۱۷:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱

وضعیت پایدار تولید مرغ در کشور

وضعیت پایدار تولید مرغ در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی به جوجه ریزی ۱۴۵ میلیون قطعه ای بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت : تولید گوشت مرغ به مرحله پایداری و مازاد بر مصرف رسیده است.

به گزارش کاسپین24 | محمدابراهیم حسن‌نژاد در گردهمایی معاونان امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان های کشور در بابلسر با بیان اینکه در سه ماهه اخیر به طور متوسط هر ماه جوجه ریزی ۱۴۵ میلیون قطعه عملیاتی شده است، گفت: به همین دلیل شاهد مازاد تولید به نسبت مصرف گوشت مرغ در کشور را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: اکنون علاوه بر صادرات مرغ، خرید تضمینی از سوی پشتیبانی امور دام با هدف تنظیم بازار در حال انجام است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با ذکر این نکته که نمی توان مرغداران را اجبار به خرید لاین آرین بابل کرد، در عین حال بیان داشت: تمرکز در ارتباط با توسعه لاین در وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی ارتقا لاین آرین را هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد:‌ تا کید می کنم اجباری کردن مرغداری ها در استفاده از لاین آرین اصلا قابل قبول نیست، بلکه باید ارتقا کیفیت لاین را داشته باشیم. وی با بیان این که کمبودی در تولید سفید نداریم، به نوسانات قیمت مرغ ااشره کرد و گفت: نوسانات قیمت نهاده ها دامی مشکلات زیادی را در امر تولید و عرضه بوجود آورده است.

مجتمع مرغ لاین بابلکنار موسوم به آرین از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد های برو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه اندازی شد. همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

این کارخانه تولید کننده مرغ لاین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مرغ مادر در کشور است و در۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است. این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید جوجه گوشتی رتبه هشتم تولید جهانی را دارد.

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

وی شیوه تنظیم بازار محصولات دامی به خصوص گوشت مرغ را منوط به داشتن آمار دقیق نیاز مصرف و تولید دانست و اظهار داشت: تمام تلاش بر این است علاوه بر جلوگیری از کمبود مرغ، مردم نباید با نوسانات قیمت مرغ مواجه شوند.

حسن نژاد به اهمیت تولید مرغ بومی در استان های کشور اشاره کرد و توضیح داد: توسعه پرورش مرغ بومی را در روستاه مورد حمایت قرار گرفته است. در همین راستا گله مرغ مادر و بوقلمون وارد کشور شده است.

گوشت گوسفند ایرانی بهترین گوشت در جهان است

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گوشت گوسفند ایرانی را بهترین گوشت در جهان توصیف کرد و گفت:‌ تولید دام اگر اقتصادی و قابل رقابت با دنیا نباشد استمرار آن کار سختی است.

وی تصریح کرد: گوشت گوسفند ایرانی با ذائقه مردم ایران سازگاری دارد و کشورهای عربی نیز تمایل زیادی برای استفاده از گوشت دام ایرانی دارند.

وی کمبود گوشت قرمز را همچون یک زخم کهنه ای توصیف کرد که در اثر برخی از دخالت و بی توجهی به توسعه روستایی حاصل شده است، گفت:‌دامداری در ایران در گذشته متکی به مرتع بوده است و شیوه گله‌داری سنتی قادر بود دام کشور را تولید کند، اما امروز این شیوه قابل رقابت با دامداری صنعتی نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید دامداری‌های عشایر که نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند تقویت شوند، اضفه کرد: باید برای مدیریت گوشت گوسفند اتاق فکر داشته باشیم.

حسن نژاد تصریح کرد: با نظام دامداری روستایی یا گله داری تولید و تامین گوشت قرمز کشور تامین می شده است، ‌اگر امروز این مشکل وجود دارد فقط به خاطر تغییر رویکردی که شیوه دامداری روستایی را مختل کرده است.