراینی ادله‌ای برای اثبات این ادعا نداشت و به کی‌یف بازگشتند تا اسناد را در جلسه بعدی بیاورند، اما سندی به ما ارائه نشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به کشور‌های مختلفی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم؛ اینکه یک کشوری از نمونه پهپاد ایرانی کپی کند، به ما ربطی ندارد، اما در این مورد هم اوکراین هنوز سندی به ما نداده است. همان‌طور که در غزه، عراق، سوریه و افغانستان کشتار بی‌گناهان را نادرست می‌دانیم کشتار غیرنظامیان و جنگ در اوکراین را محکوم می‌کنیم و معتقدیم راه‌حل در جنگ نیست.

وزیر خارجه ایران گفت: بار‌ها از روسیه که رابطه قوی با او داریم، سوال کردیم که آیا در چارچوب همکاری دفاعی، سلاحی که از ایران دریافت کرده، در جنگ استفاده شده است و پاسخ مکرر آن‌ها این است که از هیچ سلاح ایرانی در جنگ استفاده نکردیم و این مسئله صرفا در فضای رسانه‌ای ادعا شده است، اما یک سند هم در اختیار ما قرار نگرفته ااست. من سه بار از آقای بورل خواستم که طرف اوکراینی را تشویق کنند اگر سندی دارند بدهند، اما ارائه نکردند.

یمن و عربستان به توافق صلح نهایی نزدیک شدند

امیرعبداللهیان درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در عین حال فروش نفت ایران گفت: تحریم‌هایی که برای ایران اعمال شده یک‌جانبه و غیرقانونی است، اما ما حق خود می‌دانیم نسبت به صادرات نفت و انرژی اقدام کنیم. آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست که برای دیگران تصمیم بگیرد. ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم و نسبت به صادرات نفت خود در چارچوب حقوق بین‌الملل اقدام می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره امنیت کشتیرانی و دریانوردی در دریای سرخ تصریح کرد: اولا ما بر امنیت دریانوردی تاکید داریم و تجارت و صادرات نفت ایران از دریا انجام می‌شود. امنیت دریای سرخ، خلیج فارس و دریای عمان مورد تاکید ماست. اخباری داریم که این روز‌ها یمن و عربستان به توافق صلح نهایی نزدیک شدند؛ از این رو ناامن‌سازی دریای سرخ به نفع این توافق امنیتی نخواهد بود.

او تاکید کرد که آنچه در دریای سرخ انجام شده مربوط به حمایت یمن از غزه است و توقف نسل‌کشی در غزه به توقف حملات و بحران‌های دیگر در منطقه کمک می‌کند.

در صورت توقف حملات به غزه، حزب‌الله نیز متوقف می‌شود

امیرعبداللهیان درباره درگیری حزب‌الله در جنگ غزه گفت: من در ۱۰۰ روز گذشته دو بار با آقای سید حسن نصرالله ملاقات داشتم، ۴۸ قبل از آتش‌بس انسانی موقت در غزه در ملاقات با ایشان پرسیدم که اگر حملات اسرائیل علیه غزه متوقف شود، آیا حملات حزب‌الله متوقف می‌شود و او گفت، بله ما برای حمایت از مردم عملیات نظامی می‌کنیم، در صورت توقف حملات ما نیز متوقف می‌شویم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در ۶ روز آتش‌بس یک گلوله از سوی حزب‌الله شلیک نشد، البته یک اتفاق جدید رخ داده است، از ۲۰۰۶ در یک توافقی نانوشته پایتخت‌ها در تل‌آویو و بیروت در هر درگیری هدف قرار نمی‌گرفتند، اما اسرائیل جبهه نبرد و ترور را به خارج از غزه کشاند و در بیروت یکی از رهبران حماس را ترور کرد از این رو حملات نظامی اسرائیل به پایتخت لبنان شرایط جدیدی را ایجاد کرده است. امروز لبنان درگیر جنگ است و در دریای سرخ شاهد جنگ هستیم و شاهد نسل‌کشی و شدت جنگ و گرسنه نگه داتشن مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری. هر لحظه احتمال افزایش شدت جنگ وجود دارد.

حمایت آمریکا در کار نباشد، نتانیاهو برای ۱۰ دقیقه هم قادر به ادامه جنگ نیست

او تاکید کرد: با جنگ حماس نابود نمی‌شود و اسرای اسرائیلی آزاد نمی‌شوند. راه‌حل، توقف جنگ و باز شدن کریدور‌های کمک‌رسانی و متوقف کردن کوچ اجباری و تبادل اسراست. آمریکا نگران غزه پسا جنگ است، برای اداره این مسئله هم ایده‌هایی مطرح است؛ دموکراتیک‌ترین راه‌حل توجه به نگاه همه رهبران فلسطین و برگزاری یک رفراندوم کلی است. مقاومت در مقابل اشغال‌گری بر اساس آنچه ما از گروه‌های مقاومت و رهبران آن‌ها شنیدیم، می‌ایستد، اما برای احقاق حقوق‌شان با نظارت سازمان ملل راه‌حل وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که نتانیاهو به آمریکا اتکا دارد، اما همه ما می‌دانیم اگر امروز جنگ متوقف شود و حمایت آمریکا هم در کار نباشد او برای ۱۰ دقیقه هم قادر به ادامه جنگ نیست.

اسرائیل در شدیدترین وضعیت انزوا در منطقه روبرو است

او درباره نزدیکی کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما اسرائیل را به رسمیت نشناختیم، اینکه ۷۵ سال فلسطین را اشغال کرده، حقی برای آن ایجاد نمی‌کند. اینکه کشور‌های منطقه در تعامل خارجی خود چه تصمیمی بگیرند به آن‌ها برمی گردد، اما ما شاهدیم برخی کشور‌هایی که در دوره ترامپ با فشار ترامپ رابطه شان را عادی کردند، سودی که نبردند هیچ بلکه با مشکلات بیشتری مواجه شدند.

امیرعبداللهیان در پایان گفت: امروز اسرائیل در شدیدترین وضعیت انزوا در منطقه روبرو است، ایران منزوی نیست بلکه بخش سازنده تحولات منطقه است. ما در دولت خود سیاست همکاری فزاینده و سازنده با منطقه و جهان را مورد توجه قرار دادیم و گفتگو با همه طرف‌ها از جمله طرف‌های غربی مورد توجه دولت ماست.